ترید و ماینینگرمزارزمفاهیم پایهمقالات

شت کوین چیست؟

در جواب سوال اینکه شت کوین چیست؟ باید در نظر داشته باشید که براساس داده‌های وب سایت‌ها، امروزه بیش از ۵۰۰۰ ارز دیجیتال و بیش از ۲۰,۰۰۰ نوع بازار مختلف وجود دارد. با وجود گمانه زنی‌های موجود در مورد ارزهای دیجیتال، اینکه بدانید کدام با ارزش و کدام یک شت کوین است، اهمیت بسیاری دارد.

اما شت کوین چیست و چرا بعضی از کاربران قبل از انتخاب یک کوین برای خرید و فروش، در مورد آن بیشتر تحقیق نمی‌کنند. با وجود تعداد بالایی از کوین‌ها که هرروزه به تعداد آن نیز اضافه می‌شود نیاز است که قبل از سرمایه‌گذاری در هر پروژه کمی راجع به آن پروژه و اهداف آن تحقیق کرد.

در ادامه به تعریف شت کوین و این که این اصلاح چگونه به وجود آمده و تاریخچه آن چیست می‌پردازیم. همچنین دلایل خرید شت کوین و نحوه تشخیص شت کوین‌ها را برای شما بازگو می‌کنیم.

شت کوین چیست ؟

شت کوین یک رمز ارز است که گزینه‌ای بد برای سرمایه‌گذاری است. این اصطلاح همچنین برای توصیف توکن‌‌هایی استفاده می‌شود که هدف خاصی ندارند. این کلمه اصطلاحی انزجاری است که غالباً برای توصیف آلتکوین‌هایی استفاده می‌شود که پس از محبوبیت بیت کوین تولید شده‌اند.

بسته به مدت زمان حضور شما در ترید یا سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، بالاخره در جایی با اصطلاح “شت کوین” روبرو می‌شوید.

این اصطلاح جنبه‌های مختلف یک کوین را که فاقد هرگونه حاکمیت واقعی، توزیع ثروت، کیفیت و فناوری است را تعریف می‌کند. کوین‌هایی مانند دوج کوین (DogeCoin) که آشکارا هیچ ارزش واقعی ندارند و به دلیل یک meme ایجاد شده‌اند، به عنوان شت کوین شناخته می‌شوند.

به دلیل عدم قانونگذاری در بازارهای ارز دیجیتال، کوین‌های کلاهبرداری که هیچ ارزش واقعی ندارند از طرح‌های بازاریابی برای کلاهبرداری از سرمایه گذاران جدید استفاده می‌کنند و در نهایت از طمع آنها سود می‌برند. با گذشت سالها دیده‌ایم که هزاران پروژه ادعا می‌کنند که این پروژه “یک چیز بزرگ بعدی” است و همیشه در تحقق این وعده‌ها کوتاهی می‌کنند.

اصطلاح شت کوین از کجا آمده است؟

احتمالا دلیل خاصی برای ایجاد این نام اختصاری وجود ندارد. از آنجا که مکالمات در انجمن‌ها و رسانه‌های اجتماعی به طور خلاصه و نسبتاً کوتاه هستند، برای نوشتن اینکه توکنی که سرمایه‌گذاری بدی است، به طور بالقوه زمان زیادی لازم است. به همین دلیل، سرمایه گذاران کریپتو (به ویژه مبتدیان) به تدریج با اتصال کلمات شت و کوین این اصطلاح را ایجاد کردند.

تاریخچه شت کوین

این که اصطلاح شت کوین در دنیای ارزهای دیجیتال از کجا آمده و چه زمانی محبوب شده است، یک معما است. اما به احتمال زیاد اندکی پس از تولد بیت کوین در سال ۲۰۰۹ آغاز شد. اولین بار اصطلاح شت کوین در فروم BitcoinTalk در تاریخ ۲ نوامبر ۲۰۱۰ اتفاق افتاده است.

اولین باری که این اصلاح در reddit استفاده شد نیز به سال ۲۰۱۱ برمی‌گردد. اما طبق Google Analytics استفاده از این اصطلاح قبل از سال ۲۰۱۷ و شروع موج ورود رمزارزها به بازار رمزارز تقریبا بسیار ناچیز بوده است. اما در حال حاضر استفاده از آن بسیار زیاد شده است و تقریبا جزو اجزای جدایی‌ناپذیر دنیای رمزارزها است.

ویژگی‌ های ارز دیجیتال شت‌ کوین

  1. ارزش‌گذاری شت کوین بر اساس حدس و گمان است.
  2. معمولا تیم توسعه‌دهنده شت کوین‌ها ناشناس و مرموز هستند.
  3. این پروژه‌ها وعده‌های بزرگی می‌دهند اما هیچ عملکرد مشخصی را از خود به نمایش نمی‌گذارند.
  4. جنبه‌های مختلف این پروژه‌ها از سایر پروژه‌ها کپی شده و اغلب سطحی به نظر می‌رسند.
  5. برخی از این پروژه‌ها نقدینگی کمتر از ۳۰ هزار دلاری دارند.
  6. مجموع سرمایه‌گذاران و دارندگان (Holders) کوین‌های تعدادی از این پروژه‌ها کمتر از ۳۰۰ نفر است.

مزایا ارز دیجیتال شت‌ کوین

با وجود ریسکی بودن سرمایه‌گذاری در Shitcoin می‌توان سه مزیت برای آن در نظر گرفت:

  1. ممکن است قیمت‌ها به شدت افزایش یابد.
  2. با وجود پایین بودن قیمت؛ نگهداری حجم زیادی از رمزارز امکان‌پذیر است.
  3. امکان خریداری طیف گسترده‌ای از شت کوین‌ها فراهم است.

معایب ارز دیجیتال شت‌ کوین

  1. احتمال افت قیمت و بی‌ارزش شدن شت کوین بالا است.
  2. احتمال کلاهبرداری وجود دارد.
  3. احتمال لغو پشتیبانی صرافی از شت کوین وجود دارد.

نحوه کارکرد ارز دیجیتال شت ‌کوین

از سال ۲۰۰۹ و همزمان با معرفی بیت‌کوین؛ علاقه به سرمایه‌گذاری در ارزهای رمزنگاری شده بسیار افزایش یافت. برخی کسب ‌و‌ کارها با بهره‌گیری از فناوری بلاکچین، آلت‌کوین‌های جدیدی را ایجاد کرده‌اند.

توسعه‌دهندگان رمزارزها در ابتدای معرفی پروژه، تعداد کل ذخایر توکن‌های در دسترس را اعلام می‌کند. برای مثال تعداد کل بیت‌کوین از زمان راه‌اندازی ۲۱ میلیون و تعداد اتر؛ سالیانه ۱۸ میلیون اعلام شده است. مشخص بودن محدودیت منابع؛ نشان‌دهنده محدودیت عرضه است، بنابراین سرمایه‌گذاران می‌دانند که پس از یک نقطه مشخص، توکن بیشتری ایجاد نخواهد شد. چرا که عرضه توکن‌های بیشتر بر اساس قانون عرضه و تقاضا سبب کاهش ارزش رمزارز می‌شود.

در نهایت با ثابت بودن منابع موجود یک آلت‌ کوین، ارزش آن بر اساس میزان تقاضای بازار مشخص می‌شود.

از آنجایی که کاربرد اکثر شت کوین‌ها در دنیای واقعی هنوز مشخص نیست، قیمت آنها بر اساس حدس و گمان مشخص می‌شود. بنابراین بر اساس نظر کارشناسان شت کوین چیزی است که صرفا به سبب وجودیت خود ارزشمند شده است.

شت کوین‌ها از الگوی خاصی پیروی می‌کنند، از همین رو شناسایی آنها آسان است. هنگام راه‌اندازی و عرضه شت کوین‌ها قیمت آنها نسبتا پایین است. اما اغلب با افزایش تعداد سرمایه‌گذاران قیمت شت کوین‌ها در مدت کوتاه به طور تصاعدی افزایش می‌‌یابد.

راه های تشخیص شت کوین ها :

1.قیمت بالا و ارزش پایین

بیشتر سرمایه گذاران مبتدی بر این عقیده هستند که هرچقدر قیمت رمز ارز بالاتر باشد ارزش بالایی دارد. همانطور که می دانید رشد قیمت در شت کوین فقط یک حباب است پس نمی شود،رمز ارزهای دیجیتال را اینگونه ارزش گذاری کرد. برای مثال ارز دیجیتال بیت کانکت به شاخص 5000 درصدی رسید وسرمایه گذاران بر این باور بودند که قرار است به سود کلانی دست یابند. طولی نکشید که مشخص شد این رمز ارز کلاهبرداری است و قیمت آن سقوط کرد.میلیون ها سرمایه گذار بدون هیچ سرمایه ای را باقی گذاشتند. درمی یابیم که رشد قیمت یک رمز ارز شاخصه اطمینان بخشی برای سرمایه گذاری نیست. سرمایه گذاری روی کوین های با ارزش واقعی بسیار امن تر است و نگه داشتن طولانی مدت آنها امن تر خواهد بود، مانند نئو، اتریوم البته زمانی که ارزان هستند.

2.ادعای حل مشکل

می توان به صراحت گفت رایج ترین شگردی که کلاهبرداران در پروژهای خود برای جذب سرمایه گذاران استفاده می کنند، ایجاد مشکلی است که وجود خارجی ندارد.تقریبا 99 درصد از ارزهای دیجیتال موجود در بازار بر این ادعا هستند که مسئله بزرگی را حل می کنند اما آیا این واقعا مساله است ؟ به احتمال زیاد نه.

3.زمان عرضه کوین

باید به این نکته توجه کنیم که یک ارز دیجیتال چند وقت است شروع به کار کرده است. سرمایه ای که تا به امروز به دست آورده است طی چه مدت زمانی بدست آورده است. با توجه به این نکات می توانیم دریابیم که آیا این ارز دیجیتال به هدف هایی که در آغاز فعالیتش دنبال می کرده رسیده است یا نه. به شما پیشنهاد می کنیم به دنبال سرمایه گذاری در رمز ارزهای جدید نروید. با این وجود بسیاری از مردم بر این باورند که روزی یکی از ارز تازه کار مانند بیت کوین ارزشش از چند سنت به چند هزار دلار می رسد.سرمایه زیادی را به آن اختصاص می دهند که اصلا کار درستی نیست و این امر باعث از بین رفتن سرمایه آنها می شود.

4.ناشناس بودن

لازم است قبل از اینکه ارز دیجیتالی را انتخاب و روی آن سرمایه گذاری کنید، اطلاعاتی همچون چه کسی این ارز دیجیتال را طراحی کرده است؟ آیا تیم مشخصی دارد؟ را به دست آورید. هرگز نباید به یک ارز دیجیتال جدید تا زمانی که اطلاعات تماس و یا گروه سازنده و غیره را از نهاد های معتبر بدست آوریم، اعتماد کنیم. قطعا کلاهبرداری است. چرا که در حالت عادی هیچ دلیلی برای پنهان ماندن طراح و صاحبان ازر دیجیتال وجود ندارد.

5.شیلینگ

بسیاری از افراد مشهور در صفحات مجازی خود اقدام به تعریف و تمجید از یک ارز دیجیتال می پردازند این امر سبب می شود که از این طریق کاربران زیادی جذب این ارز دیجیتال شوند. در واقع به تعریف و تمجید هایی که در شبکه های اجتماعی در مورد یک ارز دیجیتال گفته می شود شیلینگ می گویند. این روشی است که کلاهبرداران از آن برای جذب سرمایه گذاران استفاده می کنند. کار عاقلانه ای نیست بنا بر تعریف و تمجید یک فرد مشهور درشبکه های اجتماعی اقدام به سرمایه گذاری در یک ارز دیجیتال بپردازیم. همانطور که قبلا توصیه کردیم قبل از سرمایه گذاری تحقیقات لازم را از منابع معتبر بدست آورید.

6.طرح پانزی

همانطور که می دانید بسیاری از کمپانی های کوین های پانزی دائم در حال شلینگ کردن کوین در شبکه های اجتماعی متعدد هستند تا سرمایه گذاران کوین های آن ها را خریداری کنند و این امر باعث بالا رفتن قیمت کوین و به وجود آمدن طمع در بین سرمایه گذاران می شود و به آنها گفته می شود برای پاداش گرفتن به دیگران نگاه کنند.یک کوین واقعی هیچ احتیاجی به شلینگ “تعریف و تمجید” ندارد.با گذشت زمان سرمایه گذاران خود را جذب و طبیعتا قیمت آن افزایش می یابد.

7.بدون وایت پیپر یا محصول

همانطور که می دانید وایت پیپر اسناد فروش برای بازاریابی هستند که برای جذب مشتریان استفاده می شود. در این اوراق اطلاعات مربوط به خرید محصول ، خدمات دهی، تکنولوژی و غیره وجود دارد. این اوراق برای تصمیم و آینده نگری مشتریان ارائه می شود. شاید یک ایده عالی و بی نظیر باشد ولی بدون وایت پیپر، محصول و ثبت اختراع بی فایده است و بسیار منطقیست که هرچه یک ایده بزرگتر باشد ،انجام آن سخت تر است.

منبع : وال هالا کریپتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا