مقالات

تنوع در کاربردهای بلاکچین

در سال‌های اخیر بلاکچین جایگاه برجسته ای در دنیای دیجیتال به خود اختصاص داده است. بسیاری از کارشناسان کاربردهای بالقوه این فناوری را در جنبه‌های مختلف صنعت، بازار­ها، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی مورد توجه قرار داده‌­اند. یکی از محبوب ترین و معروف ترین کاربردهای بلاکچین در دنیای کریپتوکارنسی‌ها به نمایش در آمده است. با مطالعه مقاله ” نگاهی کلی به تکنولوژی بلاک چین ” می‌توانید با نحوه‌­ی کار این تکنولوژی آشنا شوید.

در این مقاله قصد داریم، دیدگاه شما را گسترش داده و در مورد سایر کاربردهای تکنولوژی بلاکچین صحبت نماییم.

خصوصیات اصلی بلاکچین:

تکنولوژی بلاکچین به صورت رمزنگاری شده و ایمن ذخیره اطلاعات را انجام می‌دهد. به دلیل وجود کلیدهای خصوصی و عمومی هیچ فردی نمی‌تواند به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کند.

تمرکز­زدایی و استفاده از سیستم همتا به همتا (peer to peer) در فرایند تایید و ذخیره سازی. اطلاعات و داده‌ها توسط تمام نودهای سیستم تایید و ذخیره خواهند شد. اطلاعات متمرکز به اشخاص ثالث و ارگانی که از آن‌ها نگهداری می‌کنند قدرت می‌بخشد تا هرطور که مایل هستند از این اطلاعات استفاده نمایند.

حفظ حریم خصوصی کاربران و شفافیت اطلاعات برای تمام افراد وجود دارد. غیر متمرکز بودن بلاکچین باعث می‌شود تا تمام افراد به اطلاعات دسترسی داشته باشند. این اطلاعات همیشه و برای تمامی‌کاربران قابل رؤیت خواهد بود.

اطلاعات بر روی بلاکچین تغییر ناپذیر هستند و امکان دستکاری یا حذف داده‌ها برای هیچ فردی وجود ندارد. این قابلیت بلاکچین از تقلب، خرابکاری و سوء استفاده از داده­‌ها جلوگیری می‌کند.

استفاده از تکنولوژی بلاکچین در پزشکی

اطلاعات پزشکی با استفاده از بلاکچین به راحتی ذخیره شده و برای افراد، دولت‌ها و سازمان‌ها قابل مشاهده خواهند بود. در عین حال حریم خصوصی حفظ خواهد شد و اطلاعات خصوصی بیماران مورد سوء استفاده قرار نخواهد گرفت.

یکی از کاربردهای بلاک چین در پزشکی در زمان کرونا مشاهده می‌­گردید. اینکه اطلاعات افراد مختلف، در شبکه ثبت می‌شود، مبتلایان مشخص می‌شوند و روند پیشرفت ویرروس، مناطق و افرادی که در انتقال ویروس نقش مؤثری داشتند مشخص می‌شوند. مسیر عفونی ویروس در شبکه بلاکچین ثبت می‌شود. استفاده از تکنولوژی بلاکچین در جمع آوری اطلاعات و مدیریت مقابله با ویروس کرونا نقش بسازیی ایفا می‌کند.

بلاکچین و حق کپی رایت

یکی از مواردی که استفاده از شبکه بلاکچین می‌تواند نقش بسیار مهمی‌در آن ایفا کند، رعایت حق کپی رایت می‌باشد. حق کپی رایت برای موسیقی، نوشتار، عکس‌ها و حتی کدهای برنامه نویسی. به این ترتیب که اطلاعات به صورت هش به شبکه وارد می‌شوند، در صورتی که این اطلاعات(عکس، فیلم، صوت، نوشتار و …) برای اولین بار ثبت شوند، کاربر به عنوان تشویق و جایزه کوین دریافت خواهد کرد.

هر زمان که قرار باشد اطلاعاتی در شبکه بلاکچین ثبت شود، شبکه اطلاعاتی که از قبل وجود دارد را بررسی کرده و در صورت تکراری بودن اطلاعات جدید آن‌ها را ثبت نخواهد کرد. به این ترتیب فردی که برای اولین بار عکسی را منتشر کرده مشخص می‌شود و حق کپی رایت آن محفوظ می‌ماند. هیچ شخص دیگری نمی‌تواند ادعا کند که او برای اولین بار این اطلاعات را نوشته است، زیرا همه چیز از جمله نام کاربر، نوع داده و … در شبکه بلاکچین ثبت شده و قابل تغییر و یا حذف نمی‌باشد.

انتخابات و بلاکچین

یکی کاربردهای بلاکچین که کارشناسان استفاده از آن را بسیار ضروری و مفید تلقی می‌کنند مبحث انتخابات است. به این صورت که مشخصات هر کاربر که می‌تواند شامل کد ملی، اثر انگشت، امضای الکترونیکی و بسیاری از مولفه‌های دیگر باشد در بلاکچین ثبت می‌گردند. همچنین شخصی که کاربر به او رای می‌دهد نیز در بلاکچین مشخص می‌شود. از این پس این کاربر قادر نخواهد بود رای جدیدی ثبت کند و تمام اطلاعات بدون اینکه دستکاری یا حذف شوند به صورت شفاف برای همگان قابل مشاهده خواهند بود.

با استفاده از تکنولوژی بلاکچین امکان تقلب در انتخابات تقریبا به صفر می‌رسد و شفافیت آن باعث ایجاد اعتماد در بین افراد جامعه شده و میزان مشارکت را تا حد قابل ملاحظه­‌ای افزایش خواهد داد.

رابطه بلاکچین با املاک و مستقلات

در زمینه املاک کاربردهای بلاکچین به چندین صورت می‌توانند به افراد کمک کنند. وقتی قرارداد هوشمندی روی شبکه بلاکچین وضع می‌گردد تمام مفاد آن مشخص شده و افراد در هیچ صورتی نمی‌توانند از آن سرپیچی کنند. یکی از روش‌ها استفاده از قراردادهای هوشمند برای رهن و اجاره املاک می‌باشد. طبق این قرارداد هوشمند فرایندها زنجیروار یکی پس از دیگری اتفاق می‌افتند. در زمینه مالکیت نیز اطلاعات زمین، خانه، مغازه و …  به اضافه اطلاعات مالک آن در سیستم ثبت می‌گردد.

این اطلاعات قابل دستکاری، تغییر و حذف نخواهد بود و نیاز افراد به مشاورین املاک را از بین خواهد برد. قسمت اعظمی از هزینه‌ها که برای خدمات مشاوره و کمیسیون پرداخت می‌شد حذف می‌گردند و عملا مستاجر و مالک به صورت مستقیم با یکدیگر مرتبط هستند.

چالش‌هایی که بر سر راه بلاکچین وجود دارد چیست؟

فعالیت شبکه بلاکچین از طریق سیستم‌های کامپیوتری قدرتمندی انجام می‌شود که برق زیادی مصرف می‌کنند. یکی از چالش‌هایی که بلاکچین با آن روبه روست مصرف بالای انرژی است. مورد دیگری که تا کنون در توسعه‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است، سرعت و هزینه تراکنش‌هاست. با اینکه در این زمینه پیشرفت‌های قابل ملاحظه ای وجود داشته اما هنوز مشکل سرعت انجام تراکنش و هزینه­‌ی تراکنش‌ها نیاز به بهبود دارد. بزرگ ترین قابلیت مثبت بلاکچین یعنی تغییر ناپذیر بودن اطلاعات، می‌تواند یکی از چالش‌های آن نیز باشد به این دلیل که خطاهای انسانی و باگ‌هایی که در برنامه نویسی وجود دارند در شبکه ثبت می‌شوند و امکان تغییر آن‌ها وجود ندارد.

سخن پایانی

به طور کلی هزاران زمینه وجود دارد که بلاکچین می‌تواند به رشد و توسعه آن‌ها کمک نماید. از صنایع گرفته تا پزشکی و سازمان‌های اطلاعاتی. عملی شدن هر یک از ایده‌ها و توسعه‌های بلاکچین به میزان اطلاع رسانی و دانش جامعه در مورد این تکنولوژی بستگی دارد.

تا زمانی که دولت‌ها به دلیل منافع شخصی و نیاز به حفظ قدرت از آموزش عمومی در خصوص بلاکچین صرف نظر می‌کنند، این تکنولوژی نمی‌تواند به شکلی که شایسته و مورد نیاز است شناخته شود. افراد جامعه تنها از طریق داشتن دانش کافی و آموزش می‌توانند به این سیستم اعتماد نمایند. تا زمانی که اعتماد به بلاکچین در سطح جهانی شکل نگرفته باشد، افراد کمی در طرح­‌ها و توسعه­‌ها مشارکت خواهند نمود، همین امر سرعت پیشرفت بلاکچین را تحت الشعاع قرار می­دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا