ترید و ماینینگ

ریگ‌ و ای‌سیک‌ چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

دو نمونه از محبوب ترین سخت افزارهایی که امروزه برای استخراج ارز‌های دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند ریگ‌ و ای‌سیک‌ هستند. در این مقاله قصد داریم شما را با ساختار کلی هر یک از آن‌ها آشنا کرده و تفاوت‌هایشان را بیان نماییم. هر یک از این سخت افزارها اگر متناسب با نیاز افراد و اهداف آن‌ها انتخاب شوند می‌توانند بهترین و پر بازده­ترین کارایی را داشته باشند.

استخراج به چه معناست؟

زمانی که در شبکه بلاک­چین معامله­‌ای انجام می‌شود، سخت افزار‌های کامپیوتری قدرتمند، یا همان ماینرها با حل کردن مسائل پیچیده ریاضی باید این تراکنش را تایید نمایند. هر سخت افزاری که زودتر از بقیه مسئله را حل نماید، تراکنش را تاییده کرده و برای سایر ماینر‌ها ارسال می‌کند. در ازای تایید تراکنش و ساخت بلاک جدید مبلغی ارز دیجیتال به عنوان جایزه به او تعلق می‌گیرد. این فرایند که طی آن ارز دیجیتال آزاد یا اصطلاحا تولید می‌گردد، استخراج یا ماینینگ نامیده می‌شود. ماینر همچنین تمام کارمز تراکنش های بلاک را دریافت نموده و امنیت شبکه بلاکچین را نیز حفظ می کند.

سخت افزار‌های مایننیگ

همانند پیشرفت تکنولوژی در بسیاری از علوم، سخت افزارهای ماینینگ نیز طی 12 سال گذشته یعنی از زمان پیدایش بیت­‌کوین تا به امروز مدام در حال پیشرفت و بهبود بوده اند. امروزه دو نمونه از کار آمدترین و به صرفه ترین دستگاه‌هایی که برای استخراج ارز‌های دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند، ریگ‌ و ای‌سیک‌ می‌باشند. ریگ در واقع مجموعه ای متشکل از چندین کارت گرافیک می‌باشد که برای عملیات ماینینگ کنار هم قرار گرفته اند. البته ریگ دارای اجزای دیگری نیز هست که شباهت بسیار زیادی به کامپیوترهای خانگی دارد. اجزای دیگر ریگ مادربرد، رم، سی پی یو و … می‌باشند.

ساختار، معایب و مزایای ای‌سیک‌ها

ای‌سیک‌ها دستگاه‌های بسیار قدرتمندی هستند. قدرت پردازش آن‌ها چندین برابر بیشتر از کارت‌های گرافیک است. یکی از دلایل وجود این قدرت بالا طراحی اختصاصی آن‌ها می‌باشد. به طور کلی ای‌سیک‌ها به گونه ای طراحی می‌شوند که تنها از یک الگوریتم رمزنگاری پیروی می‌کنند. این امر باعث افزایش کارایی اما کاهش تنوع در آن‌ها می‌شود. یعنی با هر ای‌سیک تنها می‌توان چند ارز دیجیتال محدود مانند بیت‌کوین و بیت‌کوین کش و … را استخراج نمود.

ای‌سیک‌ها فقط و فقط برای استخراج و ماینینگ ساخته می‌شوند و کاربرد دیگری ندارند به همین علت هنگام ساخت توسط تولید کننده مونتاژ می‌شوند و قطعات جانبی خاصی به غیر از پاور ندارند. یعنی زمانی که استخراج کننده یک ای‌سیک خریداری می‌نماید به غیر از وصل کردن پاور، نیاز نیست قطعات دیگری را سر هم بندی یا اسمبل کند. شاید این یکی از دلایلی باشد که سایز و حجم ای‌سیک‌ها کوچک است و برای نگهداری نیاز به فضای بزرگی ندارند.

اگر بخواهم قیمت ریگ‌ها و ای‌سیک‌ها را مقایسه کنیم باید بگوییم که قیمت ای‌سیک‌ها نسبت به قدرت پردازش آن‌ها و جدیدتر بودنشان متفاوت است، اما همچنان برای خرید آن‌ها نسبت به ریگ‌ها نیاز به هزینه ی کمتری می‌باشد. به همین علت بازگشت سرمایه زمانی که از ای‌سیک برای ماین کردن استفاده می‌شود سریع تر اتفاق می‌افتد. اما حالا که از نظر اقتصادی موضوع را مورد بررسی قرار داده ایم باید این نکته را نیز یادآور نمایم که، به دلیل بالا رفتن سختی شبکه، مدام دستگاه‌های ای‌سیک قدرتمند­تر و جدیدتری وارد بازار می‌شوند و کار را برای دستگاه‌های قدیمی‌تر سخت می‌کنند. با توجه به این موضوع باید متوجه شده باشید که فروختن ای‌سیک‌ها چندان کار راحتی نخواهد بود.

از دردسر‌هایی که ای‌سیک‌ها ممکن است برایتان ایجاد کنند باید به خرابی آن‌ها اشاره کنم. در حال حاضر افراد متخصص زیادی در زمینه تعمیرات ای‌سیک‌ها وجود ندارند. این دستگا‌ها که اکنون به صورت قاچاق وارد ایران می‌شوند فاقد گارنتی نیز هستند و به دلیل اینکه معمولا پیش فروش می‌شوند خرید آن‌ها چندان راحت نیست. تا اینجا باید متوجه این مسئله شده باشید که اگر ای‌سیک شما به هر دلیلی دچار مشکل فنی و خرابی شد تقریبا راهی برایتان وجود ندارد که بتوانید آن را تعمیر کنید. مگر اینکه مشکل بسیار جزئی و ساده باشد.

مورد دیگری که در مورد ای‌سیک‌ها چندان جالب نیست، تولید صدا و گرمای بیش از حد آن‌هاست. حتما باید برای سرمایش محیطی که ای‌سیک‌ها در آن قرار دارند فکری کرده باشید. به دلیل صدای زیادی که ایجاد می‌کنند قطعا نمی‌توانید از آن‌ها در خانه نگهداری کنید. آخرین مورد که شاید مهم ترین موضوع نیز باشد مصرف برق بسیار بالای آن‌هاست. ای‌سیک‌ها مصرف برق بسیار بالایی دارند. با توجه به گران شدن تعرفه‌های برق مصارف خانگی و تجاری استفاده کردن از ای‌سیک‌ها در صورتی که برق ارزان قیمتی در اختیارتان نباشد مقرون به صرفه نخواهد بود.

ساختار، معایب و مزایای ریگ‌ها

ریگ‌ها که از مجموعه ای از کارت گرافیک‌ها تشکیل شده اند قادر خواهند بود انواع مختلفی از ارز‌های دیجیتال را استخراج نمایند، البته قدرت پردازش آن‌ها نسبت به ای‌سیک‌ها پایین تر است از همین رو برای استخراج بیت‌کوین و چند ارز دیگر قابل استفاده نیستند. کوین‌هایی که با کارت گرافیک می‌توان استخراج کرد شامل بیشتر ارزهای موجود که با الگوریتم pow عمل می‌کنند می‌باشند. مانند اتریوم، اتریوم کلاسیک، مونرو، گرین، ریون‌کوین و … .

کارت‌های گرافیک در کنار مجموعه ای متشکل از مادربرد، رم، CPU و … یک ریگ را می‌سازند. هر یک از این اجزا به صورت جداگانه استفاده‌های مختلفی دارند و شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را بفروشید. اما در مقابل پیکربندی و اسمبل کردن ریگ و همچنین کانفیگ تخصصی آن کار هرکسی نیست و فرایند پیچیده و دشواری است. به همین خاطر برای بستن یک ریگ شما به فرد متخصصی که در این کار مهارت دارد نیاز خواهید داشت. همینجا باید به این نکته نیز اشاره کنم که حجم فیزیکی ریگ­ به دلیل اجزای زیاد­تری که دارد بیشتر است و نسبت به ای‌سیک فضای بیشتری اشغال می‌کند.

کارت گرافیک‌ها و سایر اجزای ریگ همگی به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند و به دلیل استفاده‌های متنوعی که از آن‌ها می‌شود افراد متخصص زیادی تعمیرات آن‌ها را می‌دانند. در صورت معیوب بودن کارت گرافیک شما می‌توانید از گارنتی آن استفاده نمایید. اگر از مهلت گارنتی گذشته باشد نیز تعمیرکارانی هستند که توانایی تعمیر آن‌ها دارند. پس در خصوص این موضوع نگرانی نداشته باشید.

خرید ریگ نسبت به ای‌سیک نیازمند صرف هزینه بیشتری خواهد بود از این رو نمی‌توانید انتظار بازگشت سرمایه سریع را داشته باشید. البته که گاهی اوقات با صعود ناگهانی و غیر منتظره بعضی رمز ارز‌ها، بازگشت سرمایه سریع نیز امکان پذیر خواهد بود.

برای مقایسه مصرف برق ریگ‌ و ای‌سیک‌ باید بگویم که ریگ‌ها مصرف برق بسیار پایین تری داشته، گرما و صدای کمتری نیز تولید می‌کنند. صدای ریگ آزار دهنده نیست و گرمای تولید شده توسط آن به قدری نیست که لازم باشد برای سرمایش آن فکر بکنید. البته این صحبت‌ها فقط برای زمانی است که در مورد یک عدد ریگ بحث می‌کنیم. در صورتی که تعداد ریگ‌ها بیشتر شود قطعا صدا و گرمای تولید شده بیشتر خواهد بود و برای رفع این گرما باید سیستم‌های سرمایشی مناسبی تعبیه نمود.

نگاه کلی

  ای‌سیک‌ها ریگ‌ها
کوین‌های قابل استخراج محدود متنوع
مونتاژ و اسمبل توسط تولید کننده و راحت توسط متخصص و سخت
حجم فیزیکی کوچک بزرگ
قیمت اولیه و بازگشت سرمایه ارزان و بازگشت سرمایه سریع گران و بازگشت سرمایه طولانی
خرید و فروش در بازار ایران سخت راحت
گارنتی و امکان تعمیرات ندارند و تعمیرات دشوار دارد و تعمیرات راحت
میزان برق مصرفی بسیار بالا متوسط
تولید صدا و گرما بسیار زیاد متوسط

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا