مفاهیم پایهمقالات

رمزارز ها و دنیای ارزهای دیجیتال

در این مقاله قصد داریم با زبانی بسیار ساده شما را با دنیای رمزارز ها (cryptocurrency) آشنا کنیم. اولین تعریفی که با آن سر و کار داریم ارز دیجیتال یا پول دیجیتال است. همانطور که از نام آن پیداست ارز دیجیتال پولی به حساب می آید که در بستر اینترنت وجود داشته و در همین بستر تراکنش ها و خرید و فروش ها اتفاق می افتد.

در واقع رمزارز ها یکی از انواع ارزهای دیجیتال محسوب می شوند که از یک سری الگوریتم ها و پروتکل های رمزگذاری شده تشکیل گردیده، به همین دلیل امکان تقلب و جعل تراکنش را تقریبا به صفر رسانده است.

کریپتوکارنسی ها پول های الکترونیکی هستند که نامتمرکز بوده و به بانک یا موسسه ای وابسته نیستند. همین عدم وابستگی به بانک ها و دولت ها، از بزرگ ترین ویژگی های رمزارز ها به حساب می آید. زیرا از طرفی باعث کاهش هزینه تراکنش ها گشته و از طرفی به دلیل ماهیت رمزنگاری شده ای که دارد غیر قابل ردگیری خواهد بود.

زمانی که از ارزهای دیجیتال در معاملات استفاده می شود کنترل کشورها و دولت ها بر روی اقتصاد کاهش می یابد. به همین دلیل بسیاری از دولت ها هنوز نتوانسته اند رویکرد قابل قبولی در خصوص این موضوع اتخاذ نمایند.

رمزارز ها (cryptocurrency) چگونه و از کجا می آیند؟

برای اینکه بتوانید طرز کار رمزارز ها را بهتر متوجه شوید لازم است تا با دو مفهوم بلاک چین و استخراج کمی آشنا شوید.

بلاک چین یا زنجیره بلوکی

بلاک چین

بلاک چین سیستمی است که در آن داده ها و اطلاعات مختلفی ذخیره می شوند و امکان تغییر یا نابودی اطلاعات ذخیره شده در آن وجود ندارد. تراکنش های ارزهای دیجیتال در این بستر اتفاق می افتند. می توان گفت بلاک چین، خاصیت غیرمتمرکز و توزیع شده بودن رمزارز ها را تامین می کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد بلاک چین می توانید مقاله نگاهی کلی به تکنولوژی بلاک چین را مطالعه نمایید.

استخراج یا ماینینگ (Mining)

ماینینگ کریپتو کارنسی

وقتی که شما تراکنشی را در شبکه های بانکی انجام می دهید مبلغی به عنوان هزینه تراکنش از حساب شما کسر می گردد. در خصوص کریپتوکارنسی ها نیز هزینه تراکنش وجود دارد. البته که این هزینه تراکنش نسبت به هزینه بانک های متمرکز بسیار پایین تر خواهد بود.

هزینه تراکنش به کامپیوترهای قدرتمندی یا ماینرهایی تعلق می گیرد که امنیت تراکنش را تامین می کنند. این کامپیوترها با استفاده از الگوریتم ها و رمزنگاری های پیچیده امنیت شبکه را تامین می نمایند و در ازای آن مقداری رمزارز (cryptocurrency) به عنوان هزینه تراکنش دریافت می کنند.

ارز رمزنگاری شده چگونه منتقل می شود؟

حالا که با مفهوم بلاک چین و استخراج رمزارز آشنا شدید می توانیم در مورد نحوه کار صحبت کنیم.

تصور کنید که می خواهید تراکنشی را از طریق رمزارز (cryptocurrency) انجام دهید، مثلا شما می خواهید 1 عدد بیت کوین بفروشید. در نتیجه این یک عدد بیت کوین قرار است از کیف پول شما به کیف پول شخص دیگری منتقل شود. مسئله ای که به ارز رمزنگاری شده جذابیت و امنیت می دهد نحوه پردازش این تراکنش است. این تراکش در بستر بلاک چین اتفاق می افتد.

تمام تراکنش هایی که در بستر بلاک چین اتفاق می افتند قبل از تایید شدن در فضایی ذخیره می شوند که به آن استخر تراکنش های تایید نشده گفته می شود. حالا نوبت به ماینرهایی است که در سراسر دنیا وجود دارند تا تراکنش را مورد بررسی قرار دهند و آنها را تایید کنند. کاملا منطقیست، اولویت بررسی با تراکنش هاییست که هزینه تراکنش بالاتری دارند.(این نکته قابل ذکر است که شما در هنگام انجام تراکنش می توانید هزینه را مشخص کنید. اگر هزینه تراکنش را خیلی پایین تر از عرف در نظر بگیرید ماینرها همیشه سراغ هزینه تراکنش های بالاتر از شما می روند و تراکنش شما می تواند تا ابد در استخر تراکنش های تایید نشده باقی بماند.)

در مرحله بعد وقتی که ماینر تراکش را انتخاب کرد آن را به صورت یک بلاک در می آورد (هر بلاک می تواند مجموعه ای از تراکنش ها و اطلاعات مهم دیگری باشد که در ادامه به آنها می پردازیم) اما قبل از آن با بررسی تاریخچه  بلاک چین واجد شرایط بودن تراکنش را مشخص می کند.

بلاک چین-غیر قابل تقلب

همانطور که قبلا گفته شد اطلاعاتی که در بلاک چین وجود دارند قابلیت تغییر و یا حذف شدن ندارند، به همین دلیل با توجه به تمام معاملاتی که از طریق کیف پول شما انجام پذیرفته برای ماینر مشخص می شود که آیا کیف پول شما موجودی کافی برای انجام تراکنش دارد یا نه. هر تراکنش ممکن است توسط ماینر های مختلفی انتخاب شود و به صورت بلاک در آید و به زنجیره بلاک ها افزوده گردد.

برای افزودن یک بلاک به زنجیره بلاک ها (Blockchain) ماینر باید مسائل ریاضی پیچیده ای را حل کند که این عمل توسط پردازنده های قوی انجام می شود و مستلزم مصرف برق و انرژی زیادی خواهد بود. پس از حل کردن مسئله ماینر به امضا یا Proof of Work دست می یابد سپس این امضا را برای سایر ماینرها ارسال می کند. ماینرهای دیگر با بررسی اطلاعات موجود در بلاک چین صحت امضا را تایید کرده و سپس بلاک به زنجیره بلوکی افزوده می شود و سایر ماینرها نیز آن را در داده های تراکنش خود ذخیره می کنند.

از آن پس هر تراکنش جدیدی که اتفاق بیافتد ماینر برای تایید تراکنش بلاک های موجود در بلاک چین را مورد بررسی قرار داده و تایید می کند. پس هر تراکنش جدید تاییدی است برای تراکنش شما. هرچه تراکنش های بیشتری بعد از آن اتفاق بیافتد باعث می شود تراکنش شما در بلاک چین عمیق تر شود و هک کردن آن غیر ممکن گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا