مقالاتاخبارترید و ماینینگ

رمزارز فایل کوین FIL چیست ؟

جهان متمرکز مشکلات خاص خود را به همراه دارد. به عنوان مثال، تمرکزگرایی در قدرت منجر به دیکتاتوری و در اقتصاد، منجر به فساد می‌شود. منظور از متمرکز بودن این است که فرد یا افراد معدودی قدرت را در اختیار بگیرند. در حوزه فناوری و تکنولوژی نیز متمرکز بودن می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی از این قبیل شود.

بلاک چین را می‌توان یکی از فناوری‌های انقلابی در جهت تمرکززدایی (Decentralization) دانست. با استفاده از فناوری Blockchain، قدرت را می‌توان بین تمام اعضای جامعه شرکت‌کننده در آن توزیع کرد. در این حالت، تصمیمات دیگر بر عهده یک نفر یا نهاد خاص نخواهد بود و تمام اعضای شرکت‌کننده در یک سیستم بلاکچینی، حق تصمیم‌گیری خواهند داشت.

بیت کوین اولین کاربرد فناوری بلاک چین بود که وسعت جهانی یافت. این ارز دیجیتال در پاسخ به بحران مالی سال 2008 که حاصل سیستم اقتصادی متمرکز فعلی بود و بسیاری از کشورها و افراد را گریبان‌گیر خود کرد، خلق شد. اما بیت کوین تنها کاربرد Blockchain نیست. علاوه بر اقتصاد و حوزه امور مالی و پول‌های فیات (ملی)، بسیاری از سیستم‌های متمرکز فعلی را می‌توان با استفاده از فناوری بلاک چین به سمت غیر متمرکز شدن هدایت کرد.

یکی از بخش‌های متمرکز حوزه فناوری، صنعت ذخیره سازی اطلاعات است. بر اساس تخمین سی‌گیت (Seagate)، پیش بینی می‌شود که تا سال 2025 حجم کل داده‌های موجود در جهان به 175 زتابایت (هر زتابایت معادل 1 میلیارد ترابایت است) برسد. اگرچه استفاده از سرویس‌های ابری منجر به تسهیل، افزایش سرعت، افزایش مقیاس پذیری و کاهش نسبی هزینه‌های مرتبط با ذخیره سازی داده و اطلاعات شده، اما این سرویس‌ها تا حدودی متمرکز هستند و این تمرکززدایی مشکلاتی را به دنبال دارد. به طور خاص، بهتر است بدانید اکنون 31 درصد از کل حافظه‌های ابری دنیا، در اختیار وب سرویس‌های S3 آمازون (Amazon S3) است. کاربران استفاده کننده از سرویس‌های متمرکز باید ریسک هک شدن اطلاعات خود را بپذیرند. از طرفی، اطلاعات ذخیره شده کاربران روی این سرویس‌ها، جزء دارایی‌های ارائه دهنده سرویس محسوب می‌شود و هیچ تضمینی برای عدم استفاده تجاری از این داده‌ها وجود ندارد.

تصور کنید که بتوان با استفاده از فناوری‌های غیر متمرکز مانند بلاک چین، حوزه ذخیره سازی اطلاعات را نیز غیرمتمرکز کرد. این کاری است که فایل کوین انجام می‌دهد. در ادامه به معرفی کامل این پروژه انقلابی می‌پردازیم.

فایل کوین چیست؟

 

فایل کوین یکی از پروژه‌های مبتنی بر شبکه بلاک چین است که قصد بهبود حوزه ذخیره سازی اطلاعات از طریق غیر متمرکز کردن آن را دارد. ارز دیجیتال مورد استفاده در این شبکه بلاک چینی، رمز ارز FIL نام دارد. این پروژه توسط بنیاد پروتکل لبز (Protocol Labs) توسعه داده شده است. پروتکل لبز در سال 2014 توسط خوان بنت (Juan Benet)، دانشمند کامپیوتر 32 ساله مکزیکی-آمریکایی، بنیان‌گذاری شد. بنت که دانش‌آموخته دانشگاه استنفورد است را می‌توان مغز متفکر پروژه Filecoin دانست.

به زبان ساده، فایل کوین محیطی برای خرید و فروش حافظه ذخیره سازی اطلاعات است، اما این شبکه با سیستم‌های سنتی تفاوت‌های فراوانی دارد. مهم‌ترین تفاوت، غیر متمرکز بودن شبکه Filecoin به سبب استفاده از تکنولوژی بلاک چین است. بر خلاف سیستم‌های متمرکز که شرکت‌های معدودی فضای ذخیره سازی را به کاربران می‌فروشند، در فایل کوین فروشنده‌‌ها نیز همان کاربران شبکه‌اند.

تصور کنید یک ترابایت حافظه در اختیار دارید که از آن استفاده نمی‌کنید. شما به راحتی می‌توانید با استفاده از فایل کوین، حافظه خود را در اختیار شبکه قرار دهید. شبکه فایل کوین نیز این حافظه را به متقاضیان اختصاص می‌دهد و در ازای آن مبلغی را در قالب رمز ارز FIL از متقاضی دریافت و به ارائه دهنده حافظه می‌دهد. این مبلغ مستقیما به ارائه دهنده آن مقدار حافظه که شما هستید، تعلق می‌گیرد. بنابراین Filecoin را می‌توان یک شبکه بلاک چینی غیرمتمرکز متشکل از کاربرانی که قصد فروش و یا خرید حافظه برای ذخیره سازی اطلاعات را دارند، در نظر گرفت. این حافظه می‌تواند برای نگهداری فایل‌های شخصی به صورت امن، ذخیره سازی پایگاه داده مربوط به یک وبسایت و … مورد استفاده قرار بگیرد. آنچه گفته شد، ساده‌ترین تعریف برای فایل کوین است.

کاربردهای فایل کوین چیست؟

 

همان طور که گفتیم فایل کوین با هدف خارج کردن کنترل بر اطلاعات از زیر نفوذ و قدرت فن‌آوری‌های بزرگ و قدرتمندی چون فضاهای ذخیره‌سازی ابرها (Clouds) راه‌اندازی شد. با این چشم‌انداز و با هدف استفاده از تمام رایانه‌های موجود در سرتاسر دنیا، اطلاعات به شکل قطعات مجزا (Sector) در رایانه‌های ماینرها ذخیره شده و در هنگام نیاز هم ماینرهای بازیابی، این اطلاعات را بازیابی کرده و قابل دسترسی می‌کنند.

هدف پروژه فایل کوین رفع مشکلات سیستم‌های ذخیره سازی ابری، مانند Amazon S۳ و DropBox در فضای غیرمتمرکز بلاکچین و بازار ارزهای دیجیتال است. ذخیره شدن اطلاعات در بخش‌های کوچک‌تر و مجزا، این امتیاز را دارد که امکان هک شدن آن را تقریباً صفر می‌کند؛ چراکه اگر ماینرهای استخراج‌کننده بخواهند به اطلاعات دستیابی داشته و از آن سوء استفاده کنند، صرفاً با بخشی از یک کل مواجه می‌شوند که نامفهوم و غیرقابل استفاده می‌نماید. از سوی دیگر آن‌ها برای ذخیره‌سازی اطلاعات و ایجاد اطمینان از امنیت آن اطلاعات در رایانه‌های خود، مجبور به پرداخت توکن فایل کوین (FIL) تحت عنوان وثیقه (Pledge) هستند.

چگونگی عملکرد فایل کوین

 

با پذیرفته شدن فایل کوین از سوی برخی از شرکت‌ها به عنوان راهی برای سرمایه‌گذاری، هم در قیمت و هم در جایگاه آن در بین ارزهای موجود، شاهد رشد بالایی هستیم. همچنین به نقل از سایت بیت کوین، فایل کوین در چین پشتیبانی می‌شود، جایی که گزارش‌های منطقه‌ای نشان می‌دهد شرکت زینیوان تکنولوژی که یک شرکت سخت‌افزاری رایانه‌ای است، بالغ بر 89 میلیون دلار در فن‌آوری مرتبط با این ارز رمزنگاری شده، سرمایه‌گذاری کرده است. هدفی که شرکت Protocol Labs از طراحی فایل کوین در نظر داشت؛ خارج شدن سیستم ذخیره‌سازی اطلاعات از مالکیت یک سیستم و مالک مرکزی، در حال محقق شدن است.

هدف این شبکه، رقابت با خدمات ذخیره‌سازی ابری موجود، مانند خدمات ارائه شده توسط Dropbox یا Google است. هر دو مقدار مشخصی از ذخیره‌سازی داده‌های ابری را به صورت رایگان ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، Dropbox به کاربران اجازه می‌دهد تا اطلاعات 2 گیگا بایتی مانند تصاویر یا اسناد را به صورت آنلاین ذخیره کنند. این فایل‌ها سپس به مراکز ذخیره‌سازی اطلاعات واقع در ایالات متحده ارسال می‌شوند و کاربران در صورت نیاز دوباره آن‌ها را بارگیری می‌کنند.

Filecoin که با استراتژی حذف جنبه ذخیره‌سازی مرکزی اطلاعات کار می‌کند، به کاربران امکان می‌دهد با استفاده از برنامه‌هایی مانند Slate دسترسی به فضای ذخیره‌سازی ابری را درخواست کنند. سپس تعدادی از گزینه‌های ذخیره‌سازی توسط کاربران مختلف دیگر که به عنوان ماینر شناخته می‌شوند، به کاربران ارائه می‌شود که با هم در قیمت و سرعت رقابت می‌کنند. اینجاست که مشتری، ماینر ذخیره‌سازی مورد نظر خود را انتخاب کرده و داده‌ها و اطلاعات را برای ذخیره برای او ارسال می‌نماید.

ماینرهای باید فضای ذخیره‌سازی را ارائه دهند و همچنین مدرکی را ارائه دهند که بتوانند داده‌های سایر کاربران را به درستی ذخیره کنند. این در شبکه تأیید می‌شود و هر بلوک از داده‌هایی که «صحیح» نیستند، رد می‌شوند.

بلاکچین فایل کوین از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

 

بلاکچین فایل کوین در واقع مجموعه‌ای از گره‌های بازیابی، گره‌های ذخیره‌سازی و مشتری‌ها است. ارز دیجیتال FIL ارز واسطه‌ای است که این 3 گروه به وسیله آن با یکدیگر معامله می‌کنند.

گره‌های ذخیره‌سازی در واقع همان‌ ماینرهایی هستند که نسخه‌ای از اطلاعات کامل بلاکچین، تراکنش‌های بین کاربران و داده‌های مورد نظر مشتری را به شکلی که توافق شده است، ذخیره می‌کنند.

ماینرهای بازیابی اطلاعات را استخراج و به مشتری تحویل می‌دهند. گاهی ماینرهای ذخیره‌سازی به عنوان ماینر بازیابی نیز در شبکه فایل کوین به فعالیت می‌پردازند.

ماینرها هزینه‌های خود را خارج از زنجیره بلاکچین دریافت می‌کنند. بنیانگذاران فایل کوین پیش‌بینی کردند که پرداخت هزینه‌ها داخل زنجیره فایل کوین می‌تواند باعث ایجاد گلوگاه‌های اعتبارسنجی پرداخت‌ها و کاهش سرعت شبکه شود؛ به همین دلیل تصمیم گرفتند کلیه پرداخت‌ها در خارج از شبکه بلاکچین انجام پذیرد و فقط در مواقعی که اختلاف پیش می‌آید از بلاکچین استفاده شود.

مزایای استفاده از فایل کوین چیست؟

 

فایل کوین به ماینرهای خود برای ذخیره هیچ چیز نیز پاداش می‌دهد! شاید به نظر عجیب باشد اما هدف از این کار این است که بلاکچین همواره مطمئن باشد که جای خالی برای ذخیره اطلاعات بیشتر دارد.

مشتریان در شبکه فایل کوین می‌توانند با توجه به نیازهای خود از بین ارائه دهندگان، ماینری را که هزینه و سرعت افزونگی متناسب با نیازشان دارد، انتخاب نمایند.

در پروژه فایل کوین بر خلاف سیستم‌های ذخیره‌سازی متمرکز نیازی نیست که برای هر ارائه دهنده‌ای،  API متفاوتی اجرا شود.

بلاکچین فایل کوین ایده‌ای بسیار کاربردی دارد و کار با آن آسان است؛ به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود جامعه مشتریان زیادی را به خود جذب نماید.

کاربران این شبکه هوشمند نیازی نیست که برای جذب مشتری به تبلیغ ماینر خود در سطح شبکه بپردازند.

در بلاکچین فایل کوین مهم نیست که شما چه زمانی برای استخراج فایل کوین به شبکه بپیوندید. این سیستم بگونه‌ای طراحی شده است که همیشه تازه واردها نیز بتوانند از پاداش استخراج ارز دیجیتال فایل کوین بهره‌مند شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا