مقالاتترید و ماینینگ

مفهوم لیکوئیدیتی Liquidity یا نقد شوندگی

لغت انگلیسی لیکوئیدیتی Liquidity به معنی تسویه پذیری و قابلیت تبدیل به پول می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به بیان مفهوم این واژه در بازارهای معاملاتی ارزهای دیجیتال بپردازیم. به طور کلی لیکوئیدیتی Liquidity معیاری برای ارزیابی سهولت در تبدیل یک دارایی به پول نقد یا دارایی دیگر است. کلمه لیکوئید ممکن است در 3 موقعیت متفاوت به کار برده شود، لیکوئید بودن بازار، لیکوئید بودن دارایی و لیکوئید شدن کاربر.

کلیت مقاله پیش رو در مورد لیکوئید بودن بازار و داریی می‌باشد اما همین ابتدا توضیح مختصری در رابطه با لیکوئید شدن کاربر ارائه خواهیم داد. در مقاله ” موقعیت لانگ و شورت چیست؟ ” در مورد معاملات فیوچر، مارجین و استفاده از اهرم به طور کامل توضیح داده شده است. وقتی که کاربر در معاملات فیوچر یا مارجین روند بازار را اشتباه پیش بینی کرده باشد، به جای کسب سود، ضرر می‌کند. در صورتی که هنگام پیش بینی از اهرم استفاده کرده و ضررش بیشتر از کل داراییش باشد، صرافی اختیار دارایی‌های او را به دست می‌آورد. به این اتفاق لیکوئید شدن کاربر گفته می‌شود که برعکس دو مفهوم دیگر اصلا خوشایند نیست و تریدرهای ماهر از پیش آمدن این اتفاق اجتناب می کنند.

معنی لیکوئید بودن بازار چیست؟

همانطور که پیش تر گفته شد لیکوئیدیتی Liquidity قدرت بازار در نقد کردن داریی شما یا تبدیل کردن آن به یک دارایی دیگر را نشان می‌دهد. در اینجا می‌توان کل بازار یا یک صرافی خاص را در نظر گرفت. اگر شما بتوانید به راحتی دارایی‌های خود را بفروشید یا به دارایی‌های دیگر تبدیل کنید، این بازار یا صرافی لیکوئید است. قطعا باید متوجه شده باشید که لیکوئید بودن بازار موضوعی مثبت است و تریدرها ترجیح می‌دهند در چنین بازاری معامله کنند.

خصوصیات بازار لیکوئید

حالا این سوال مطرح می‌شود که چه شرایطی باید مهیا باشد تا شما بتوانید دارایی خود را راحت تر بفروشید؟ قطعا باید خریدارانی با پیشنهاد قیمت عادلانه برای دارایی شما وجود داشته باشند. از روی سه مورد می‌توان فهمید شرایط گفته شده در بازار مهیا هست یا نه. اول به حجم معاملات 24 ساعت گذشته نگاه کنید، بالا بودن حجم معاملات می‌تواند امتیاز مثبتی برای صرافی تلقی شود. سپس به لیست سفارشات دقت کنید، باید بین تعداد خریداران و تعداد فروشندگان تناسب معقولی وجود داشته باشد. در نهایت به تفاوت کمترین قیمت درخواستی خریدار و بیشترین پیشنهاد قیمتی فروشنده توجه کنید. این معیار که bid-ask spread نام دارد، پایین ترین قیمت تقاضا و بالاترین قیمت عرضه را نشان می‌دهد. هرچقدر بید اسک اسپرد پایین تر باشد بازار لیکوئید تر است.

بازار لیکوئید کمترین دامنه تغییرات و بالاترین قدرت نقد شوندگی را دارد. حجم معاملات همیشه در آن بالاست، همیشه خریدار در آن وجود دارد، تفاوت قیمت خرید و فروش بسیار کم است و ترید کاربر بر قیمت بازار تاثیر نمی‌گذارد. یعنی توانایی خرید و فروش بدون ایجاد تغییر شدید در بازار برای تریدر وجود دارد. توجه به لیکوئیدیتی Liquidity می‌تواند عاملی مهم برای ورود یا خروج از یک بازار باشد.

به چه دارایی لیکوئید می‌گوییم؟

هرچقدر که شما بتوانید دارایی خود را راحت تر و سریع تر به پول نقد یا یک داریی دیگر تبدیل کنید لیکوئیدیتی آن بیشتر است. یعنی تفاوت قیمت خرید و فروش آن دارایی پایین است و همیشه خریدارانی برای آن وجود دارند. لیکوئیدترین دارایی پول نقد یا داریی‌های معادل با آن است. در بازار رمز ارزها استیبل کوین‌ها مثل تتر لیکوئیدیتی بالایی دارند و شما می‌توانید در کوتاه ترین زمان آن‌ها را به پول نقد تبدیل کنید. رمز ارزهای دیگری مانند بیت کوین و اتریوم نیز لیکوئیدیتی بالایی دارند زیرا شناخته شده و محبوب هستند و همیشه خریدارانی برای آن‌ها وجود دارد. ضمنا معاملاتی که از طریق یک کاربر یا یک گروه خاص از کاربران انجام شود روی قیمت این رمز ارز‌ها تاثیری نخواهد داشت. تفاوت قیمت خرید و فروش آن‌ها نیز بسیار کم است.

بر خلاف آن توکن‌ها و رمز ارزهای شناخته نشده یا منحصر به فرد و خاص چون خریداران کمتری دارند، دیرتر به فروش می‌رسند و دیرتر به پول نقد تبدیل می‌شوند. حتی شاید مجبور باشید برای اینکه خریدار پیدا شود قیمتی بسیار کمتر از ارزش واقعی آن پیشنهاد دهید. دارایی‌هایی که لیکوئیدیتی Liquidity پایینی دارند چون سخت به پول نقد تبدیل می‌شوند برای تریدرها چندان جذاب نیستند. عاقلانه ترین کار برای کسب سود بیشتر از معاملات رمز ارزها خرید داریی‌هایی با لیکوئیدیتی بالاست. به این ترتیب هر زمان که بخوهید می‌توانید آن‌ها را بفروشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا