مقالاتترید و ماینینگمفاهیم پایه

فن توکن یا توکن‌ هواداری Fan Token

شاید خبر اینکه لیونل مسی در قرارداد خود فن توکن PSG دریافت کرده است را شنیده‌اید یا اینکه چند سال پیش باشگاه پرسپولیس و استقلال قصد عرضه توکن‌های هواداری را داشتند. احتمالاً موقع خواندن چنین خبرهایی این سوال برای شما ایجاد شده که فن توکن چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. اصلاً کاربرد Fan Token چگونه است؟ در این مقاله علاوه‌ بر پاسخ به این سوالات، چند تا از بهترین و معروف‌ترین فن توکن‌ها را معرفی کرده و در آخر بررسی می‌کنیم که آیا رمزارز هواداری گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری هست یا خیر. با ما همراه باشید.

فن توکن چیست؟

اجازه بدهید پیش از پرداختن به اینکه فن توکن چیست، معنی عبارت فن توکن را بیان کنیم؛ Fan Token به‌معنای توکن هواداری یا رمزارز طرفداری است. فن‌ توکن‌ها به طرفداران و هواداران یک باشگاه ورزشی، رویداد سینمایی، گروه یا خواننده موسیقی تعلق می‌گیرند. در واقع برگزارکنندگان هر رویدادی می‌توانند برای طرفداران آن رویداد، رمزارز هواداری عرضه کنند. حالا این توکن‌های هواداری چه سودی دارند؟ در واقع طرفداران با استفاده از فن‌ توکن‌ها می‌توانند به‌صورت رسمی از مزایای عضویت ویژه بهره‌مند شوند.

تصور کنید که طرفدار دو آتشه یک تیم فوتبال هستید و با داشتن این توکن‌های هواداری می‌توانید در تصمیم‌گیری‌های سرنوشت‌ساز باشگاه مشارکت کنید، در جایگاه ویژه بازی مورد علاقه‌تان را به رایگان تماشا کنید، جایزه بگیرید و پیراهن بازیکن مورد علاقه‌تان را امضاشده دریافت کنید. همه این اتفاقات جذاب با کسب Fan Tokenها شدنی است.

اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه بیان کنیم که Fan Token چیست، باید بگوییم که نوعی دارایی دیجیتال کلکسیونی است که در شبکه بلاک چین تولید می‌شود و برای دارندگان خود حق دسترسی به یک دفتر کل توزیع‌ شده (DLT) رمزنگاری‌شده و حق رای و مزایای عضویت ویژه را فراهم می‌کند. از معروف‌ترین توکن‌های هواداری می‌توان به چیلیز (CHZ) اشاره کرد که به کاربران خود حق رای، پاداش‌های ویژه و دسترسی به امکاناتی همچون پلتفرم‌های واقعیت مجازی، مشارکت در مسابقات و بازی‌ها را از طریق سایت Socios می‌دهد.

ویژگی‌های Fan Token

یکی از اولین سوالات کاربران در مواجه با توکن‌های طرفداری این است که ویژگی‌های توکن هواداری چیست؟ از خصوصیات منحصربه‌فرد فن توکن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توکن‌های هواداری به تعداد معدود عرضه می‌شوند و دارندگان آن‌ها در اولویت دریافت خدمات و بهر‌ه‌مندی از امکانات باشگاه‌ها هستند.
  • به دارندگان قدرت حاکمیتی می‌دهند؛ یعنی با استفاده از آن‌ها می‌توانید در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کنید.
  • با حضور، فعالیت، بازی و چت در اپلیکیشن‌های Fan Token (مثل برنامه Socios) می‌توانید جوایز مختلفی را برنده شوید.
  • قیمت رمزارزهای طرفداری هم مانند سایر ارزهای دیجیتال بالا و پایین می‌رود و می‌توانید از فروش آن‌ها سود کسب کنید.
  • Fan Tokenها را می‌توانید با لباس تیم ورزشی یا خدمات ویژه کلوب هواداری یا رمزارزهای دیگر معاوضه کنید.

به‌جز بحث‌های سرمایه‌گذاری و ارزش اقتصادی رمزارزهای طرفداری، نباید نقش مهمی که توکن‌های طرفداری در محکم کردن اتحاد میان طرفداران و رشد برندینگ تیم، باشگاه یا گروه موسیقی و غیره دارند را نادیده گرفت. علاوه‌براین، Fan توکن‌ها ارزش خود را صرفاً از رمزارز پشتوانه‌شان نمی‌گیرند. بلکه ارزش آن‌ها از کلاب، باشگاه یا خدماتی که به دارندگان عرضه می‌شود، سرچشمه می‌گیرد. اعطای چنین امتیازاتی به هواداران این حس را می‌دهد که مشارکت بیشتری در امور تیم مورد علاقه خود دارند. از آن جایی که با رشد باشگاه و تیم، ارزش و قیمت فن توکن هم بالاتر می‌رود، هواداران احساس غرور بیشتری نسبت به تیم خود می‌کنند.

نحوه کار توکن‌های هواداری

سوال‌های مهم بعدی این است که نحوه کار توکن‌های هواداری چگونه است؟ ترید Fan Tokenها چطور انجام می‌شود و قیمت آن‌ها چطور و توسط چه کسی تعیین می‌شود؟ خرید و فروش رمزارزهای هواداری درست مثل سایر کریپتوکارنسی‌هاست؛ هواداران این توکن‌ها را می‌خرند و مانند بقیه رمزارزها ترید می‌کنند. قیمت فن توکن در وهله اول توسط فروشنده تعیین می‌شود. البته ارزش توکن هواداری به تغییرات قیمت در بازار و میزان محبوبیت رمزارز هم بستگی دارد.

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم کاربرانی که توکن هواداری دارند، می‌توانند درباره مسائل مختلف باشگاه محبوب خود تصمیم‌گیری کنند. البته این امر تنها زمانی ممکن است که این افراد میزان مشخصی Fan Token داشته باشند. این میزان توسط باشگاه‌ها تعیین می‌شود. اینکه طرفداران می‌توانند درباره چه مسائلی تصمیم‌گیری کنند، کاملاً به باشگاه بستگی دارد. اما به‌طور کلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی محصولات باشگاه (مثل پیراهن، دستبند، پرچم و…)
  • طراحی تصاویر روی اتوبوس‌های باشگاه
  • نحوه فروش بلیط
  • مکان برگزاری مسابقات
  • انتخاب ارزشمندترین بازیکن
  • تصمیم‌گیری درباره تبلیغات

آشنایی با چند توکن طرفداری معروف

حالا که متوجه شدید فن توکن چیست و چه کاربردی دارد، اجازه بدهید معروف‌ترین Fan Tokenها را به شما معرفی کنیم. توکن چیلیز (CHZ) اولین و مشهورترین فن توکنی است که باعث رشد تصاعدی ارزش توکن‌های هواداری باشگاه منچستر سیتی، آ س میلان، یوونتوس و غیره شده است. پلتفرم چیلیز خود را به عنوان پیشروترین ارائه‌دهنده تکنولوژی بلاک چین در زمینه ورزش و سرگرمی معرفی می‌کند. چیلیز محبوب‌ترین پلتفرم فن توکن تا به امروز است و بلاک چین مخصوص به خود را دارد. Chilliz همچنین پلتفرم Socios.com را توسعه داده که پلتفرمی برای هواداران است تا با تیم محبوب و باشگاه مورد علاقه خود در ارتباط باشند.

توکن پلتفرم چیلیز (CHZ)

CHZ توکن کاربردی شبکه Chiliz است که با استاندارد ERC-20 نوشته شده و در شبکه اتریوم قرار دارد. به‌طور کلی از این شبکه برای تولید بسیاری از فن توکن‌های جدید استفاده می‌شود. پلتفرم سوسیوس (Socios) نیز میزبان برگزاری رویدادهای عرضه فن توکن یا Fan Token Offering (به اختصار FTO) است. عرضه فن توکن رویدادی است که در آن رمزارزهای هواداری پس از تعیین قیمت و پیش از عرضه به بازار، برای مدت مشخصی به طرفداران به فروش می‌رسند. اگر دنبال این هستید که با خرید فن توکن از پاداش‌ها و امکانات رمزارزهای هواداری بهره‌مند شوید در ادامه چندین Fan Token مشهور را به شما معرفی می‌کنیم:

فن توکن باشگاه بارسلونا ($BAR)

رمزارز هواداری باشگاه بارسلونا (FC Barcelona Fan Token) که با نماد $BAR شناخته می‌شود برای فرآیندهای حاکمیتی، پاداش و استیکینگ استفاده می‌شود. عرضه کل این رمزارز ۳۹,۹۶۰,۰۰۰ واحد توکن بوده و از این مقدار حدود ۲,۹۵۰,۶۵۰ توکن در گردش است. قیمت FC Barcelona Fan Token در زمان نوشتن این مقاله ۱۸.۷۴ دلار بوده و ارزش کل بازار آن ۵۵,۱۲۳,۵۷۷ دلار و حجم معاملات توکن هواداری بارسلونا ۱۵,۰۰۳,۵۳۳ دلار است.

فن توکن باشگاه پاری سن ژرمن ($PSG)

توکن طرفداری تیم پاری سن ژرمن که با نماد $PSG شناخته می‌شود به شما این امکان را می‌دهد که از تماشای رایگان بازی‌های لیگ دسته یک و مسابقات جام حذفی فوتبال فرانسه (Coupe de France) لذت ببرید، اعضای تیم و بازیکنان را حضوری ببینید و محصولات امضاشده بازکنان را دریافت کنید. عرضه کل این رمزارز ۲۰ میلیون توکن بوده و از این مقدار حدود ۳,۱۰۶,۳۴۰ توکن در گردش است. قیمت توکن هواداری پاری سن ژرمن در زمان نوشتن این مقاله ۳۰.۲۷ دلار بوده و ارزش کل بازار آن ۹۳,۸۱۷,۸۴۹ دلار و حجم معاملات توکن هواداری PSG در ۲۴ ساعت گذشته ۳۴,۰۲۲,۱۹۱ دلار بوده است.

فن توکن تیم منچستر سیتی ($CITY)

با داشتن توکن طرفداری باشگاه منچستر سیتی می‌توانید از تخفیفات کالاهای تیم بهره‌مند شده و در نظرسنجی‌های اختصاصی که در طول فصل برگزار می‌شود، مشارکت کنید. عرضه کل این رمزارز ۲۰ میلیون واحد توکن بوده و از این مقدار حدود ۳,۵۰۸,۱۴۰ توکن در گردش است. قیمت Manchester City Fan Token در زمان نوشتن این مقاله ۱۹.۴۱ دلار بوده و ارزش کل بازار آن ۶۸,۰۹۴,۳۰۱ دلار و حجم معاملات توکن هواداری تیم منچستر سیتی ۹,۲۰۶,۱۶۳ دلار است.

توکن طرفداری آ س میلان  ($ACM)

با دریافت توکن طرفداری AC Milan می‌توانید تماشای بازی در جایگاه ویژه را در ورزشگاه سن سیرو (San Siro) تجربه کنید. بلیط رایگان بازی‌های سری آ و لیگ قهرمانان را دریافت کنید. عرضه کل این رمزارز ۲۰ میلیون واحد توکن بوده و از این مقدار حدود ۳,۱۴۱,۱۷۲ توکن در گردش است. قیمت AC Milan Fan Token در زمان نوشتن این مقاله ۱۰.۸۳ دلار بوده و ارزش کل بازار آن ۳۴,۰۲۰,۰۱۱ دلار و حجم معاملات توکن هواداری تیم آ س میلان ۷۵,۹۷۲,۹۸۹ دلار است.

Fan Tokenها را از کجا بخریم؟

فن توکن‌ها را مانند سایر ارزهای دیجیتال می‌توانید از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز تهیه کنید. اگر بخواهید توکن‌های هواداری شبکه چیلیز را دریافت کنید، اول باید رمزارز CHZ را بخرید. از توکن چیلیز می‌توانید برای خرید و فروش فن توکن‌های مختلف در سایت Socios.com استفاده کنید. رمزارزهای هواداری را می‌توانید از صرافی‌های غیرمتمرکز بایننس، پنکیک سواپ (PancakeSwap) و دکس گورو (DexGuru) بخرید.

جمع‌بندی

Fan Tokenها، رمزارزهایی هستند که به هواداران یک تیم ورزشی، گروه موسیقی یا یک رویداد خاص تعلق می‌گیرند و موجب می‌شوند که هواداران از امکانات و مزایای خاصی همچون تخفیف در خرید محصولات، مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها، بلیط رایگان برای حضور در رویدادهای مختلف را دریافت می‌کنند. در این مقاله به این پرداختیم که فن توکن چیست و چه کاربردی دارد و در ادامه چند تا از معروف‌ترین توکن‌های هواداری ورزشی را به شما معرفی کردیم.

منبع : وال هالا کریپتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا