مفاهیم پایهترید و ماینینگ

استخراج یا ماینینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

اگر شما هم از افرادی باشید که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت دارند، حتما واژه استخراج یا ماینینگ را شنیده­‌اید. ماینینگ در واقع عملیاتی است که منجر به آزاد شدن یک رمزارز می‌شود. در اصطلاح عامیانه می‌توان گفت به وسیله استخراج کردن، فرد می‌تواند بیت کوین یا اتریوم یا رمزارزهای دیگر را تولید کند. در ادامه با فرایند استخراج آشنا خواهید شد، انواع سخت افزارهایی که در مایننیگ کاربرد دارند را خواهید شناخت و متوجه تفاوت آن‌ها می‌شوید.

ماینینگ چگونه انجام می‌شود؟

این دو فاکتور را در نظر داشته باشید که پایه و اساس دنیای کریپتوکارنسی، بلاک چین بوده و معنی تحت الفظی کریپتو کارنسی ارز رمزنگاری شده می‌باشد. زمانی که یک تراکنش روی شبکه بلاک چین انجام می‌شود چند اتفاق رخ می‌دهد. ابتدا این تراکنش در فضای بخصوصی در انتظار تایید می‌ماند. برای تایید شدن تراکنش‌ها به سخت افزارهای کامپیوتری قدرتمندی نیاز است که بتوانند مسائل ریاضی دشواری را حل نمایند. این سخت افزارها همان ماینر‌ها هستند.

هر ماینری که بتواند زودتر از بقیه این مسائل را حل کند، می‌تواند تراکنش را تایید نماید. باید این نکته را بدانید که هرچقدر ماینرها از نظر سخت افزاری قوی تر باشند، شانس بیشتری در زودتر حل کردن مسائل دارند. وقتی که ماینر تراکنش را تایید کرد آن را برای سایر ماینر‌های روی شبکه بلاک چین ارسال می‌کند. اولین ماینری که می‌تواند تراکنش را تایید کند لایق تشویق و جایزه است، این جایزه به صورت رمزارز به ماینر تعلق می‌گیرد. خوب است بدانید که این فرایند بر اساس الگوریتم اثبات کار pow(proof of work) انجام می‌شود.

با توجه به ارزی که فرد استخراج کننده مد نظر دارد باید از سخت افزار مناسب استفاده کند و به شبکه بلاک چین مربوطه متصل باشد. در ادامه انواع سخت افزار‌ها و ارزهایی را که می‌توان با آن‌ها استخراج کرد معرفی می‌کنیم.

انواع سخت افزار‌های ماینینگ

برای توضیح اینکه چرا سخت افزار‌های مختلفی در استخراج یا ماینینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند باید گفت که، هرچقدر تعداد ماینر‌های فعال در شبکه بیشتر می‌شوند رقابت بر سر تایید تراکنش نیز بیشتر می‌شود. در هر رقابتی همیشه برد با آن‌هاییست که قوی تر هستند. در جریان مایننیگ نیز دقیقا همین اتفاق افتاد.

وقتی در سال 2009 بیت کوین روی کار آمد هنوز آنچنان شناخته شده نبود. به همین خاطر با سخت افزارهای ابتدایی می‌شد هزاران بیت کوین ماین کرد. زیرا رقابت چندانی در شبکه وجود نداشت. با گذشت زمان و شناخته تر شدن بیت کوین تعداد رقبا بیشتر و دستگاه‌های ماینر پیچیده تر شدند. آلت کوین‌ها نیز در همین میان یکی یکی پا به عرصه گذاشتند و استخراج آلت کوین‌ها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

برای استخراج هر کوین با توجه به سختی شبکه بلاک چین، می‌توان دستگاه مناسب را انتخاب نمود. سختی شبکه برای بسیاری از کوین‌ها پایین است، اما همچنان بیت کوین بزرگ ترین و محبوب ترین ارز دیجیتال به حساب می‌آید.

در اینجا به 4 نوع سخت افزار برای استخراج یا ماینینگ اشاره می‌کنیم: CPU، GPU، FPGA، ASIC

CPU یا پردازنده مرکزی: در روزهای اولیه پیدایش بیت کوین با استفاده از یک کامپیوتر شخصی می‌شد تعداد زیادی بیت کوین ماین کرد. اما همان‌طور که پیش تر اشاره کردیم طولی نکشید که سختی شبکه بیشتر شد، به این معنا که ماین کردن بیت کوین با استفاده از سی پی یو آنقدر طولانی و زمان بر می‌شود که صرفه اقتصادی ندارد. ارز دیجیتالی که همچنان با استفاده از CPU می‌توان ماین کرد مونرو می‌باشد.

GPU یا کارت گرافیک: کارت گرافیک‌ها نیز می‌توانند مسائل ریاضی دشوار را حل کرده و ارز دیجیتال ماین کنند. امروزه کارت گرافیک‌ها نیز برای استخراج بیت کوین ضعیف هستند. اما ارزهای زیادی مثل اتریوم، اتریوم کلاسیک و … را با استفاده از آن‌ها می‌توان استخراج کرد. به دستگاهی که از کنار هم قرار گرفتن چندین کارت گرافیک برای استخراج شکل می‌گیرد، اصلاحا ریگ می‌گویند.

FPGA مدار مجتمع دیجیتال برنامه پذیر: با بالا رفتن سختی شبکه، مهندسان تواستند دستگا‌هایی بسازند که قدرت پردازش بسیار بالاتر از CPU یا GPU داشتند. در این دستگاه‌ها امکان شخصی سازی وجود داشت. به این معنا که قبل از سر هم بندی مشخص می‌شود این دستگاه قرار است برای استخراج بیت کوین مورد استفاده قرار گیرد. با گذشت زمان دستگاه‌هایی با قدرت پردازش بسیار بالاتر و مصرف انرژی بسیار پایین تر تولید شدند. همین موضوع باعث شد که استفاده از FPGA‌ها نیز برای استخراج یا ماینینگ بیت کوین صرفه اقتصادی نداشته باشد.

ASIC مدار یکپارچه مقصود محور یا ای­سیک

ای­سیک‌ها مثل FPGA‌ها به طور خصوصی برای استخراج کوین خاصی ساخته می‌شوند، با این تفاوت که قدرت پردازش بسیار بالاتر و مصرف انرژی بسیار پایین تری دارند. شرکت‌های بیت مین، میکرو بی­تی ، اینو سیلیکون، کنان و ای­بنگ بزرگ ترین تولید کنندگان دستگاه‌های ASIC می‌باشند. طبق نظرسنجی‌ها سه دستگاه ای­سیک زیر در بین استخراج کنندگان محبوب ترین هستند:

Bitmain Antminer S19

Bitmain Antminer T17

Bitmain Antminer S9

توجیه اقتصادی

اگر قصد دارید به استخراج یا ماینینگ مشغول شوید باید این موضوع را به خاطر بسپارید که عملیات استخراج ملزم به مصرف بالای برق می‌باشد. در خیلی از مناطق به دلیل هزینه‌های بالای برق ماین کردن کلا صرفه اقتصادی ندارد. در واقع استخراج زمانی به صرفه و سود آور خواهد بود که تعداد زیادی ماینر در محلی کنار یکدیگر استخراج کنند. به اینگونه محل‌ها مزارع استخراج یا ماینینگ گفته می‌شود. قبل از اینکه اقدام به خرید نمایید از قوانین کشورتان در مورد ماینینگ مطلع شوید. استخراج در بسیاری از کشورها به دلیل مصرف بالای انرژی ممنوع است.

یکی دیگر از مواردی که باید در مورد ماینرها مد نظر قرار دهید، تولید صدا و گرمای زیاد در آن‌هاست. ای­سیک‌ های مختلف تولید صدای متفاوتی دارند و باید قبل از خرید این موضوع را نیز به یاد داشته باشید. در نهایت اگر بعد از بررسی‌های لازم دانستید که انرژی، مکان و مجوزهای لازم برای برپایی مزرعه استخراج را دارید، باید برای سرمایش دستگاه‌ها نیز فکری کرده باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا