ترید و ماینینگمفاهیم پایه

ترید ارز دیجیتال چیست و تریدر به چه کسی گفته می شود؟

یکی از روش های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال، ترید یا معامله ارز دیجیتال است که اگر به روش اصولی این معاملات را انجام دهید، می توانید به سود زیادی دست پیدا کنید. اما ترید ارز دیجیتال دقیقاً یعنی چه؟

ترید (Trade) ارز دیجیتال به معامله یا خرید و فروش بیت کوین و رمزارزها گفته می‌شود که با هدف کسب سود انجام می شود. فرد معامله‌گر یا تریدر با هدف کسب سود از نمودارهای قیمتی، اخبار بازار و رویدادهای آتی بازار استفاده می‌کند.

طبق تعریف اینوستوپدیا، زمانی که صحبت از ترید کردن یا معامله در بازارهای مالی می‌شود، منظور دادن چیزی (که می‌تواند پول یا ارز، یک دارایی، کالا، ارز دیجیتال و یا هر شیء دیگری باشد) و گرفتن چیز دیگری است. فرضاً کسی را در نظر بگیرید که بیت کوین می‌خرد تا آن را با امید افزایش قیمت در آینده به قیمت بالاتری بفروشد. در واقع او پول داده و بیت کوین خریده و در آینده بیت کوین را با پول مبادله خواهد کرد.

تریدر (trader) کیست؟

 

همه ما تریدر هستیم، فرقی نمی کند که کسب و کارمان چه باشد. حتی یک راننده یا یک آرایشگر را می توان یک تریدر در نظر گرفت. اما زمانی که در مورد ارزهای دیجیتال صحبت می کنیم، منظورمان تریدی هست که ارز دیجیتال را میخریم و آن را نگه میداریم. زمانی که این ارز دیجیتال را می فروشیم، پول مان بیشتر از روز اول می شود!

بنابراین، تریدر ارز دیجیتال کسی است که مدام بازار ارزهای دیجیتال را تحلیل و رصد می کند و به خرید و فروش رمزارزها مانند بیت کوین می پردازد.

البته فراموش نکنید که کار یک تریدر فقط خرید و فروش نیست. تریدر باید بداند که کی بخرد، کی بفروشد و کی برای پولدار شدن هیچ کاری نکند!

بیت کوین اولین و مهمترین ارز دیجیتالی هست که بر اساس علم رمزنگاری ایجاد شد. بیت کوین در همان ابتدا با هدف خرید و فروش و کسب سود ارائه نشد. اما نتیجه این ارز دیجیتال و پتانسیل فوق العاده آن، انگیزه تریدرها برای تجارت شد.

ترید ارز دیجیتال

 

ترید یا مبادله ارزهای دیجیتال به استفاده مناسب از نوسان‌ آن‌ها، اخبار و رویدادهای مختلف و به کارگیری استراتژی‌های مبادلاتی برای کسب سود اطلاق می‌گردد. ابزار کار معامله‌گرها با سرمایه‌گذاران تفاوت‌های جزئی دارد. برای نمونه آن‌ها اغلب از صرافی‌های آنلاین برای خرید و فروش لحظه‌ای ارزهای دیجیتال یا تبدیل آن‌ها به یکدیگر استفاده می‌کنند، محل نگهداری دارایی‌های دیجیتالشان متفاوت است.

معامله کردن نیازمند تحلیل قیمت رمزارزها در بازه‌های زمانی مختلف است که مستلزم آن یادگیری دانش تحلیل تکنیکال و استفاده از تحلیل فاندامنتال است تا تریدر قادر به شناسایی فرصت‌هایی باشد که بازار در اختیارش قرار می‌دهد.

خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا همان تریدینگ (Trading) انواع مختلفی دارد. نکته‌ای که در تمامی آن‌ها باید رعایت شود، عنصر اصلی معاملات یعنی صبر کردن است. همچنین هر کدام از سبک‌های مختلف باید برای مدت زمان قابل قبولی آزمایش شود تا مفید بودن یا نبودن آن در شما مشخص گردد. اما با این حال همیشه قیمت‌ها موافق تحلیل شما پیش نمی‌رود. کلید پیروزی در ترید کردن تعداد موفقیت‌های بالا نسبت به شکست‌های آن است.

استراتژی ‌های ترید

 

استراتژی ترید درواقع به نقشه‌ی راهی گفته می‌شود که شما به عنوان یک سرمایه‌گذار قصد دارید آن را دنبال کنید. هیچ استراتژی واحدی که به عنوان بهترین استراتژی شناخته شده باشد وجود ندارد و هر کدام از این استراتژی‌ها مزایا و معایب خود را دارند.

مهم نیست که شما کدام استراتژی را دنبال می‌کنید، همین که یک استراتژی داشته باشید خود از اهمیت بالایی برخوردار است. داشتن یک استراتژی باعث می‌شود که برای خود هدف داشته باشید و نگذارید که احساسات باعث تصمیم‌گیری اشتباه شود.

اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم استراتژی ترید به شما کمک می‌کند که تصمیم بگیرید روی چه ارزی ترید کنید، چه موقع وارد آن شده و چه موقع خارج شوید و چیزهایی از این قبیل.

خرید و فروش فوری یا اسکالپینگ (Scalping)

 

اسکالپینگ یا خرید و فروش با هدف سودبری فوری (هرچند سود بسیار جزئی) از مبادله ارز دیجیتال در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه مدت‌ است. این نوع از تریدینگ می‌تواند در عرض چند دقیقه تا چند ساعت انجام شود. برای مثال شما اتریوم را در قیمت ۵۰۰ دلار خریداری می‌کنید و چند دقیقه بعد آن را در قیمت ۵۰۵ دلار می‌فروشید. سپس دوباره با پایین آمدن قیمت آن را در ۵۰۲ دلار می‌خرید و در ۵۰۴ دلار می‌فروشید. در چنین مواردی باید حدضرر خود را نسبت به قیمتی که خریداری کرده‌اید، بسیار نزدیک نگه‌ دارید تا از ضررهای هنگفت احتمالی در امان باشید.

این نوع از مبادله ارز دیجیتال نیازمند مهارت، تمرکز، صرف زمان، مدیریت ریسک و اندکی هم شانس است؛ هرچند اگر آن را خوب انجام دهید، سود خوبی در مدت زمان کمی نصیبتان می‌شود.

خرید و فروش روزانه (Day Trading)

 

ترید روزانه همان چیزی است که از واژه آن می‌توان فهمید. این نوع از مبادله مشابه نوع قبلی است اما به جای چند دقیقه، معاملات در طول یک روز انجام می‌شود.

در این معاملات نیز از حدضرر استفاده می‌کنید و معمولاً سودی که به دنبالش هستید، کمی بیشتر از معاملات اسکالپینگ است.

از آنجا که خرید و فروش در بازار ارزهای دیجیتال به ساعات خاصی محدود نمی‌شود و به صورت ۲۴ ساعته در جریان است، در نوع دیگری از سبک‌های معامله‌گری به نام Intra-day Trading بنا به تصمیم تریدر خرید و فروش می‌تواند به بیش از یک روز نیز بیانجامد.

خرید و فروش نوسانی یا سووینگ (Swing Trading)

 

خرید و فروش نوسانی یا سووینگ در بازه‌های زمانی طولانی‌تری صورت می‌گیرد. در این روش شما با توجه به کف قیمت نسبی ایجاد شده، موقعیت می‌گیرید. پس از خریداری دارایی آن را در قیمتی که به تحلیل شما سقف نسبی قیمت است، به صورت یکباره یا تدریجی می‌فروشید. برای موقعیت خرید نیز عکس این مطلب صادق است.

خرید و فروش نوسانی معمولاً در بازه‌های زمانی چند روزه تا چند هفته‌ انجام می‌شود. این بدان معناست که شما پس از موقعیت‌گیری، شاهد افت‌وخیز قیمت خواهید بود و نیازی نیست در این باره نگران شوید.

اگر در تحلیل تکنیکال مهارت داشته باشید، یعنی مثلاً بتوانید الگوها را به خوبی شناسایی کنید و سطوح حمایتی و مقاومتی را تشخیص دهید، احتمالا بهترین گزینه خرید و فروش نوسانی خواهد بود. ارزهای دیجیتال نوسان بالایی دارند و یک تریدر با سبک خرید و فروش نوسانی به دنبال یافتن سقف‌‌ها و کف‌های احتمالی است تا از امواج قیمتی نهایت استفاده را ببرد.

معمولاً آن‌هایی که به صورت نوسانی خرید و فروش می‌کنند، توجیه بسیار بالایی برای نتیجه‌ای که می‌گیرند از زمانی که صرف می‌کنند، دارند. حدضررها در این نوع معاملات فاصله بیشتری با قیمت خریداری شده دارند.

موقعیت‌گیری (Position Trading)

 

این نوع خرید و فروش دیدگاه کلی‌تری نسبت به خرید و فروش نوسانی بوده و در واقع نسخه‌ای از ترید کردن در سرمایه‌گذاری است. در این سبک معامله‌گری موقعیت خرید یا فروشی می‌گیرید و سپس تا هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها در آن باقی می‌مانید.

این ساده‌ترین نوع از تریدینگ است که با این حال قواعد مخصوصی دارد. مثلا کسی را در نظر بگیرید که از سال ۲۰۱۷ و زمانی که بیت کوین ۱۰۰۰ دلار بوده، موقعیت خرید خود را همچنان حفظ کرده است. یا شخص دیگری که با رسیدن قیمت بیت کوین به ۱۵ هزار دلار تا به امروز در موقعیت فروش خود باقی مانده است.

موقعیت‌گیری شباهت بسیاری به سرمایه‌گذاری دارد اما کاملاً به آن شبیه نیست. هدف نهایی در این نوع تریدینگ رسیدن به سود قابل توجهی در بلندمدت است.

سرمایه‌گذاری (هولد) در مقایسه با ترید

 

سرمایه‌گذاری و تریدینگ دو مقوله مختلف هستند. ترید کردن به معنی گرفتن موقعیت خرید یا فروش و کسب سود از آن است. اما سرمایه‌گذاری به معنی داشتن مالکیت بر روی یک دارایی است که ابزار ذخیره ارزش محسوب می‌شود و هدف از آن افزایش ارزش دارایی در طول زمان است.

وقتی مردم در بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند به معنای این است که قصد خرید و فروش نداشته و تصمیم دارند در بلند مدت بیت کوین‌های خود را نگه‌دارند. به‌ عبارت دیگر آن‌ها معتقدند که فارغ از فراز و نشیب‌هایی که در طول مسیر رخ می‌دهد، در نهایت قیمت بیت کوین بالا می‌رود. معمولاً افراد به دلیل این که به تکنولوژی، رویکرد آن و تیم پشت ارز مورد نظر خود باور دارند در آن ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند.

افرادی مانند وارن بافت که یک سرمایه‌گذار است. آن‌ها سهام شرکت‌های مختلف را می‌خرند. اگر مالک بخشی از ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکایی باشید، به دنبال کسب سود از افزایش ارزش آن نخواهید بود بلکه تداوم رشد ارزش آن را در بلندمدت دنبال خواهید کرد.

سرمایه‌گذاران لزوماً از مفهوم حد ضرر استفاده نمی‌کنند. آن‌ها با برخی دلایل سرمایه‌گذاری خود را در ابتدا شکل می‌دهند و تا زمانی که این دلایل صادق است، به سرمایه‌گذاری خود اعتماد می‌کنند.

سرمایه‌گذاران، نگهدارندگان واقعی به حساب می‌آیند. آن‌ها خیلی به نمودارها نگاه نمی‌کنند، مگر زمانی که بخواهند موقعیت سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهند.

افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال هستند، بیش از هر چیز دیگر باید مشخصه‌های بنیادین یا فاندامنتال یک پروژه را مورد بررسی قرار دهند. این افراد که قصد سرمایه‌گذاری چند ساله در بازار را دارند، باید کیف پول مناسبی انتخاب کنند (هر صرافی‌ها یا کیف پول‌های گرم به هیچ وجه انتخاب خوبی برای نگهداری ارزهای دیجیتال برای چندین سال نیستند) و پس از بررسی کامل جوانب مختلف ارزهای دیجیتالی که قصد خریدشان را دارند، آن‌ها را به کیف پول خود انتقال دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا