ترید و ماینینگرمزارزمقالات

معرفی پلتفرم و ارز دیجیتال سیس کوین SYS

کاربرد کنونی تکنولوژی بلاکچین فراتر اهداف اولیه آن یعنی ایجاد پول غیرمتمرکز است. این روزها پلتفرم‌های به‌وجود آمدند که به دنبال حذف هزینه‌های بالای توسعه محصول در شرکت‌هایی همچون آمازون، علی بابا و eBay و حذف واسطه میان کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان هستند. بنیاد سیس کوین (Syscoin) یکی از این شرکت‌هاست که سرویس‌های توسعه محصولات بلاکچینی و رمزنگاری شده را در اختیار کاربران و شرکت‌ها قرار می‌دهد. به‌وسیله پلتفرم سیس کوین، کسب‌وکار‌های آنلاین می‌توانند فعالیت‌های خود را به‌صورت غیرمتمرکز ادامه دهند.

پلتفرم سیس کوین Syscoin چیست؟

سیس کوین یک پروژه بلاکچینی منبع باز و غیرمتمرکز است که در سال ۲۰۱۴ کار خود را آغاز کرده است. Syscoin خود را به عنوان یک شبکه بلاکچینی عمومی، دفتر کل توزیع‌شده (DLT) و دیتابیس غیرمتمرکز به بازار رمزارز معرفی کرد. هدف اصلی پروتکل سیس کوین ایجاد بازاری غیرمتمرکز و ارائه خدمات زیرساختی برای پیام‌های رمزنگاری‌شده و اجرای تراکنش‌های آنی با هزینه نزدیک به‌ صفر برای شرکت‌های تجارت الکترونیک است.

پلتفرم Syscoin در واقع فورک شبکه بیت کوین است (یعنی در توسعه شبکه سیس کوین از کدهای بیت کوین استفاده شده است) که قابلیت‌ها و امنیت بلاکچین بیت کوین را برای کاربران فراهم می‌کند. این پروژه در وهله اول به قصد توسعه Bitcoin و افزودن خدمات جدید به این شبکه راه‌اندازی شد. اجرای قراردادهای هوشمند برای راه‌اندازی بازار غیرمتمرکز یکی از اهداف اولیه پلتفرم سیس کوین بود. Syscoin یک شبکه بلاکچینی عمومی است که توان عملیاتی بالایی دارد و تعامل بین زنجیره‌ای یا کراس چین (Cross-Chain) را برای دارایی‌های توکنیزه شده فراهم می‌کند.

توکنیزه کردن (Tokenize‏) فرآیندی است که به‌وسیله آن، دارایی‌های دنیای واقعی به یک دارایی دیجیتال به نام توکن تبدیل شده و در بستر شبکه‌های بلاکچینی عمل می‌کنند. از جمله این توکن‌ها که به‌وسیله الگوریتم‌ها و قراردادهای هوشمند کنترل می‌شوند می‌توان به آثار هنری، سهام شرکت یا کارخانه و املاک و مستغلات اشاره کرد. مثلا کاربران در سیس‌کوین می‌توانند با استفاده از قراردادهای هوشمند، توکن‌های پلتفرم سیس کوین یا Syscoin Platform Tokens (به اختصار SPT) را به وجود بیاورند. از جمله کاربردهای این پلتفرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد بازار غیرمتمرکز و اپلیکیشن‌های تجارت الکترونیک (E-Commerce)
  • اجرای معاملات خرد و دارایی‌های دیجیتال کاربردی در بازی‌ها
  • توکنیزه کردن دارایی‌هایی همچون گواهینامه و تاییدیه
  • مدیریت عرضه و موجودی

هدف سیس کوین چیست؟

پلتفرم سیس کوین طراحی شده تا کارمزد پایین، فرآیند آسان تولید توکن و ساخت بلاک‌های کم حجم را امکان‌پذیر کند. توسعه‌دهندگان این پروژه همچنین قصد دارند امنیت شبکه را از طریق اجرای ماینینگ ترکیبی (Merged Mining) تامین کنند. استخراج ترکیبی به عمل استخراج همزمان دو یا چند ارز دیجیتال در یک زمان مشخص گفته می‌شود.

هدف نهایی پروژه سیس کوین فراهم ساختن پلفترمی برای سازمان‌ها و شرکت‌هاست که بتوانند در بالاترین سطح امنیت از شبکه‌های بلاکچینی و فناوری دفتر کل توزیع‌شده بهره‌مند شوند.

شبکه سیس کوین چطور کار می‌کند؟

شبکه سیس کوین در عین تامین امنیت و تمرکززدایی، توان عملیاتی بالایی دارد. یعنی تعداد تراکنش‌هایی که می‌تواند در هر ثانیه پردازش کند، بسیار بیشتر از سایر شبکه‌های بلاکچینی است. شبکه سیس کوین از الگوریتم SHA256 در فرآیند استخراج ترکیبی با شبکه بیت کوین استفاده می‌کند.

از جمله ویژگی‌های شبکه Syscoin می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت بلاک در مدت زمان یک دقیقه
  • سایز ۱۰ مگابایتی بلاک
  • مستر نود که اجرای پروتکل ZDAG را تسهیل کرده و مقیاس پذیری و عملکرد پروتکل را بهبود می‌بخشد
  • پردازش همزمان تراکنش‌های متعدد
  • تسهیل‌ اجرای تراکنش‌ها که از طریق یک مکانیزم سریع غیرمتمرکز به‌وسیله پروتکل ZDAG انجام می‌شود
  • ایجاد زنجیره‌ جانبی (Sidechain) با قابلیت دسترسی به شبکه اتریوم
  • به‌کارگیری قراردادهای هوشمند ماشین مجازی اتریوم از طریق بریج سیس کوین

شبکه سیس کوین قابلیت‌های زیر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد:

  • سیستم هویت مستعار

کاربران می‌توانند تاییدیه‌ها، پیشنهادات، پیام‌ها و سیستم امنیتی اسکرو (Escrow) خود را با نام مستعار ثبت یا آپدیت کنند. سیستم هویت مستعار، استفاده از خدمات دنیای واقعی مانند قراردادهای وکالت‌نامه و همکاری‌ها را که مبتنی بر هویت هستند را آسان‌تر می‌کند.

  • قراردادهای هوشمند

توسعه‌دهندگان می‌توانند از ماشین مجازی اتریوم (EVM) برای ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند تورینگ کامل در بستر شبکه Syscoin استفاده کنند.

  • تراکنش‌های ناشناس

سیس کوین امکان اجرای تراکنش‌ها به‌صورت ناشناس را امکان پذیر می‌کند.

  • تولید توکن و دارایی دیجیتال

سیس کوین یک سرویس تولید توکن دارد که ایجاد رمزارزهای سفارشی – که می‌تواند توسط هر شخصی ساخته شود – را امکان پذیر می‌کند. این قابلیت عرضه اولیه کوین (ICO)، مدیریت زنجیره تامین و مقاصد پاداش‌دهی را تسهیل می‌کند.

  • ارسال فوری

این پلتفرم امکان سیستمی مشابه دش (Dash) برای ارسال تراکنش‌ها را دارد و تراکنش‌های روی زنجیره سریعاً کامل می‌شوند. دش رمزارزی است که شبکه آن از کدهای بلاکچین بیت کوین و لایت کوین به‌وجود آمده و هدفش تایید تراکنش‌ها با سرعت بالاتر است.

  • پروتکل Z-DAG

سیس کوین از یک فریم‌ورک تراکنش برای بهینه‌سازی تراکنش‌ها در ابعاد کوچک و بزرگ استفاده می‌کند. این تکنولوژی که در حال حاضر هنوز به طور کامل راه‌اندازی نشده و در مرحله ثبت اختراع یا Patent-Pending قرار دارد. این پروتکل فناوری گراف جهت‌دار غیرمدور (Zero-Confirmation Directed Acyclic Graph) یا Z-DAG نامیده می‌شود. این پروتکل در واقع نوعی راه‌حل مقیاس‌پذیری که به‌دنبال حل مشکلات بومی در صنعت رمزارز است. Z-DAG که بر اساس مفهوم Snack Machine ساتوشی ناکاموتو به‌وجود آمده، انتقال پول نقد الکترونیکی را به‌صورت همتا‌به‌همتا ممکن می‌کند. افزایش مقیاس‌پذیری و سرعت بالای اجرای تراکنش‌ها از جمله قابلیت‌های این فناوری است.

آشنایی با رمزارز سیس کوین

توکن بومی این شبکه Syscoin نام دارد و با نماد SYS هم شناخته می‌شود. سیس کوین نوعی توکن کاربردی و حاکمیتی است. از جمله قابلیت‌های این رمزارز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هولدرهای SYS می‌توانند از این رمزارز در فرآیند ایجاد توکن‌های پلتفرم سیس‌کوین استفاده کنند
  • سپرده‌گذاری روی یک مستر نود و دریافت پاداش برای مشارکت در اجرای پروتکل ZDAG
  • مشارکت در رای‌گیری‌های حاکمیتی
  • ثبت پروپوزال‌های حاکمیتی
  • پرداخت کارمزد شبکه

نقشه راه پروژه Syscoin

پلتفرم سیس کوین به‌صورت ماهانه بروزرسانی پروژه را از طریق وبلاگ مدیوم خود اعلام می‌کند. توسعه‌دهندگان پلتفرم سیس کوین امسال (سال ۲۰۲۱) بر پروژه ماشین مجازی شبکه پیشرفته سیس کوین یا Network-Enhanced Virtual Machine (به‌اختصار Syscoin NEVM) کار می‌کنند. این قابلیت جدید موجب می‌شود که شبکه از پردازش موازی برای تسهیل تراکنش‌ها استفاده کند. Syscoin NEVM قدرت پردازشی بیشتری به شبکه سیس کوین می‌دهد که این امر به معنای قابلیت اجرای برنامه‌های بزرگ‌تر، محاسبات پیچیده‌تر و فی تراکنش بسیار کمتر نسبت به شبکه اتریوم است.

معرفی تیم‌ توسعه‌دهنده پلتفرم سیس کوین

افراد و تیم‌های بسیاری در توسعه و رشد پروژه Syscoin نقش دارند. جگ سیدهو (Jag Sidhu) در سال ۲۰۱۴ سیس کوین را راه‌اندازی کرد. او فارغ‌التخصیل رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه بریتیش کلمبیا است. سیدو بیش از ۲۰ سال در زمینه توسعه نرم‌افزار فعالیت کرده و علاوه‌بر تکنولوژی بلاکچین در حوزه یادگیری ماشین، شبکه و هوش مصنوعی هم تخصص دارد. او هم‌اکنون سرپرستی تیم توسعه‌دهندگان را نیز بر عهده دارد.

  • میشل (Michiel)

میشل در سال ۲۰۱۳ به بلاکچین علاقمند شد و سیس کوین اولین سرمایه‌گذاری او در این حوزه محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۴ او یک شرکت مارکتینگ تاسیس کرد. تجربیات او در این زمینه بسیار به رشد و توسعه تیم مارکتینگ Syscoin کمک کرد. او هم‌اکنون به‌عنوان معاون مدیرعامل در بنیاد سیس کوین فعالیت می‌کند.

  • ویلی کو (Willy Ko)

ویلی کو در دانشگاه بریتیش کلمبیا تحصیل کرده و سال‌ها به‌عنوان مهندس نرم‌‌افزار فعالیت کرده است. از جمله مهارت‌های او می‌توان به برنامه‌نویسی ++C، جاوا اسکریپت، پایتون C، تست نرم‌افزار و سیستم‌های نهفته اشاره کرد.

  • آندرس کورتز (Andres Cortes)

کورتز طراح اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در سیس کوین است. او تجربه کار در ۲ پروژه Proof of Concept یا گواه اثبات برای سرمایه‌گذاری و سابقه ۵ سال کار در حوزه توسعه اپلیکیشن‌های دسکتاپ، موبایل و وب را دارد.

  • برد همرستون (Brad Hamerston)

مدیر پروژه پلتفرم سیس کوین است. او در زمینه ادبیات، نویسندگی، نقشه‌برداری، مارکتینگ، گرافیک، موسیقی و کامپیوتر دستی بر آتش دارد. او پیش از پیوستن به سیس کوین در سال ۲۰۱۵، به‌عنوان توسعه‌دهنده رابط کاربری در E-Tunnels، طراح وب اپلیکیشن برای O-Netrix Solutions و سردبیر Advisor فعالیت کرده است. برد همرستون همچنین چندین جایزه برای طراحی گرافیک برنده شده است.

منبع : وال هالا کریپتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا