ترید و ماینینگمفاهیم پایه

برخی اصطلاحات رایج در ترید رمزارزها

مقاله اول

چه در بازار سهام، چه در معاملات روزانه فارکس و چه در دنیای رمز ارزها اگر بخواهید یک تریدر شوید و خرید فروش رمزارزها را انجام دهید، با اصطلاحاتی مانند FOMO ،ROI ،ATH ،HODL و … برخورد خواهید کرد. ترید و سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال نظیر بیت کوین زبان خاص خود را دارد و یادگیری همه این اصطلاحات جدید می‌تواند گیج کننده باشد. با این حال، دانستن آن‌ها در بازارهای مالی خالی از لطف نیست. در ادامه برخی از مهمترین اصطلاح های معامله گری را که باید در هنگام ترید ارزهای دیجیتال بدانید، گردآوری کرده‌ایم.

این موارد به شرح زیر است:

 

  • فومو (Fomo)
  • فاد (Fud)
  • هودل (Hodl)
  • بودل (Buidl)
  • بازگشت سرمایه (Rio)
  • سقف تاریخی (Ath)
  • کف تاریخی (Ath)
  • بررسی خودتان را انجام دهید (Dyor)
  • ارزیابی بایسته (Du deligence) یا DD
  • ضد پولشویی (Aml)

اولین اصطلاح در لیست اصطلاحات ترید ارز دیجیتال : فومو

 

ترس از دست دادن (Fear Of Missing Out) یا فومو (FOMO) چیست؟ فومو یکی از اصلاحاتی است که به هنگام ترید ارز دیجیتال استفاده می‌شود و احساسی است که تریدرها هنگام ترس از دست دادن فرصت سود به آن‌ها دست می‌دهد و برای خرید یک دارایی هجوم می‌آورند. از آنجایی که احساس زیادی درگیر است، FOMO توسط تعداد زیادی از مردم می‌تواند منجر به حرکات پارابولیک قیمت شود. در این حالت، یک معامله‌گر و سرمایه‌گذار خوب می‌داند که روند کنونی بازار همیشگی نخواهد بود. در شرایط صعود یا سقوط شدید بازار، قوانین معمول بازارها می‌تواند تغییر کند. وقتی هیجانات بر بازار غلبه می‌کند، بسیاری از تریدر ها ممکن است از FOMO خارج شوند. این می‌تواند به حرکت‌های گسترده در هر دو جهت منجر شود. همچنین ممکن است بسیاری از معامله‌گران را که سعی در استفاده از موقعیت پیش آمده دارند، به دام بیندازد.

فومو معمولا هنگام طراحی برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی نیز استفاده می‌شود. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا مشاهده پست‌ها در جدول زمانی شبکه‌های اجتماعی با ترتیب دقیق زمانی دشوارتر است؟ این نیز مربوط به FOMO است. اگر کاربران از آخرین ورود به سیستم بتوانند همه پست‌ها را بررسی کنند، احساس می‌کنند که آخرین ارسال‌ها را دیده‌اند. با مخلوط کردن عمدی پست‌های قدیمی و جدید در جدول زمانی، سیستم عامل‌ رسانه‌های اجتماعی قصد دارند فومو را به کاربران القا کنند. به این ترتیب، کاربران از ترس اینکه چیز مهمی را از دست ندهند، بارها و بارها پست‌ها را بررسی می‌کنند.

دومین اصطلاح در لیست اصطلاحات ترید ارز دیجیتال : FUD

 

ترس، عدم اطمینان و تردید (Fear, Uncertainly and Doubt) یا به اختصار FUD چیست؟ فاد در حالی که منحصرا یک اصطلاح در ترید ارزهای دیجیتال نیست، اغلب در زمینه بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. FUD یک استراتژی است که هدف آن بی‌اعتبار کردن یک شرکت، محصول یا پروژه خاص با انتشار اطلاعات غلط در مورد آن است. هدف از این کار، القاء ترس و بدست آوردن شرایط مناسب است. این مسئله می‌تواند یک مزیت رقابتی، تاکتیکی یا سودآوری از کاهش قیمت سهام ناشی از اخبار مخرب بالقوه باشد.

اصطلاح FUD در فضای ترید ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم کاملاً رایج است. در بسیاری از موارد، سرمایه‌گذاران ممکن است با پوزیشن شورت در یک دارایی وارد شوند و پس از تثبیت موقعیت، اخبار بالقوه مضر یا گمراه کننده‌ای منتشر کرده و به این ترتیب سود کلانی کسب کنند. آن‌ها همچنین ممکن است پیش از انتشار این اخبار در بازارهای غیر رسمی خریدهایی انجام دهند.

تفاوت بین معاملات لانگ (Long) و شورت (Short) چیست؟

در بسیاری از موارد، اطلاعات نادرست یا حداقل گمراه کننده به نظر می‌رسد اما با این حال، در برخی موارد درست است. همیشه بهتر است که به عنوان یک تریدر سعی کنید همه‌ی وجوه بحث را در نظر بگیرید. فکر کردن در مورد انگیزه به اشتراک‌گذاری یک نظر توسط افراد، برخی مواقع می‌تواند راهنمای مفیدی برای قضاوت باشد.

هودل (HODL)

 

نگهداری یا هودل (HODL) چیست؟ HODL یکی از اصطلاحات مخصوص ترید ارز های دیجیتال است که از غلط املایی کلمه Hold گرفته شده است. این اصطلاح در اصل معادل استراتژی خرید و نگهداری ارز دیجیتال است. HODL برای اولین بار در سال 2013 در یک پست مشهور در انجمن مجازی BitcoinTalk ظاهر شد. این اصطلاح اشتباه املایی یک کاربر با عنوان “I AM HODLING” بود.

هودلینگ (HODLing) به نگه داشتن سرمایه‌گذاری‌ها علی‌رغم افت قیمت اشاره دارد. همچنین معمولا در مورد تریدر‌هایی استفاده می‌شود که در ترید کوتاه مدت مهارت ندارند، اما می‌خواهند از تغییرات قیمت سود زیادی کسب کنند. همچنین ممکن است برای سرمایه‌گذارانی که اعتقاد زیادی به یک رمز ارز خاص دارند و قصد دارند سرمایه گذاری خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند، استفاده شود.

این استراتژی مشابه استراتژی خرید و نگهداری است که در بازارهای سنتی انجام می‌شود. سرمایه‌گذاران با این نوع استراتژی سعی می‌کنند دارایی‌های کم ارزش را پیدا کرده و مدت طولانی آن‌ها را نگه دارند. بسیاری از سرمایه‌گذاران با استفاده از این روش برای بیت کوین، سود بالایی را کسب کرده‌اند. اگر طی پنج سال گذشته هر هفته فقط 10 دلار بیت‌کوین خریده بودید، اکنون دارایی شما بیش از هفت برابر سرمایه اولیه بود!

چهارمین اصطلاح در لیست اصطلاحات ترید ارز دیجیتال BUIDL

 

BUIDL مشتق شده از اصطلاح HODL است. این اصطلاح، فعالین صنعت رمز ارزها را توصیف می‌کند که بدون توجه به نوسانات قیمت به کار خود ادامه می‌دهند. ایده اصلی این است که معتقدین واقعی صنعت ارزهای دیجیتال، بدون توجه به بازارهای نزولی به ساخت اکوسیستم ادامه می‌دهند. از این لحاظ، آن‌ها واقعا به بلاک چین و ارزهای رمزپایه و کاربردی که می‌توانند داشته باشند، اعتقاد دارند و به طور فعال در حال تحقق این هدف هستند.

بر اساس طرز فکر BUIDL، ارزهای دیجیتال برای سفته‌بازی به وجود نیامده‌اند، بلکه فناوری مفید نوینی بوده و این دسته از افراد در فکر آوردن این فناوری بین عموم جامعه هستند. این طرز فکر منجر به تمرکز بر فعالیت‌‌های این حوزه و ساختن زیرساخت‌هایی می‌شود که ممکن است در آینده به میلیاردها نفر به خوبی خدمت کند. علاوه بر این، BUIDLerها اینگونه متصور هستند که تیم‌هایی که با ذهنیت طولانی مدت به تلاش خود ادامه می‌دهند، در بلند مدت عملکرد خوبی خواهند داشت.

بازگشت سرمایه یا ROI

 

بازگشت سرمایه (Return of Investment) یا به اختصار ROI یکی دیگر از اصطلاحات در ترید دارایی‌های مختلف و یا سرمایه گذاری در بازارهای مالی مانند ارز دیجیتال بوده و شاخصی برای سنجش عملکرد سرمایه گذاری است. ROI بازده سرمایه‌گذاری را نسبت به هزینه سرمایه‌گذاری اولیه اندازه‌گیری می‌کند. استفاده از این شاخص، اقدامی مناسب برای مقایسه عملکرد سرمایه‌گذاری‌های مختلف است.

در ادامه به نحوه محاسبه ROI می‌پردازیم. ابتدا شما ارزش فعلی سرمایه‌گذاری را  در نظر می‌گیرید و هزینه اولیه سرمایه‌گذاری را از آن کم می‌کنید. سپس عدد به دست آمده را بر هزینه اولیه تقسیم می‌کنید:

ROI = مقدار فعلی – هزینه اصلی / هزینه اصلی

فرض کنید شما بیت کوین را با قیمت 6000 دلار خریداری کردید. فرض می‌کنیم قیمت فعلی بیت کوین اکنون 8000 دلار است. در این صورت نرخ بازگشت سرمایه برابر است با:

ROI = 8000-6000 / 6000

ROI = 0.33

این بدان معناست که سرمایه شما 33 درصد از میزان سرمایه‌گذاری اولیه‌‌ای که داشته‌اید بیشتر شده است.

با این حال اعداد خام، تصویر کاملی از سرمایه‌گذاری برای تریدر ارائه نمی‌دهند. هنگام مقایسه سرمایه گذاری‌‎ها، عوامل دیگری نیز در این زمینه نقش دارند. خطرات چیست؟ افق زمانی چگونه است؟ دارایی چه میزان امکان نقد شوندگی دارد؟ ROI به خودی خود معیار نهایی نیست، اما ابزاری مفید برای اندازه‌گیری عملکرد سرمایه‌گذاری‌های شماست. محاسبه میزان سرمایه‌گذاری و توجه به آن هنگام تفکر در مورد بازده سرمایه‌گذاری بسیار مهم است.

ششمین اصطلاح در لیست اصطلاحات ترید ارز دیجیتال ATH

 

بالاترین قیمت در همه زمان‌ها یا اصطلاحا سقف تاریخی (All Time High)، بالاترین قیمت ثبت شده یک دارایی است. به عنوان مثال، ATH بیت کوین طی بازار صعودی سال 2017 در صرافی بایننس 19,798.86 دلار بود. در واقع  این بالاترین قیمتی بوده که بیت کوین تا به حال معامله شده است.

یکی از جنبه‌های جذاب یک دارایی که به بالاترین سطح خود رسیده، این نکته است که تقریبا همه دارندگان آن دارایی سود کرده‌اند. اگر آن دارایی قبل از آن در روند نزولی بلند مدت بوده باشد، بسیاری از معامله‌گران احتمالا تمایل دارند که با رسیدن به موقعیت صعودی، از بازار خارج شوند. با این حال، اگر دارایی از ATH خود بالاتر برود، دیگر فروشنده‌ای باقی نمی‌ماند که منتظر خروج از بازار باشد. به همین دلیل است که برخی از موارد شکست ATH را “شکست آسمان آبی” می‌نامند، زیرا لزوما هیچ منطقه مقاومت آشکاری در پیش نیست.

شکست ATH اغلب با افزایش حجم معاملات همراه است. زیرا معامله‌گران روزانه نیز ممکن است با سفارشات بازار از فرصت استفاده کنند تا سریع‌تر سود برده و با قیمت بالاتر بفروشند. اما آیا شکست ATH به این معنی است که قیمت برای همیشه افزایش خواهد یافت؟ البته که نه. معامله گران و سرمایه گذاران به دنبال سود خواهند بود و سفارشات فروش خود را ثبت خواهند کرد.

حرکات پارابولیک یا سهموی غالبا ممکن است با افت شدید قیمت مواجه شوند، زیرا بسیاری از تریدرها هنگامی که متوجه می‌شوند روند صعودی به پایان رسیده، به سمت خروج هجوم می‌آورند. به عنوان مثال بعد از حرکت سهموی بیت کوین و رسیدن قیمت به حدود 20,000 دلار در دسامبر 2017 (دی 96)، کاهش قیمت را بررسی کنید. پس از رسیدن به حدود 20,000 دلار، در عرض چند روز قیمت تقریبا 45 درصد افت کرد. به همین دلیل است که همیشه کنترل ریسک و استفاده از حد ضرر بسیار مهم است.

هفتمین اصطلاح در لیست اصطلاحات ترید ارز دیجیتال ATL

 

اصطلاح ATL در ترید ارزهای دیجیتال به معنی کمترین  قیمت در تمام زمان‌ها و نقطه مقابل ATH است. به عنوان مثال، کمترین قیمت BNB در صرافی بایننس در اولین روز معاملات 0.5 تتر بود. شکستن ATL ممکن است به اثری مشابه هنگام شکستن بالاترین حد خود منجر شود، اما در جهت مخالف. شکست محدوده حمایتی ATL می‌تواند منجر به یک حرکت شدید رو به پایین شود.

از آنجایی که هیچ سابقه قیمتی پایین‌تر از ATL وجود ندارد، ارزش بازار می‌تواند پایین آمده یا کم و زیاد شود و از طرفی به این خاطر که لزوما دلیل منطقی برای توقف آن نمی‌توان متصور شد، خرید در چنین مواقعی برای تریدر بسیار خطرناک است. بسیاری از تریدر ها منتظر تغییر روند و تایید آن توسط یک میانگین متحرک مهم یا یک اندیکاتور دیگر می‌شوند تا حتی وارد یک پوزیشن بلند مدت شوند. البته امکان دارد آن‌ها در شرایطی گیر کنند که قیمت پایین و پایین‌تر می‌رود.

بررسی خودتان را انجام دهید DYOR

 

اصطلاح DYOR در ترید ارزهای دیجیتال مخفف عبارت Do Your Own Research و بدان معناست که فرد شخصا باید تحقیق و بررسی خود را پیرامون یک مسئله انجام دهد. وقتی صحبت پیرامون بازارهای مالی نظیر ارز دیجیتال بیت کوین باشد، DYOR یکی از اصطلاحات است که به تحلیل فاندامنتال نزدیک‌تر است. این بدان معنی است که تریدرها باید تحقیقات خود را در مورد سرمایه‌گذاری‌های خود انجام دهند و به دیگران اعتماد نکنند. “اعتماد نکن، تحقیق کن” عبارتی است که معمولا در بازار رمز ارزها با معنای مشابه استفاده می‌شود.

موفق‌ترین سرمایه‌گذاران تحقیقاتشان را خودشان انجام می‌دهند و به نتیجه‌گیری‌های خود می‌رسند. به همین ترتیب، هر کسی که می‌خواهد در بازارهای مالی موفق باشد، مجبور است استراتژی ترید منحصر به فرد خود را داشته باشد. این امر همچنین ممکن است منجر به اختلاف نظر بین سرمایه‌گذاران مختلف شود که امری کاملا طبیعی در سرمایه گذاری و معامله است. نگاه یک سرمایه‌گذار ممکن است به یک دارایی صعودی باشد، در حالی که سرمایه‌گذار دیگر معتقد باشد روند نزولی خواهد بود.

نظرات مختلف می‌تواند راهبردهای مختلفی در بر داشته باشد، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران موفق می‌توانند استراتژی‌های بسیار متفاوتی داشته باشند. ایده اصلی این است که همه آنها بررسی خودشان را انجام داده‌اند، به نتیجه‌گیری‌های خود رسیده‌ و تصمیمات سرمایه‌گذاری خود را براساس این نتیجه‌گیری گرفته‌اند.

نهمین اصطلاح در لیست اصطلاحات ترید ارز دیجیتال DD

 

اصطلاح DD مخفف کلمه Due Diligence به معنی ارزیابی بایسته است و تا حدودی به DYOR مربوط می‌شود، بدین منظور که انتظار می‌رود شخص قبل از توافق با طرف دیگر، تحقیق و دقت کافی داشته باشد. هنگامی که نهادهای تجاری به توافق می‌رسند، انتظار می‌رود که آن‌ها نسبت به یکدیگر جوانب احتیاط را رعایت کنند. به این دلیل که هر بازیگر می‌خواهد اطمینان حاصل کند که هیچ نکته پنهان بالقوه‌ای در معامله وجود ندارد. در غیر این صورت، آن‌ها نمی‌توانند خطرات احتمالی را با منافع مورد انتظار مقایسه کنند.

در مورد تریدرها نیز همین امر صادق است. هنگامی که سرمایه‌گذاران در جستجوی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری‌ بالقوه هستند، لازم است که با دقت نظر تحقیقات خود را در مورد پروژه انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که می‌توانند تمام ریسک‌ها را در نظر بگیرند. در غیر این صورت، آن‌ها کنترل تصمیمات ترید خود را کنترل نخواهند کرد و ممکن است در نهایت انتخاب‌ اشتباهی انجام دهند.

مبارزه با پولشویی AML

 

آنتی مانی لاندری یا AML یکی دیگر از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال و مخفف کلمه Anti Money Loundring و به معنی مبارزه با پولشویی است و به مقررات، قوانین و رویه‌هایی اشاره دارد که هدف آن‌ها جلوگیری از پنهان‌کردن مجرمان در پول بدست آمده از راه‌های غیر قانونی به عنوان درآمد مشروع است. رویه‌های AML برای مجرمان “تمیز کردن” پول را با پنهان کردن از منبع قانونی، بسیار سخت‌تر می‌کند.

مجرمان همیشه به دنبال راه‌هایی برای پنهان کردن منبع واقعی وجوه خود هستند. به دلیل پیچیدگی بازارهای مالی، روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. ابزارها و مشتقات بازارهای مالی می‌توانند جستجوی منبع واقعی وجوه را بسیار دشوار کنند (البته غیرممکن نیست). مقررات AML موسسات مالی مانند بانک‌ها را ملزم به نظارت بر معاملات مشتریان خود و گزارش فعالیت مشکوک می‌کنند. به این ترتیب، مجرمان پولشویی وجوهی که به طور غیرقانونی بدست آورده‌اند را بسیار سخت‌تر انجام خواهند داد.

جمع بندی

 

شرایط معاملات رمز ارزها در ابتدا می‌تواند کمی گیج کننده به نظر برسد. اما اکنون اصطلاحات مهمی از آنها را می‌شناسید، بنابراین با دانستن این مفاهیم می‌توانید امنیت بیشتری احساس و ریسک کمتری در معاملات خود تجربه کنید. حتماً FUD را DYOR کنید، نه اینکه کورکورانه ارزی را که به ATH رسیده است FOMO کنید و HODLing و BUIDLing را حفظ کنید!

 

منبع: بایننس ویژن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا