مقالاتترید و ماینینگرمزارز

ارز دیجیتال ترا یا لونا Terra

مقدمه

ارز دیجیتال Terra که با نام LUNA هم شناخته می‌شود، یکی از دو توکن پلتفرم ترا است که ساختار جالبی دارد. این ارز در صورت پیشرفت و مقبولیت استیبل کوین این پلتفرم (استیبل کوین‌های خانواده ترا) ارزشمندتر خواهد شد. ترا کاربردهای متنوعی دارد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.

ارز دیجیتال Terra و LUNA

پلتفرم ترا (Terra) شامل یک مجموعه استیبل کوین غیرمتمرکز است که می‌تواند زنجیره تأمین را به منظور تثبیت قیمت خود، گسترش داده یا محدود کند. ترا از نظر ساختار، از پول فیات برتر است؛ چون تحت پشتوانه غیرمتمرکز عمل می‌کند و خطر رخ دادن اشتباهات را از بین می‌برد. به علاوه، ارز دیجیتال ترا در ایجاد یک سیستم مالی غیرمتمرکز مشارکت می‌کند و تضمین می‌کند که رشد اقتصادی به صورت عادلانه و از طریق یک مکانیزم اجماع دموکراتیک، به جای یک سیستم سیاسی متشکل از نمایندگان منتخب، توزیع می‌شود.

ترا در چندین پلتفرم به عنوان ابزاری جهت معامله در زمان خرید محصولات و خدمات به کار گرفته خواهد شد.

ارزش این توکن با نسبتی مشخص در مقابل یک واحد پول فیات، مانند دلار آمریکا تعیین خواهد شد (به یک واحد فیات وابسته است).

توکن ذخیره در اکوسیستم ترا، به نام لونا (LUNA)، با یک عرضه مشخص تأمین می‌شود. پاداش تراکنش‌های ترا با توکن لونا (LUNA) پرداخت می‌شود و همین موضوع، استفاده از پروتکل ترا را ارزشمند می‌سازد. همان‌طور که مشخص است، ترا به دنبال تبدیل شدن به یک پول واقعی به صورت رمزارز است؛ نه اینکه فقط ارزی جهت معامله و ترید در صرافی‌ها باقی بماند.

معرفی ارز دیجیتال Terra

ترا یک پروژه بلاکچین برای تجارت الکترونیک است. این پروژه، استیبل کوین خود را برای پرداخت و کاهش کارمزد معاملات ایجاد کرده است. بخشی از کارمزد ذخیره‌شدۀ معاملات، در صندوق تثبیت‌کنندۀ این پروژه یا صندوق رمزارز دوم، یعنی LUNA، قرار خواهد گرفت. LUNA به عنوان ابزاری جهت ثابت نگه داشتن قیمت ارز دیجیتال Terra عمل می‌کند و کمک می‌کند که ترا یک استیبل کوین باقی بماند.

یکی از قابلیت‌های منحصربه‌فرد ارز دیجیتال Terra، نحوه طراحی توکن‌های آن است. مکانیزم دو توکنی این پروژه از دو توکن TERRA و LUNA تشکیل شده است.

ارزی که معمولاً با نام ارز دیجیتال Terra LUNA عنوان می‌شود و قیمت آن تغییر می‌کند، همان توکن لونا است، نه استیبل کوین خانواده ترا.

LUNA یک توکن پشتوانه یا ذخیره است. توکن LUNA ایجاد می‌گردد، اما توکن TERRA ترید می‌شود. مجموع عرضه LUNA ثابت است.

ویژگی‌های ارز دیجیتال Terra یا LUNA

همان‌طور که در بالا ذکر شد، ارز دیجیتال ترا دارای یک مکانیزم دوتوکنی است که شامل TERRA و LUNA می‌شود.

استیبل کوین TERRA

مجموعه استیبل کوین‌های ترا شامل TerraUSD ،TerraEUR ،TerraCNY ،TerraJPY ،TerraGBP ،TerraKRW و TerraSDR است که با ارزهای برتر جهانی مثل USD ،EUR ،CNY ،JPY ،GBP ،KRW و پول رایج صندوق بین‌المللی یعنی SDR پشتیبانی می‌شوند.

این امکان وجود دارد که این ارزها به صورت ترا با هم مبادله شوند. به طور مثال، نرخ مبادله TerraUSD با TerraKRW برابر با نرخ مبادله دلار آمریکا به وون (KRW، واحد پول کره جنوبی) است.

ارزش رمزارزها در خانواده ترا، یعنی TerraUSD ،TerraEUR ،TerraCNY ،TerraJPY ،TerraGBP ،TerraKRW و… با رأی‌گیری از ماینرها در مورد میزان ذخیرۀ تثبیت‌کننده، تعیین می‌شود.

تیم توسعه ترا، از الگوریتم‌هایی جهت تغییر میزان ذخیره پشتوانه برای استیبل کوین‌های خانواده ترا استفاده می‌کند. در عین حال، صندوق‌های ذخیره توکن LUNA نیز برای تثبیت قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

توکن LUNA

  • LUNA قدرت بهره‌برداری کل شبکه ترا به حساب می‌آید.
  • LUNA عملکردی به عنوان تثبیت‌کننده قیمت استیبل کوین‌های ترا دارد.

توکن‌های ترا و لونا برای چه چیزی استفاده می‌شوند؟

کاربرد اصلی LUNA تثبیت قیمت استیبل کوین Terra است.

ارز دیجیتال Terra جهت پرداخت هزینه‌های کالاها و خدماتی که به وسیله پلتفرم‌های تجارت الکترونیک در اکوسیستم ترا ارائه می‌شوند، به‌کار می‌رود.

ارز دیجیتال ترا همچنین جهت پاداش‌دهی به استخراج‌کنندگانی که برای تثبیت قیمت کوین‌های خانوده ترا رأی می‌دهند، استفاده می‌شود.

تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال ترا

بنیان‌گذار، Daniel Shin

بنیان‌گذار و مدیرعامل Ticket Monster، بزرگترین پلتفرم تجارت الکترونیک در کره. او همچنین از بنیان‌گذاران و مدیران Fast Track Asia است، که اپلیکیشن‌های مختلفی مثل Fast Five و FoodFly را منتشر کرده و به فروش رسانده است. وی در حوزه تجارت الکترونیک بسیار مشهور است و مدرک لیسانس هنر را از Wharton Undergrad دریافت کرده است.

بنیان‌گذار، Do Kwon

او همچنین بنیان‌گذار و اجراکنندۀ Anyfi بوده است. در Anyfi او طرح‌های مهمی را در زمینه شبکه و شبکه‌های توزیع‌شده ثبت و مدیریت کرده است. او قبلاً در مایکروسافت و اپل، به‌ عنوان مهندس نرم‌افزار، کار کرده است. او در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه استنفورد فارغ‌التحصیل شده است.

مدیر تحقیقات مالی، Evan Kereiakes

او 7 سال سابقه کار در بانک فدرال رزرو نیویورک، به عنوان مدیر پورتفوی ژاپنی برای صندوق‌های معاملات خارجی دارد. او قبلاً در خزانه‌داری آمریکا یک اقتصاددان بوده و با شورای اقتصادی کاخ سفید در ارتباط بوده است. وی در دانشگاه‌های Duke و Illinois در رشته مهندسی تحصیل کرده و مدرک MBA را نیز از دانشگاه شیکاگو گرفته است.

اهداف پروژه Terra

پلتفرم‌های تجارت الکترونیک آسیا، مجموعاً 45 میلیون کاربر و 25 میلیارد دلار کالا دارند. تصور کنید هنگامی که این پلتفرم‌ها در اکوسیستم ترا وارد شده و آن را روش پرداختی خود قرار دهند، چه اتفاقی رخ می‌‌دهد.

در این صورت، ما خریدهای سنگینی را هر روز مشاهده می‌کنیم و انجام مبادلات مالی بین پلتفرم‌ها شدیداً تسهیل خواهد شد. همچنین ارزش توکن LUNA نیز بالا خواهد رفت. این موضوع می‌تواند در آینده به واقعیت تبدیل شود. برای به وقوع پیوستن آن، ارز دیجیتال Terra باید برتری خود را ثابت کند و توسط جامعه، از جمله پلتفرم‌های تجارت الکترونیک و کاربران آنها، پذیرفته شود.

قیمت ارز دیجیتال Terra

همان‌طور که گفتیم، جدای از استیبل کوین‌های خانواده ترا، توکن LUNA با بیشتر شدن کاربران این اکوسیستم، ارزشمندتر خواهد شد. بالاترین سطحی که تاکنون قیمت ارز دیجیتال ترا با علامت اختصاری LUNA به آن دست پیدا کرده است، 100 دلار بوده است. قیمت ارز دیجیتال Terra یا لونا در سال 2021 در یک رشد بزرگ، به این قیمت رسیده بود. در مجموع 997.92 واحد لونا عرضه خواهد شد. همچنین از بین استیبل کوین‌های ترا، TerraKRW که با حروف اختصاری KRT شناخته می‌شود، از بقیه پرکاربردتر بوده است. قیمت TerraKRW نسبتا باثبات بوده و در زمان نگارش مقاله رتبه بهتری نسبت به بقیه استیبل کوین‌های این مجموعه دارد.

سخن پایانی

ترا با ایجاد یک پروتکل دوتوکنی، ساختاری جالب را در حوزه دیفای ایجاد کرده است. این پروژه قصد دارد که با استفاده از استیبل کوین‌های خانواده ترا، به یک پول رایج و روزمره تبدیل شود و در عین حال، با افزایش استفاده از این شبکه و بالا رفتن تعداد پلتفرم‌های فعال روی آن، ارزش توکن ذخیره خود، یعنی لونا (LUNA) را نیز بالا ببرد. در نتیجه در صورت کسب مقبولیت کافی در پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، ارز دیجیتال Terra می‌تواند پیشرفت بیشتری را تجربه کند.

منبع : وال هالا کریپتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا