ترید و ماینینگمفاهیم پایهمقالات

آلت کوین (Altcoin) چیست؟

آلت کوین، ارز دیجیتالی به غیر از بیت کوین است. آن‌ها ویژگی‌های مشترکی با محبوب‌ترین ارز دیجیتال جهان یعنی بیت کوین دارند اما از جهات دیگر متفاوت هستند. درست است که بیت کوین حجم بالایی از بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد، اما آلت‌کوین‌ها هم گزینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری به‌خصوص توسط افراد تحلیل‌گر هستند. برای خرید و فروش آلت کوین مانند بیت کوین، شما نیاز به داشتن حساب فعال در صرافی ارز دیجیتال دارید.

آلت کوین چیست؟

ترکیب دو کلمۀ آلترناتیو به معنای جایگزین (Alternative) و کوین (coin) کلمۀ آلت کوین (Altcoin) را ساخته است. آلت کوین به طور کلی به معنای سکه یا ارز جایگزین است و به همۀ کوین‌های ارز دیجیتال به جز بیت کوین، آلت کوین گفته می‌شود.

آلت‌کوین‌ها، رمزارزهایی هستند که از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کنند تا امکان انجام معاملات به صورت همتا به همتا را فراهم کنند. آلت کوین‌ها با پشتوانه موفقیت بیت کوین تلاش می‌کنند تا در بازار ارزهای دیجیتال برای خود جایگاهی کسب کنند.

چرا آلت کوین‌ها به وجود آمدند؟

بیت کوین اولین و مهم‌ترین رمزارز در بازار ارزهای دیجیتال است، اما این رمزارز خالی از اشکال نیست. نقطه ضعف‌هایی مثل کندی سرعت استخراج بیت کوین و زمان زیاد برای تایید تراکنش‌ها، برای بعضی از کاربران تبدیل به یک مسئله جدی شد. به علاوه ظرفیت پردازش پایین شبکه بیت کوین برای معاملات متعدد باعث شد که برنامه نویسان و متخصصان به فکر ارزهای دیجیتال جدیدی بیفتند که ویژگی‌های منفی بیت کوین را نداشته باشد.

این برنامه نویسان رمزارزهای جدید، با ایجاد تغییرات کوچک و بزرگ در برنامه اصلی بیت کوین یا طراحی کوین جدید از صفر تا صد، تلاش می‌کنند تا رمزارزهایی بهتر را به کاربران معرفی کنند. بسیاری از ایده‌های این برنامه نویسان در حد یک رمزارز باقی نمانده و تبدیل به یک مجموعه خدمات به کاربران شدند.

آلت کوین‌ها چطور کار می‌کنند؟

روش کار آلت‌کوین‌ها کاملاً شبیه بیت کوین است؛ حداقل در بیشتر موارد. یعنی هر کاربر یک کلید خصوصی دارد که دارایی او در آن کلید ذخیره شده است و یک کلید عمومی که با آن تراکنش‌های خود را انجام می‌دهد. هر کاربر برای مدیریت دارایی خود به یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارد که روش کار با آن معمولا برای همۀ رمزارزها تا حد زیادی شبیه است.

تراکنش‌ها در شبکه ی آلت‌ کوین ها نیز شبیه بیت کوین بوده و برگشت ناپذیر است و امنیت بلاکچین هر آلت کوین با کدهای رمزنگاری شده تامین می‌شود.

بیت کوین و آلت کوین ها چه تفاوت‌هایی دارند؟

آلت کوین‌ها کاملاً شبیه بیت کوین نیستند. بعضی از ویژگی‌های بیت کوین را در ادامه بخوانید:

در کل فقط 21 میلیون بیت کوین وجود دارد.

هر بلاک از بلاکچین بیت کوین حدوداً 10 دقیقه طول می‌کشد تا استخراج شود.

پاداش بلاک در فرآیند استخراج هر چهار سال یک بار طی فرآیند هاوینگ، نصف می‌شود.

این قوانین لزوماً دربارۀ دیگر رمزارزها صدق نمی‌کند. برای مثال از اتریوم به عنوان یک آلت کوین سالانه 18 میلیون تولید می‌شود یا در این رمزارز هاوینگ اتفاق نمی‌افتد. در ادامه بعضی از تفاوت‌های بیت کوین و لایت کوین را ببیند:

در کل 84 میلیون لایت کوین وجود دارد.

زمان استخراج هر بلاک لایت کوین تقریبا 2.5 دقیقه است.

پاداش بلاک در فرآیند استخراج لایت کوین هم هر چهار سال یک‌ بار طی فرآیند هاوینگ نصف می‌شود.

این مقایسه نشان می‌دهد که هرچند ممکن است بعضی از قوانین یک آلت کوین و بیت کوین شبیه باشند، اما این به آن‌ معنی نیست که این شباهت لازم است.

مزایای آلت کوین‌ها چیست؟

آلت کوین‌ها از ابتدا برای جبران نقاط ضعف بیت کوین به وجود آمدند. بنابراین به طور کلی چند مزیت کلی نسبت به بیت کوین دارند.

1- معمولا سرعت انجام تراکنش در آلت کوین‌ها بیشتر از بیت کوین است.

2- حضور آلت کوین‌ها فضای بازار رمزارزها را رقابتی و داغ‌تر کرده است.

3- کارمزد انجام تراکنش در آلت کوین‌ها به مراتب کمتر از کارمزد بیت کوین است.

معایب آلت کوین‌ها چیست؟

آلت کوین ها همزمان با ایجاد فرصت‌های متنوع در بازار ارزهای دیجیتال، ریسک‌هایی نیز برای کاربران دارند.

1- وابستگی قیمت بسیاری از آلت کوین‌ها به بیت کوین و مستقل نبودن کامل بازارها.

2- حضور آلت کوین‌های متنوع، ریسک افتادن در تله‌های اسکم یا کلاهبرداری را بالاتر برده است.

انواع آلت کوین‌ ها

با تکامل و پیشرفت بیشتر آلت‌ کوین‌ها انواع متفاوتی معرفی شدند که هر یک ویژگی‌های جدیدی ارائه می‌کردند. برخی از انواع اصلی آلت کوین عبارتند از:

ارزهای رمزپایه مبتنی بر ماینینگ (Mining-based Cryptocurrencies)

استیبل کوین‌ (ارز دیجیتال باثبات) (Stablecoins)

توکن‌های اوراق بهادار (Security tokens)

توکن‌های ابزاری (Utility tokens)

گس کوین(Gas coin)

مسئله‌ جداسازی این مفاهیم و دسته‌بندی‌ دقیق‌تر آنها همچنان در حال توسعه است که اگر این روند ادامه یابد، در آینده منظور از واژه‌ آلت کوین فقط ارزهای رمزپایه مبتنی بر ماینینگ، غیر از بیت کوین خواهد بود اما به یاد داشته باشید که برای یک آلت کوین اینکه در بیش از یک دسته‌بندی قرار بگیرد اهمیت زیادی دارد؛ چرا که داشتن ویژگی‌های متنوع و در عین حال کاربردی، از مزایای آن به شمار می‌رود.

آلت‌ کوین‌های مبتنی بر ماینینگ (Mining-Based Altcoins)

بدست آوردن کوین‌ در آلت کوین‌های مبتنی بر ماینینگ (و یا استخراج) فرآیندی استخراجی دارد، به این معنا که برای بدست آوردن کوین‌های جدید ماینرها می‌بایست مشکلات چالش‌ برانگیز باز کردن قفل بلوک‌ها را حل کنند. شباهت این دسته از آلت کوین‌ها به بیت کوین بیش از سایر آلت کوین‌هاست. در اوایل سال ۲۰۲۰ انواعی از بهترین آلت کوین‌ها در این گروه قرار گرفتند که از میان آنها از اتریوم (Ethereum) به عنوان بهترین آلت کوین شناخته شده مبتنی بر ماینینگ در فوریه ۲۰۲۰ نام برده شد.

ارز دیجیتال با ثبات (Stablecoin)

استیبل کوین‌ با کاهش نوسانات به دنبال بهبود بیت کوین است. این امر در عمل با گره خوردن ارزش این کوین‌ها به ارزهای موجود حاصل می‌شود. گزینه‌های محبوب برای پشتیبانی از آلت کوین دلار آمریکا، یورو و طلا است. لیبرا (Libra) ارز دیجیتال متعلق به فیس بوک سرشناس‌ترین استیبل کوین است که تاکنون شناخته شده است.

توکن‌ های اوراق بهادار (Security tokens)

این دسته از آلت کوین‌ها متصل به یک کسب و کار هستند که به طور معمول در آفرهای عرضه اولیه کوین (ICO) ارائه می‌شوند. توکن‌های اوراق بهادار به سهام ‌های سنتی شباهت دارند و اغلب نوعی سود سهام مانند پرداخت یا مالکیت در مشاغل را نوید می‌دهند.

توکن‌های ابزاری (Utility tokens)

همان طور که از نام این دسته از آلت کوین‌ها پیداست، توکن‌های ابزاری خدمات‌رسانی را بهبود می‌بخشند و گاهی به عنوان بخشی از ICO به فروش می‌رسند. ICO Initial Coin Offering به معنای عرضه اولیه کوین است که کاربران در صورت خرید آن به شبکه بلاک‌چین متصل می‌شوند.

فایل کوین (Filecoin) مثالی عالی از یک توکن ابزاری است که در ICO ارائه می‌شود. فایل کوین‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که در فضای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز فایل، قابل تعویض باشند.

گس کوین‌ها

این دسته از آلت‌ کوین‌ها شاید کمتر از همه شناخته شده باشند. گس کوین‌ها به این منظور طراحی شده‌اند که صرفاً کارمزد تراکنش‌‌های دیگر آلت کوین‌ها را در شبکه پرداخت کنند. ارز وی‌تور (Vethor) مثال خوبی برای این نوع آلت کوین است.

البته انواع مختلف دیگری از آلت کوین‌ها نیز وجود دارند که کاربردهای متفاوتی دارند. مثل ارز Namecoin که برای سیستم جدید آدرس‌های اینترنتی طراحی شده است.

معرفی بعضی از بهترین آلت کوین های موجود در بازار

1.اتریوم

اتریوم یکی از بلاکچین هایی است امکان اجرای قراردادهای هوشمند و نرم افزارهای غیرمتمرکز را فراهم می نماید و در سال 2014 این رمز ارز وارد بازار شد.

2.بایننس کوین

این ارز دیجیتال با نام BNB در سال 2017 توسط صرافی بایننس ارائه شد. و در کل 200 میلیون رمز ارز BNB وجود دارد.

3.تتر

تتر را می توان به عنوان یکی از استیبل کوین ها معرفی نمود. قیمت هر تتر برابر با یک دلار آمریکا می باشد.

4.پولکادات

توکن بومی این پروتکل دات Dot می باشد. این ارز دیجیتال به دلیل امکان تراکنش های بین زنجیره ای و سرعت پردازش بالا مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

5.کاردانو

در ساختار این ارز دیجیتال از الگوریتم اثبات سهام یا PoS استفاده شده است. این رمز ارز در سال 2017 بنیانگذاری شده است.

سخن پایانی

بیش از 5 هزار آلت کوین تاکنون به بازار کریپتوکارنسی معرفی شده است. کیف پول تراست ولت می‌گوید از 160 هزار توکن مختلف پشتیبانی می‌کند. بسیاری از توکن‌ها بر بستر سایر بلاکچین‌ها مثل بلاکچین ترون و اتریوم فعالیت می‌کنند و میزبان اختصاصی ندارند. همین امکان، یعنی استفاده از بلاکچین سایر رمزارزها، باعث می‌شود هر کاربری در سراسر دنیا بدون دانش فنی زیاد، بتواند یک توکن دیجیتالی به بازار معرفی کند. تنها شرط موفقیت هر توکن، پذیرش توسط سایر کاربران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا