ترید و ماینینگ

موقعیت لانگ و شورت چیست؟

در بازارهای معاملاتی، تریدر با تشخیص دادن روند قیمت می‌تواند از بازار سود کسب کند. در این مقاله قصد داریم در مورد سود کردن در بازارهای معاملاتی ارز‌های دیجیتال صحبت کنیم. موقعیت لانگ و شورت که هنگام پیش بینی افزایش یا کاهش قیمت یک رمز‌ارز باعث کسب سود خواهد شد. همچنین توضیح کوتاهی در مورد معاملات آتی یا فیوچر خواهید خواند و اطلاعاتی در مورد معاملات مارجین، اهرم و یا لورج به دست خواهید آورد.

معاملات آتی (Future)

همانطور که از اسم آن مشخص است به معاملاتی اختصاص داده می‌شود که در آینده انجام خواهند شد. اجازه بدهید با زبان ساده برایتان مفهوم را بازتر کنم. شما به عنوان یک معامله‌گر برای بازار روندی پیش بینی می‌کنید. مثلا حدس می‌زنید قیمت یک رمز‌ارز خاص در 10 روز آینده صعودی و یا برعکس نزولی خواهد بود. با توجه به پیش بینی خود حالا قصد دارید یک موقعیت لانگ و شورت در آینده باز کنید. به این معنا که طبق پیش بینی خود در یک قیمت مشخص خرید یا فروش را انجام می‌دهید. به این نکته توجه داشته باشید که در بازار ارزهای دیجیتال کلمه آتی یا آینده بیشتر از اینکه مفهوم زمانی داشته باشد، مفهوم قیمتی دارد. یعنی شما برای معاملات آتی خود زمان تعیین نمی‌کنید بلکه قیمت مشخص می‌کنید.

مفهوم دیگری که در این زمینه باید به آن توجه کنید قرض گرفتن است. یعنی شما برای انجام معملات خود حتما لازم نیست دارایی را به صورت فیزیکی در حساب صرافی خود داشته باشید، بلکه می‌توانید تنها از پیش بینی صحیح خود سود به دست آورید. در واقع شما آن مقدار ارز دیجیتالی که خرید یا فروش را روی آن انجام می‌دهید از صرافی قرض گرفته اید.

در ادامه وقتی موقعیت لانگ و شورت را توضیح می‌دهیم درک معاملات آتی نیز برایتان راحت تر خواهد بود.

موقعیت لانگ یا خرید (Long or Buy)

خرید یک رمز‌ارز چه زمان سود‌آور خواهد بود؟ وقتی که شما تشخیص می‌دهید در آینده قیمت آن افزایش خواهد داشت. مثلا شما با توجه به تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکالی که انجام داده اید به این نتیجه می‌رسید که قیمت بیت کوین که اکنون 30000 دلار است 10 درصد افزایش قیمت خواهد داشت و به قیمت 33000 دلار خواهد رسید. پس معامله دو طرفه ای باز می‌کنید که مقداری بیت کوین را در قیمت 30000 دلار خریداری کرده و بعد از افزایش قیمت و رسیدن به 33000 دلار به فروش می‌رساند. در صورتی که پیش بینی شما درست باشد، در این معامله شما 10 درصد سود خواهید کرد. پس به معاملاتی که با پیش بینی صعودی بودن قیمت همراه است، Long یا خرید می‌گوییم.

موقعیت شورت یا فروش (Short or Sell)

همان مثال قبل را به خاطر بیاورید. به نظر شما فروش یک رمز‌ارز چه زمانی یا بهتر بگویم در چه موقعیتی سود‌آور خواهد بود؟ وقتی که شما در قیمت بالاتر بفروشید و بعد در قیمت پایین‌تر دوباره بخرید. فرض کنید قیمت بیت کوین 30000 دلار است و با توجه به اخبار و نمودارهای بازار تشخیص می‌دهید قیمت بیت کوین 10 درصد کاهش خواهد داشت و به 27000 دلار خواهد رسید. شما در این موقعیت معامله دو طرفه ای باز می‌کنید و بیت کوین را در قیمت کنونی یعنی 30000 دلار می‌فروشید، بعد از اینکه قیمت بیت کوین به 27000 دلار و 10 درصد کاهش قیمت رسید دوباره آن را خریداری می‌کنید. در واقع شما این 10 درصد سود را از پیش بینی خود کسب کرده اید و ارز دیجیتال به صورت فیزیکی معامله نشده است یا بهتر بگویم آن مقداری که در ابتدا فروختید را از صرافی قرض گرفته اید و بعد از خرید مجددا به صرافی پس داده­اید و 10 درصد سود را برای خودتان نگه داشته­اید.

تریدر زمانی که قیمت یک ارز دیجیتال نزولی باشد موقعیت Short یا فروش باز می‌کند.

مفاهیم مارجین، اهرم و یا لورج

بعضی از صرافی‌های ارز‌های دیجیتال، امکان انجام معاملات مارجین را برای تریدرها فراهم کرده اند. در این معاملات به تریدر اجازه داده می‌شود تا چند برابر بیشتر از سرمایه خود معامله کند. این نوع از معاملات برای تریدرهای حرفه ای مناسب است، آن‌هایی که از پیش بینی خود خیلی مطمئن هستند. در این معاملات تریدر از اهرم یا لورج استفاده می‌کند و با چند برابر سرمایه خود معامله انجام می‌دهد. ضریب لورج در صرافی‌های مختلف متفاوت بوده و از 0 تا 100 یا حتی در بایننس تا 125 است. به این معنی که اگر پیش بینی تریدر درست باشد، ضریب لورج در سود او تاثیر خواهد گذاشت. مثلا قیمت بیت کوین 30000 دلار است و معامله‌گر فقط یک دهم بیت کوین به ارزش 100 دلار در حساب خود دارد. او پیش بینی کرده که قیمت بیت کوین 10 درصد افزایش یا کاهش خواهد داشت. او در این موقعیت اگر درست پیش بینی کرده باشد می‌تواند 10 درصد سود کند که با توجه به داراییش یعنی 10 دلار!!

اما با استفاده از اهرم در معامله مارجین مثلا 20 برابر دارایی خود را معامله می‌کند و 20 برابر سود بیشتری به دست می‌آورد یعنی 200 دلار!! در صورت اشتباه بودن پیش بینی و متضرر شدن، مقدار ضرر او نیز 20 برابر خواهد شد و ممکن است کل سرمایه خود را از دست بدهد.

به همین دلیل است که گفتیم معاملات مارجین و استفاده از اهرم ریسک بالایی دارد و انجام آن برای افراد مبتدی معقولانه نخواهد بود.

جمع بندی

موقعیت لانگ و شورت: پیش بینی صعودی بودن بازار و افزایش قیمت موقعیت لانگ یا خرید را به همراه دارد. پیش بینی نزولی بودن بازار و کاهش قیمت موقعیت شورت یا فروش را به دنبال دارد.

معاملات آتی یا فیوچر: امکان خرید و فروش ارز دیجیتال در قیمتی مشخص در آینده.

معاملات مارجین و استفاده از اهرم: امکان انجام معامله و کسب سود با ضریبی چند برابر از سرمایه و دارایی موجود.

سخن پایانی

صرافی‌های بزرگ مانند بایننس، کوین بیس، بیتمکس و … امکان استفاده از معاملات Future و Margin و همچنین استفاده از Leverage یا اهرم را برای کاربران خود فراهم کرده اند. اما نکته بسیار مهم این است که همیشه نسبت به به‌روزرسانی قوانین هر صرافی هوشیار باشید. به دلیل وجود تحریم‌ها علیه ایران قوانین صرافی‌ها ممکن است مانع استفاده کاربران ایرانی شود، یا اینکه اگر تا امروز مانعی برای استفاده نداشته اند در یک به­‌روز­رسانی جدید استفاده آن‌ها را محدود و یا ممنوع کند. به همین دلیل همیشه باید در مورد قوانین جدید اطلاعات کافی داشته باشید تا خدای ناکرده سرمایه خود را به دلیل مسدود شدن حساب از دست ندهید.

مورد بعدی که حتما باید به خاطر داشته باشید این است که همیشه معاملاتی که به نظر می‌­آید سود زیادی به همراه دارند می‌توانند به همان نسبت برای شما ضرر آفرین نیز باشند. پس با آگاهی کامل از این ریسک معاملات خود را انجام دهید.

معاملات فیوچر، موقعیت لانگ و شورت و استفاده از اهرم همگی امکاناتی هستند که در صورت داشتن علم کافی و ریسک پذیری بالا می‌توانند سود بالایی را برایتان به ارمغان آورند. قبل از هرچیز علم و دانش خود را در تریدینگ افزایش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا