رمزارزترید و ماینینگمقالات

بررسی ارز دیجیتال اتم Atom

می توان گفت که ارز دیجیتال کازماس مهم ترین ارزی است که بر روی بلاکچین کازماس قرار دارد. در ادامه با ما باشید تا درباره این ارز برای شما صحبت کنیم.

رمزارز کازموس یا اتم

اتم Atom رمزارز اصلی موجود در بالای پلتفرم Cosmos است که برای تسهیل ارتباط، مقیاس گذاری و همکاری بین زنجیره های مستقل طراحی شده است. کازماس که به عنوان ” اینترنت بلاکچین ” معرفی می شود، تلاش می کند تا بلاکچین های مختلف را در یک واحد گرد هم آورد و از همان ابتدا چندین مساله اصلی که این فناوری را آزار می دهد همچون مقیاس پذیری، قابلیت همکاری و … را حل نماید.

پروژه هایی که در شبکه کازماس راه اندازی شده اند، امکان تبادل توکن های آنها را فراهم می کند. این شبکه به عنوان یک راه حل ماژولار ساخته شده است که برای استفاده با بلاکچین های خاص برنامه از انواع مختلف ساخته شده است. این زنجیره ها باید بدون تضعیف در حاکمیت آنها توسعه یابند.

علاوه بر این، کازماس خود را به عنوان مجموعه ای از ابزارها، با ابزارهای ماژولار و سازگار خود در اختیار توسعه دهندگانی قرار می دهد که برای شروع کار در مورد تمرکز زدایی از اینترنت و زیرساخت های مالی مربوطه آماده هستند. به عبارت دیگر کازماس Cosmos که توسط تیم موسس خود به عنوان اینترنت بلاکچین شناخته می شود، قصد دارد شبکه ای رمزنگاری را ایجاد کند که توسط ابزارهای Open Source برای ساده سازی معاملات بین آنها متحد شده است. این تمرکز بر قابلیت شخصی سازی و قابلیت همکاری است که کازماس را از سایر پروژه ها متمایز می کند.

قابل ذکر است که ارز ATOM با ارز ATOMIC COIN متفاوت است. ارز ATOMIC COIN  یک پروژه آینده داری نمی باشد و مراقب باشید که این دو ارز را با یکدیگر اشتباه نگیرید.

تاریخچه ارز دیجیتال کازموس Atom

توسعه‌دهندگان این ارز دیجیتال Ethan Buchman و Jae Kwon در سال ۲۰۱۴، الگوریتم اجماع یا همان ستون فقرات شبکه کوزموس را با نام Tendermint طراحی کردند. سپس این دو، وایت پیپر این ارز را در سال ۲۰۱۶ منتشر کردند و در همان سال اولین توکن شبکه با نام ارز دیجیتال اتم به فروش رسید. یک سازمان غیرانتفاعی سوئیسی به نام The Interchain Foundation در راه‌اندازی و توسعه این پروژه به Kwon و Buchman کمک کرد؛ از این‌رو توسعه‌دهندگان از آن با نام «The Internet of Blockchain» یاد می‌کنند. این سازمان در سال ۲۰۱۷، با میزبانی عرضه اولیه (ICO) توکن ATOM موفق شد بیش از ۱۷ میلیون دلار جمع‌آوری کند. در عرضه اولیه ATOM تقریباً ۷۵ درصد توکن موجود فروخته شد. ۵ درصد برای سرمایه‌گذاران اولیه و ۱۰ درصد نیز در اختیار All in Bits و Interchain Fiundation قرار گرفت. درنهایت دو سال بعد در سال ۲۰۱۹ شرکت Tendermint با هدف ادامه فرایند توسعه پروژه Cosmos توانست ۹ میلیون دلار جمع‌آوری کند.

عملکرد شبکه کازموس Cosmos چگونه است؟

کازماس Cosmos از ابزارهای متنوعی برای تسهیل همکاری بین بلاکچین ها در شبکه خود استفاده می کند. این پروتکل برای انجام این کار به طور مستقل وضعیت هر بلاکچین را در شبکه رصد می کند. در اکوسیستم کازماس Cosmos، هر شبکه به عنوان یک Zone شناخته می شود.

Zone

Zoneها از عملکرد کامل شبکه خود برخوردار هستند. نکته مهم این است که این بلاکچین ها شبکه های مستقلی هستند که می توانند هر گونه تراکنش مورد نیاز برای انجام وظایف خود را انجام دهند. این بلاکچین ها می توانند توکن های جدیدی را در شبکه های خود صادر و توزیع می کنند و ارتقا پروتکل را بدون هیچگونه تاثیری از کازماس Cosmos  انجام دهند.

Cosmos Hub

Cosmos Hub مکانی است که همه این بلاکچین ها با هم ملاقات می کنند. این پروتکل به عنوان واسطه عمل می کند. هر Zone در شبکه مستقیما به هاب وصل می شود. سپس هاب یک ثبت ثابت از وضعیت فعلی Zone را حفظ می کند. هنگامی که یک Zone به Cosmos Hub متصل شد، با هر Zone دیگری در شبکه قابل همکاری است.

اهداف پروژه کازموس COSMOS

کازماس پروژه خود را به عنوان اینترنت بین بلاکچین ها معرفی کرده است، و بر این عقیده معتقد است که می تواند بلاکچین های متفاوتی را در یک پلتفرم گرد هم آورد و چندین مشکل اصلی را که از ابتدا وجود داشته را از بین ببرد، که این مشکلات عبارتند از :

  1. قابلیت همکاری بین بلاکچین ها
  2. حق مالکیت
  3. قابلیت استفاده
  4. مقیاس پذیری

چگونه کازموس ایجاد شد ؟

حال در این قسمت میخواهیم به شما بگوییم که چرا این پروژه ایجاد شد. زمانی که اولین بلاکچین غیر متمرکز به اسم بیت کوین ایجاد شد افراد زیادی از این پروژه اسقبال کردن و شروع به شاختن بیشتر برنامه های غیر متمرکز کردند، به همین دلیل تمایل افراد به ایجاد برنامه های غیر متمرکز بیشتر شد .

در این زمان ها تلاش برای شروع ارز دیجیتال ATOM شروع شد، و طراحی پروژه خود را با ابزار های متن باز مانند (Tendermint Cosmos SDK و IBC) شروع کرد.

توکن های ATOM  از الگوریتم POW پیروی نمی کنند، قابلیت ماینینگ را ندارند. می توان گفت که این توکن ها از یک الگوریتم POS ترکیبی استفاده می کنند.

کل توکن های کازماس 237928231 است. حجم معاملات روزانه ارز دیجیتال ATOM حدود 40 میلیون دلار است.

ویژگی‌ های ارز دیجیتال کازموس

  1. این ارز کاملاً یک پروژه منبع باز است.
  2. کاربران با استیک این ارز دیجیتال سود کسب می‌کنند.
  3. از ارز دیجیتال ATOM برای پرداخت کارمزد تراکنش استفاده کرد.
  4. موجودی کل این ارز دیجیتال ۲۳۷.۹۲۸.۲۳۱ ATOM است.
  5. روزانه بیش از ۴۰ میلیون دلار ATOM معامله می‌شود.
  6. این ارز دیجیتال استخراج نمی‌شود.
  7. در این شبکه از الگوریتم اثبات سهام استفاده شده است.
  8. هرچه میزان ATOM استیک‌ شده بیشتر باشد، احتمال تبدیل‌شدن به نود اعتبارسنج افزایش می‌یابد.
  9. این ارز دیجیتال در بسیاری از صرافی‌های معتبر در دسترس است.
  10. شبکه Cosmos کاملاً غیرمتمرکز است.

مزایا و معایب ارز دیجیتال کازموس

همان‌طور که بیان شد، ویژگی‌های این ارز دیجیتال، این پروژه را به پروژه‌ای منحصربه‌فرد تبدیل کرده است. قبل از بررسی نحوه عملکرد این شبکه، به بررسی مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

مزایا

  1. این ارز دیجیتال بسیاری از مشکلات بلاک چین مانند مقیاس‌پذیری، حق حاکمیت، قابلیت همکاری و مشکلات کاربردی را رفع می‌کند.
  2. استیک‌کردن ATOM به شرکت‌کنندگان حق رأی‌دهی در تعاملات حکومتی شبکه را می‌دهد.
  3. از آنجا ‌که این ارز شبکه‌ای غیرمتمرکز است، هیچ نهاد یا شخصی امکان دست‌کاری در آن را ندارد.
  4. شبکه این ارز دیجیتال به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند هم‌زمان به هزاران تراکنش رسیدگی کند.

معایب

  • مانند بسیاری دیگر از فناوری‌های بلاک چین، کاربران برای استفاده از این ارز به منابع بیشتری احتیاج دارند.

آینده ارز دیجیتال اتم (ATOM)

با خواندن این راهنمای پلتفرم کازماس دقیقاً می‌دانید این اکوسیستم چه جایگاهی در حوزه بلاک چین دارد و چه نقشی در آینده آن ایفا خواهد کرد. همچنین با ویژگی‌های به خصوص ارز دیجیتال ATOM و علت محبوبیت آن هم آشنا شدید. اگر بخواهیم ویژگی‌های اکوسیستم Cosmos و رمز ارز ATOM را خلاصه کنیم باید سه نکته اشاره کنیم:

  • کازماس با موتور Tendermint BFT و مدولار بودن کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) خود، بلاک چین ها را قدرتمند و ساختشان را ساده می‌کند.
  • این شبکه از طریق پروتکل IBC و Peg-Zone امکان انتقال ارزش و داده بین بلاک چین ها را فراهم می‌کند و در عین حال استقلال آنها را حفظ می‌کند.
  • اکوسیستم Cosmos از طریق راهکارهای مقیاس‌پذیری افقی و عمودی، امکان مقیاس‌بندی اپلیکیشن‎‌های بلاک چین در سطح میلیون‌ها کاربر را فراهم می‎کند.

مهمتر از همه اینکه کازماس نه یک محصول بلکه اکوسیستمی است که برمبنای مجموعه‌ای از ابزارهای مدولار، قابل تعامل و سازگارپذیر ساخته شده است. این اکوسیستم توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند ابزارهای موجود را توسعه دهند و خودشان ابزارهای جدید خلق کنند تا فناوری بلاک چین به واقعیتی روزمره تبدیل شود. ابزارهای اکوسیستم Cosmos همان مبنایی است که برای ساخت اینترنت غیر متمرکز سیستم مالی جهانی فردا نیاز داریم.

منبع : وال هالا کریپتو

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا