ترید و ماینینگمفاهیم پایه

0 تا 100 تحلیل تکنیکال در بازار رمزارزها

تحلیل تکنیکال رمزارزها اصولا برای پیش بینی روند قیمتی ارز های دیجیتال مانند بیت کوین اتریوم و … در کوتاه مدت مورد استفاده قرار می گیرد. تاکید این نوع تحلیل بر روی قیمت ارز های دیجیتال بوده و معتقد است که تنها با مشاهده تاریخچه قیمتی رمز ارز ها و تحلیل نمودار های آن می توان روند آینده بازار را پیش بینی کرد.

یکی از مهمترین شرط ها برای موفقیت در بازار ارز دیجیتال و یا هر بازار مالی دیگر توانایی پیش بینی درست روند آینده آن بازار و تصمیم گیری در مورد نحوه انجام معاملات در آن می باشد. تنها کسانی که بتوانند به درستی این روند را پیش بینی کنند در این بازار ها موفق به کسب سود می شوند.

از این رو تمامی افرادی که قصد شروع فعالیت و سرمایه گذاری در بازار رمزها ارز را دارند لازم است تا قبل از ورود به این بازار به طور کامل بر اصطلاحات پایه و نحوه تحلیل در این بازار آگاهی پیدا کنند تا بتوانند با اتکا بر این تحلیل ها و آگاهانه اقدام به سرمایه گذاری و انجام معامله در آن کنند.

مهمترین متد تحلیل بازار ارز دیجیتال شامل تحلیل بنیادی ( فاندامنتال ) و تحلیل تکنیکال می شود که در این بین تحلیل تکنیکال به این دلیل که بیشتر برای پیش بینی روند کوتاه مدت قیمت ها و نوسان گیری استفاده می شود مورد توجه بسیار زیاد معامله گران این بازار می باشد.

اما شاید برای خیلی از افراد تازه وارد به بازار ارز دیجیتال این سوال وجود داشته باشد که تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال چیست و به چه صورت انجام می شود؟

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال چیست؟

 

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال به پیش بینی روندهای آینده بازار ارز دیجیتال با استفاده از بررسی روندهای گذشته آن می پردازد ، در واقع در این نوع تجزیه تحلیل ارز دیجیتال تنها متغیر مهم برای پیش بینی و تصمیم گیری در مورد آینده بازار قیمت و حجم معاملات بوده و با استفاده از بررسی روندهای گذشته و الگو های موجود در آن به پیش بینی روند بازار و قیمت ها در آینده می پردازند.

تحلیلگر در این روش معتقد است رفتار مردم در مقابل اتفاقات مختلف در طول تاریخ اکثرا یکسان بوده و به صورت یک الگوی تکرار شونده عمل می کند در نتیجه این انتظارات مردم از روند حرکتی قیمت هاست که جهت حرکت بازار را در آینده مشخص می کند، پس برای پیش بینی آن باید انتظارات و احساسات مردم را مد نظر قرار داد.

تحلیل تکنیکال اصولا برای پیش بینی در کوتاه مدت مورد استفاده قرارا می گیرد و برای بلند مدت نتیجه قابل اطمینانی ارائه نمی دهد از این رو این تحلیل بیشتر مورد استفاده افرادی است که قصد سرمایه گذاری های کوتاه مدت و نوسان گیری در بازار ارز دیجیتال را دارند.

ویژگی های تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

 

برای تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال ویژگی هایی تعریف شده است که در واقع اساس ایجاد این نوع تحلیل قیمتی بر پایه این ویژگی ها و فرضیات قرار دارد، در ادامه به ارائه این ویژگی ها پرداخته شده است :

این تحلیل تنها بر روی قیمت تمرکز داشته و معتقد است قیمت لحظه ای انواع رمزارز نشان دهنده انتظارات و احساسات عوامل اقتصادی مختلف بوده که با استفاده از آن می توان به پاسخ تمامی سوالات خود در مورد روند بازار دست یافت.

تحلیل تکنیکال تنها به جایی که قیمت در حال حاضر قرار دارد اهمیت می دهد و بر خلاف تحلیل بنیادی به دنبال دلیل قرار گرفتن آن در این نقطه ( متغیر های اقتصادی و واقعی تاثیر گذار بر آن ) به هیچ عنوان نمی باشد.

این تحلیل برای پیش بینی کوتاه مدت کارایی داشته و برای بلند مدت معمولا نتیجه قابل اعتمادی ارائه نمی دهد.

تاکید این نوع تحلیل بازار بر استفاده از نمودار ها و مشخص کردن الگو ها و روند های حرکت قیمت به وسیله آن ها می باشد.

این تحلیل در تمام بازار هایی که بر اساس عرضه و تقاضا کار می کنند قابل استفاده می باشد.

تحلیل تکنیکال برای بازار های با شرایط عادی و حجم معاملات و نقدینگی بالا پیش بینی دقیق تری را ارائه می کند.

از آنجایی که کانون توجه این نوع تحلیل بر انتظارات مردم می باشد اخبار مختلف تاثیر های چشم گیری بر روند آن داشته که در نتیجه میزان ریسک این نوع پیش بینی را بالا می برد.

اصطلاحات اصلی در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

 

تمامی افرادی که قصد استفاده از تحلیل تکنیکال برای پیش بینی روند آینده بازار ارز دیجیتال را دارند لازم است تا با اصطلاحات و سطوح اصلی این تحلیل آشنایی داشته باشند تا با استفاده از آن ها بتوانند به بررسی نمودار های قیمت و تحلیل روند آن در طول دوره های مختلف بپردازند. در ادامه اصلی ترین اصطلاحات تحلیل تکنیکال ذکر شده است :

خطوط روند ( Trend Line ) :

قیمت تمامی ارز های دیجیتال در طول زمان دارای نوساناتی می باشد ، تحلیل گران تکنیکال با بررسی این نوسانات در طی چندین دوره متوجه شدند که این نوسانات در بازه های زمانی مختلف از یک الگوی خطی مشخصی پیروی می کنند و از مجموع آن ها می توان به یک روند کلی برای آن ها دست یافت که ممکن است صعودی و یا نزولی باشد. در تعریف این دو باید گفت که :

  • روند صعودی قیمت : چنانچه در یک بازه زمانی مشخص بتوان مجموعه ای از تغییرات قیمت یک رمزارز را به یکدیگر وصل کرد به شکلی که اگر سه کف قیمتی با یک خط به یکدیگر وصل شود به ازای هر کف یک قله قیمتی وجود داشته باشد که از قله قبل از خود بیشتر باشد در این حالت اصطلاحا تغییرات قیمتی دارای روند صعودی می باشد.
  • روند نزولی قیمت : این روند درست برعکس روند صعودی قیمت بوده و به این صورت است که اگر بتوان نوسانات قیمتی یک ارز دیجیتال در یک بازه زمانی مشخص را به یکدیگر وصل کرد به شکلی که اگر سه قله قیمتی با یک خط به یکدیگر وصل شود به ازای هر کدام از قله ها یک کف قیمتی که از کف قبلی خود بیشتر است وجود داشته باشد در این صورت گفته می شود که تغییرات قیمتی دارای روند نزولی هستند.

خطوط مقاومت :

در دوره های زمانی مختلف تغییرات قیمت یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین ، اتریوم و … ناحیه های قیمتی وجود دارند که در صورت نزدیک شدن روند های صعودی به آن ها با مقاومت روبه رو شده و توانایی عبور از آن را ندارد ، به این نواحی که با خط افقی نشان داده می شوند اصطلاحا خطوط مقاومت گفته می شود.

در واقع با رسیدن روند صعودی یک رمز ارز به آن ناحیه فعالان بازار معتقد هستند که قیمت به اندازه کافی افزایش داشته و به زودی بر می گردد ، در نتیجه آن صف های تقاضا جمع شده و در عوض صف های عظیم عرضه تشکیل می شود که این خود سبب کاهش قیمت و برگشت آن می شود.

لازم به ذکر ست که هر چقدر مدت زمانی بیشتری طول بکشد تا یک سطح مقاومت شکسته شود این مقاوت قدرتمند تر بوده و در صورت شکستن آن حرکت صعودی قیمت بزرگ تری حاصل می شود.

خطوط حمایت : 

این خطوط برعکس خطوط مقاومت بوده و به این صورت است که در مسیر روند نزولی قیمت ها نواحی وجود دارد که هر بار قیمت به آنها نزدیک شده و یا برخورد کرده توانایی عبور نداشته و باز می گردد به این نواحی اصطلاحا خطوط حمایت گفته می شود .

در واقع در این نواحی معامله گران بازار اعتقاد دارند که قیمت به اندازه کافی پایین آمده و به زودی روند صعودی خود را آغاز می کند در نتیجه صف های عظیم تقاضا تشکیل شده و صف های عرضه جمع می شوند. در این حالت نیز هر چقدر مدت زمان بیشتری طول بکشد تا یک خط حمایتی شکسته شود ریزش بزرگ تری را حاصل می شود.

سقف تاریخی قیمت : 

هنگامی که قیمت ها برای اولین بار در تمام بازه تاریخی خود عبور از یک خط قیمتی جدید را تجربه کنند در این حالت اصطلاحا به آن ناحیه سقف تاریخی قیمت گفته می شود. این حالت درست مانند خطوط مقاومت بوده با این تفاوت که در این حالت قیمت جدید برای اولین بار رخ داده اما در خطوط مقاومت ممکن است چندیدن بار از آن ناحیه عبور کرده و یا آن را لمس کرده باشد. در این حالت نیز مانند خطوط مقاومتی در صورت عبور از سقف تاریخی قیمت قبلی با یک جهش بزرگ تر مواجه می شویم.

اندیکاتور ها : 

ابزار هایی هستند که با استفاده از فرمول های ویژه ای به پیش بینی روند حرکتی بازار می پردازند و در دو دسته اندیکاتور های روی نمودار و اندیکاتور های خارج از نمودار تقسیم می شوند. لازم به ذکر است که این نوع ابزار قادر به اندازه گیری میزان حرکت نبوده و تنها جهت آن را مشخص می کنند.

میانگین‌ های حرکت ( Moving Average ) :

در این حالت به پیش بینی روند قیمتی یک رمزارز بر اساس میانگین تغییرات آن در یک بازه زمانی مشخص در گذشته پرداخته می شود. در واقع با میانگین گرفتن از تمام قیمت های گذشته یک ارز دیجیتال در یک بازه زمانی مشخص خطی به دست می آید که به آن میانگین حرکت قیمت ارز دیجیتال گفته می شود.

حجم معاملات ( Volume ) : 

حجم معاملات یکی از مهمترین متغیر های مورد توجه فعالین بازار ارز دیجیتال می باشد و توصیه می شود که در تصمیم گیری های خود برای پیش بینی روند قیمت یک رمز ارز مورد توجه قرار گیرد. نحوه عملکرد آن به این صورت است که به طور مثال اگر یک ارز روند قیمتی صعودی داشته باشد اما حجم معاملات کاهش یافته باشد احتمال می رود که به زودی کاهش قیمت رخ دهد و بر عکس.

علی رغم تمام نکاتی که گفته شد اما لازم به ذکر است که صرف داشتن دانش تحلیل تکنیکال به ویژه برای افراد تازه وارد به بازار دیجیتال کافی نبوده و افراد برای داشتن یک سرمایه گذاری مناسب و سودده نیازمند دریافت مشاوره سرمایه گذاری رمزارز از افراد حرفه ای در این زمینه نیز می باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا