ترید و ماینینگمفاهیم پایهمقالات

ارزش بازار یا مارکت کپ (Market Capitalization) چیست؟

ارزش بازار یا مارکت کپ یک شاخص ساده و مستقیم برای نشان دادن میزان کل سرمایه بازار یک ارز دیجیتال است. این شاخص به کاربران کمک می‌کند که تصمیم‌های هوشمندانه‌تری برای سرمایه‌گذاری بگیرند. در این مقاله به بررسی دقیق این شاخص خواهیم پرداخت.

ارزش بازار چیست؟

ارزش بازار یا همان ارزش بازار سهم که در زبان انگلیسی به آن Market capitalization و به اختصار Market Cap گفته می‌شود، از مفاهیمی است که هر سهامدار و سرمایه‌گذاری با آن مواجه می‌شود.

ارزش بازار از ضرب تعداد سهام یک شرکت در قیمت هر سهم بدست می‌آید. ارزش بازار هر شرکت در بازار سهام که از آن در تعیین اندازه هر شرکت استفاده می‌شود، معادل ارزش بازار کل سهام منتشرشده آن شرکت است.

برای بدست آوردن ارزش بازار یک شرکت باید تعداد سهام منتشرشده شرکت را در قیمت بازار هر سهم (قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی) ضرب کرد. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در یک شرکت اندازه آن شرکت (بزرگی یا کوچکی آن) است که از طریق ارزش بازار آن شرکت محاسبه می‌شود.

فرمول ارزش بازار

فرمول مارکت کپ چیست؟ چگونه ارزش بازار را محاسبه کنیم؟ پاسخ به این سوالات ساده است. برای محاسبه ارزش بازار کافی است تعداد سکه‌های در گردش را در قیمت هر سکه ضرب کنیم.

به عنوان مثال اگر یک ارز دیجیتال 10 میلیون توکن یا کوین داشته باشد و ارزش هر توکن 10 دلار باشد، ارزش بازار آن ارز دیجیتال معادل 100 میلیون دلار است.

این رقم نشان‌دهنده بزرگی یک بازار و حجم سرمایه در گردش آن است. مارکت کپ به خریدار نشان می‌دهد که ارز دیجیتال مد نظرش، مناسب سرمایه‌گذاری هست یا نه.

تغییر قیمت توکن و تغییر ارزش بازار

ارزش بازار نشان دهنده‌ی ارزش یک پروژه رمزارز است؛ اما معیار ورودی پول به بازار نیست. یعنی مارکت کپ نشان دهنده‌ی میزان سرمایه در گردش در بازار رمزارز‌ها نیست. چرا که از یک سو ممکن است کوین‌های مرده یا گم شده وجود داشته باشد و از طرف دیگر، این ارزش خیلی به قیمت ارز بستگی دارد. پس یک تغییر کوچک در بازار، می‌تواند تا حد زیادی روی مارکت کپ اثر بگذارد.

نقدینگی در بازار به چه معناست؟

حجم بازار اساساً مربوط به تعداد دارایی‌های مبادله شده در یک دوره مشخص است؛ اما نقدینگی به معنای میزان سرعت خرید یا فروش دارایی بدون توجه زیاد به قیمت است.

به بیان ساده، برای تغییر یک بازار با حجم بالا، به مقدار زیادی نقدینگی نیاز است تا تناسب میان عرضه و تقاضا را تغییر داد. بنابراین، اگر یک نهنگ بخواهد بازار را به سمت خاصی سوق دهد، با بالاتر بودن حجم بازار کار سخت‌تری دارد. وقتی تغییرات ناگهانی بازار یک توکن با ارزش بازار بالا سخت‌تر و زمانبرتر باشد، سرمایه‌گذاری در آن کار منطقی‌تری است.

در مقابل، بازارهایی که حجم بازار کوچک‌تری دارند، بیشتر تحت تاثیر ورود ناگهانی حجم مشخصی نقدینگی قرار می‌گیرند، در نتیجه، سرمایه‌گذاری در آن ریسک بیشتری دارد.

مارکت کپ کل (Total Market Cap) چیست؟

ارزش بازار کل یا Total Market Cap، اطلاعات بازار یک دسته از رمزارزها مانند بیت کوین، اتریوم، ریپل و لایت کوین است. این شاخص کمک می‌کند که تصویری کامل‌تر و واقعی‌تر از نحوۀ عملکرد رمزارزها داشته باشیم. هرچه مارکت کپ کل بالاتر برود، یعنی رویکرد مردم نسبت به رمزارزها بهتر شده و امکان رشد این بازار فراهم است.

یک شاخص دیگر برای بررسی (به خصوص برای آلت‌کوین‌ها)، کل تعداد توکن‌های رمزارز است. رمزارزهایی مانند بیت ‌کوین، در عرضه خود محدودیت دارند. برای مثال، تنها 21 میلیون واحد بیت کوین وجود خواهد داشت. در مقابل، آلت کوینی مانند ریپل 1 میلیارد واحد عرضه خواهد شد و اتریوم محدودیت عرضه کل ندارد.

کوین‌هایی که میزان عرضه کمتری دارند، به خاطر محدودیت بیشتر، قیمت بیشتری هم خواهند داشت. فارغ از همۀ عوامل دیگر مانند تکنولوژی بلاکچین، حریم خصوصی، سابقۀ رمزارز و غیره، در مقایسه ریپل و بیت کوین، ریپل به طور طبیعی قیمت بسیار کمتری خواهد داشت.

هنگام ارزیابی رمزارزها فقط به قیمت کوین دقت نکنید. مثلا اگر بیت کوین کش 500 دلار و ریپل 4 دلار بود، بنا را بر این نگذارید که حتماً بیت کوین کش ارز بهتری است. حجم بازار به شما نشان می‌دهد سرمایه در گردش رمزارز در کل بازار چقدر است و چقدر بین مردم اعتبار دارد.

شاخص حجم معاملات روزانه (Volume) چیست؟

حجم معاملات بازار در روز (24 ساعت) یک شاخص دیگر برای سنجش بزرگی بازار یک رمزارز در بازار ارزهای دیجیتال است. یعنی هر رمزارز چقدر به دلار تبدیل و معامله شده است. حجم معاملات روزانه می‌تواند میزان پول درگردش در طول 24 ساعت در بازار یک رمزارز را نشان دهد. بالاتر رفتن حجم معاملات روزانه یک کوین تاثیر زیادی بر قیمت لحظه‌ای آن و نوسان بیشتر قیمت در طول روز دارد.

معرفی سایت coinmarketcap

وبسایت CoinMarketCap یک مجموعه فعال و به‌روز برای به دست آوردن اطلاعات دربارۀ مارکت کپ ارزهای دیجیتال مهم و فعال در دنیا است. این وبسایت اطلاعات کامل 100 کوین و توکن برتر دنیا را در خود دارد. وبسایت کوین مارکت کپ در سال 2013 شروع به کار کرد. در سال 2020 مجموعه بایننس این وبسایت را خرید. در حال حاضر، نشریات معتبر خبری، تریدرها و حتی دولت‌ها از این وبسایت به‌عنوان منبع معتبر اطلاعات بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند.

اهمیت ارزش بازار در سرمایه‌گذاری چقدر است؟

چقدر شاخص مارکت کپ یا همان ارزش بازار در سرمایه‌گذاری روی یک کوین اثرگذار است؟ بسیاری از کارشناسان معتقدند که این شاخص می‌تواند گمراه کننده باشد. ترس از سرمایه‌گذاری روی کوین‌هایی با حجم بازار کم یا بیش از حد امیدوار بودن به کوین‌هایی با حجم بازار بالا، شاید سرمایه‌گذاران را ناامید کند.

در واقع ارزش بازار به خریدار نشان می‌دهد که برای سرمایه گذاری در یک ارز دیجیتال باید چقدر ریسک کند. هرچه مارکت کپ بزرگتر باشد، ریسک سرمایه گذاری در آن کمتر خواهد بود. چرا که این رمزارزها دوره رشد را گذرانده و در حال حاضر به ثبات نسبی و حداقلی رسیده‌اند.

در مقابل سرمایه گذاری روی رمزارزهایی با مارکت کپ کوچک‌تر یک فرصت برای رشد سریع و شارپی اصل سرمایه خواهد داشت. رمزارزهای جدید با مارکت کپ کوچک هنوز فرصت رشد بیشتری دارند و اگر اهل ریسک باشید، گزینه‌های خوبی برای سرمایه گذاری هستند. چرا که از یک طرف امکان سوددهی فراوان دارند و از طرف دیگر ممکن است به شکل ناگهانی ارزش خود را از دست بدهند.

مارکت کپ می‌تواند به ما یک دید کلی، خارج از هیاهوی بازار ارائه کند. به خصوص در مورد آلت کوین‌ها این نگاه خارج از هیاهو، بسیار سرنوشت‌ساز است و تصمیمات دقیق و آگاهانه از همین نگاه آغاز می‌شوند. تمام نکاتی که گفته شد تنها می‌تواند قسمتی از ریسک‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را نشان دهد و برای سرمایه‌گذاری با ریسک کمتر، باید عوامل دیگر را هم در نظر گرفت.

نتیجه :

ارزش بازار مانند هر شاخص دیگری، تنها یک سهم در تصمیم‌گیری شما برای سرمایه‌گذاری روی یک ارز دیجیتال دارد. همیشه قبل از ورود به بازار یک رمزارز، شاخص‌ها و عوامل مختلف موثر را بسنجید و تنها یک شاخص را مدنظر قرار ندهید. با این حال، هنگام ورود به بازار یک رمزارز، بزرگی مارکت کپ می‌تواند خیالتان را از بابت ادامه کار رمزارز حداقل برای چند سال آینده راحت کند. هرچه این حجم بیشتر باشد، احتمال از بین رفتن کوین بسیار کاهش می‌یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا