مقالاتترید و ماینینگمفاهیم پایه

میم کوین چیست و ارزش سرمایه گذاری دارد؟

مفهوم میم کوین با ظهور دوج کوین متولد شد، ارز دیجیتالی که محبوب ایلان ماسک اولین فرد ثروتمند دنیا است! در این مطلب ارزش سرمایه‌گذاری روی میم کوین‌ها را بررسی می‌کنیم.

خلق بیت کوین در سال ۲۰۰۸، زمینه‌ساز ظهور ارزهای دیجیتال دیگر شد. رمزارزها را از دیدگاه‌های مختلف، به دسته‌بندی‌های گوناگون تقسیم می‌کنند؛ آلت کوین، استیبل کوین و میم کوین جزو مهم‌ترین‌ها به شمار می‌روند.

میم کوین ها با الهام‌گیری از جک‌های اینترنتی، رویدادهای فعلی، جوامع آنلاین و فعالان اینترنتی معروف ایجاد می‌شوند. نقش فعالان اینترنتی معروف در دنیای رمزارز همیشه پررنگ بوده، اما این نقش اخیرا اهمیت بیشتری پیدا کرده است، به طوری که افراد محبوب و سرشناسی نظیر ایلان ماسک فقط با یک توئیت، قیمت یک ارز دیجیتال را در یک چشم بر هم زدن چند برابر می‌کنند! این خاصیت میم کوین ها است!

اولین میم کوین چطور متولد شد؟

 

چهار سال بعد از راه‌اندازی شبکه بیت کوین، قیمت آن به بالای هزار دلار رسید. در این زمان بحث رمز ارزها جدی شد و افراد زیادی درباره‌شان صحبت می‌کردند. در این بحبوحه، بیلی مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) تصور کردند این زمینه، بیش از اندازه جدی گرفته شده‌اند و نگاه به آن‌ها به عنوان پول اشتباه است. این دیدگاه آن‌ها را به توسعه ارز دیجیتال خود، تنها برای شوخی با بازار رمزارز، سوق داد. دوج کوین در سال ۲۰۱۳ خلق شد.

نماد و لوگوی این رمز ارز یک سگ از نژاد شیبا اینو است. نحوه تلفظ نام آن (دوج) از یک نمایش عروسکی در یوتیوب الگوبرداری شده که در واقع تلفظ غلط و خنده‌دار کلمه داگ (سگ – Dog) است. اگرچه هدف مشخصی برای پروژه این رمز ارز تعریف نشده بود، اما سر و صدای زیادی به پا کرد و فراتر از انتظار سازندگانش ظاهر شد. رفته رفته یک انجمن کاربری بزرگ برای دوج کوین شکل گرفت تا این که در سال ۲۰۲۰، ایلان ماسک تصمیم گرفت با حمایت از آن، قیمتش را منفجر کند!

آیا خرید میم کوین‌هایی مثل دوج کوین توصیه می‌شود؟

 

به باور برخی، خرید این دسته‌بندی از ارزهای دیجیتال دیوانگی محض است؛ یک میم کوین هیچ ارزش ذاتی و عموما حتی کاربرد خاصی ندارد. به عقیده آن‌ها خرید دوج کوین یا دیگر رمز ارزهای این چنینی نه سرمایه‌گذاری، بلکه یک نوع شرط‌بندی است، هر چند این کار می‌تواند سودآوری هزار درصدی و حتی بیشتر در پی داشته باشد.

دوج کوین به عنوان اولین رمز ارز را در نظر بگیرید که از یک جک تصویری قدیمی از سگ نژاد شیبا اینو الهام گرفته شده است. آیا می‌توان دلیلی برای افزایش قیمت سرسام‌آور اخیر آن، به جز حمایت ایلان ماسک، پیدا کرد؟ اولین فرد ثروتمند دنیا در پاسخ به توییتی که نظر وی را درباره دوج کوین پرسیده بود گفت دوج سگ و میم دارد، بقیه ندارند! همین! یعنی حتی آقای ماسک، فقدان ارزش ذاتی اولین میم کوین بازار را قبول دارد.

تفاوت میم کوین ها با دیگر رمز ارزها در چیست؟

 

میم کوین ها هم نوعی ارز دیجیتال هستند، اما تفاوت عمده آن‌ها با رمز ارزهایی همچون بیت کوین و اتریوم، در کاربرد آن‌هاست. ارزهای بزرگ نظیر بیت کوین و اتریوم برای حل مشکلات دنیای واقعی توسعه داده شده‌اند. هدف این ارزها پذیرش گسترده از سوی افراد و ایجاد نوع جدیدی از ارز غیر متمرکز و تحول صنایع مختلف است.

اما در طرف مقابل، میم کوین ها در حال حاضر هیچ هدفی در دنیای واقعی نداشته و اکثر آن‌ها برای سودآوری سریع ساخته شده‌اند. برخی از این کوین‌ها به‌ خاطر تبلیغ سلبریتی‌های تاثیرگذار و سرمایه‌گذاران خردی که منجر به افزایش قیمت بیش از حد آن‌ها شده‌اند، بدنام هستند. به همین دلیل است که این کوین‌ها علی‌رغم داشتن ویژگی‌های بنیادین ضعیف، رشدهای فضایی دارند.

پس از افزایش قیمت، بسیاری از سرمایه‌گذاران با هدف ذخیره سود، ارزهای خود را می‌فروشند. از آنجایی که میم کوین ها هم‌اکنون کاربرد واقعی ندارند، احتمال بقای آن‌ها طی سال‌ها یا دهه‌های آینده پایین است.

محبوب‌ترین میم کوین ها کدامند؟

 

در CoinMarketCap، سه میم کوین و توکن محبوب به ترتیب دوج کوین، شیبا اینو و سیف مون هستند. در زیر، به‌طور خلاصه هر کدام از این رمز ارزها را معرفی می‌کنیم.

دوج کوین (DOGE)

رمز ارز دوج توسط جکسون پالمر (Jackson Palmer) و بیلی مارکوس (Billy Markus) ساخته شد. آغاز به‌کار این ارز دیجیتال تنها یک شوخی بود، اما پس از حمایت ایلان ماسک در سال 2019 رشد فراوانی یافت.

صعود مداوم قیمت این رمز الهام گرفته شده از نژاد سگ شیبا اینو طی ماه‌های اخیر نیز باعث رسیدن ارزش کلی بازار آن به 9 میلیارد دلار در ژانویه 2021 شد. ایلان ماسک هم‌اکنون با توسعه‌دهندگان دوج کوین برای بهبود این پلتفرم همکاری می‌کند تا به ابزاری جهت پرداخت هزینه کالاها و خدمات و همچنین کاهش ردپای آلودگی های کربنی تبدیل شود.

شیبا اینو (SHIB)

توکن شیبا اینو در آوریل 2021 (فروردین 1400) به‌عنوان «آزمایشی برای ساخت جامعه خودجوش غیر متمرکز» راه‌اندازی شد و پیش از دستیابی به سقف تاریخی خود در اوایل ماه، سریعا توانست بیش از 2 میلیون درصد رشد یابد. شیبا اینو همچنین پس از حضور ایلان ماسک در برنامه SNL در ماه گذشته و استفاده او از کلمه «فریب دادن» برای دوج کوین که منجر به ریزش قیمت این رمز ارز شده بود، بهره برده است.

عرضه توکن SHIB یک کادریلیون است و به گونه‌ای طراحی شده است که به کاربران اجازه می‌دهد میلیاردها یا حتی تیلیاردها واحد توکن را هولد کنند. با این وجود، تحلیلگران گفته‌اند که برای یک دلاری شدن قیمت این میم کوین یا به عبارت درست‌تر میم توکن، باید 12 میلیون درصد رشد قیمت داشته باشد.

سیف مون (SAFEMOON)

هدف سیف مون بهبود مدل توکنامیک (Tokenomic؛ ترکیبی از واژه Token و Economic به معنای اقتصاد توکنی) دوج کوین است. برخلاف بیت کوین که عرضه ثابت 21 میلیون واحدی دارد، عرضه دوج کوین نامحدود است که به‌ عنوان اقتصاد توکنی تورم زا شناخته می‌شود.

برای اصلاح این مشکل، سیف مون از یک مدل اقتصاد توکنی ضد تورمی استفاده می‌کند، به این معنا که با انجام هر تراکنش سیف مون، 5 درصد از آن سوزانده شده و 5 درصد دیگر، بین هولدرهای باقی‌مانده رمز ارز SAFEMOON توزیع می‌شود. بنابراین، عرضه کل توکن‌ها به مرور زمان کاهش خواهد یافت تا سودآوری «امن» و دوری از حباب‌های قیمت تضمین شود.

در بهار 2021، این توکن بیش از 1,500 درصد رشد یافت و سپس با ریزش قیمت 73 درصدی همراه شد. ارزش بازار سیف مون در ژوئن 2021 (خرداد 1400) به 2 میلیارد دلار رسید.

خطرات سرمایه گذاری در میم کوین ها چقدر است؟

 

همه افراد بامزگی خاصی در دوج کوین و هم‌نوعان آن نمی‌بینند. ناظران تایلندی در ژوئن 2021 دستور حذف میم کوین ها، توکن‌های NFT و توکن‌های هواداری (Fan Token) را به صرافی‌های این کشور ابلاغ کردند.

با وجودی که امکان سودآوری از طریق سرمایه گذاری در میم کوین ها وجود دارد، اما این نوع رمز ارزها ریسک بالایی به‌همراه داشته و بیشتر شبیه به قمار و شرط بندی هستند تا یک سرمایه گذاری واقعی. در صورتی که خرید به موقعی را انجام دهید، قادر به سودآوری هستید. با این حال، احتمال از دست رفتن قسمت اعظم یا کل پول سرمایه گذاری شده وجود دارد.

همچنین خطر راگ پول (Rug Pull) همیشه در کمین است. در این نوع کلاهبرداری، زمانی که توسعه‌دهندگان مقداری رمز ارز در دست دارند، مردم را به خرید ترغیب کرده و سپس کوین‌های خود را می‌فروشند. این امر باعث سقوط بازار می‌شود و این افراد با غنیمت به‌دست آمده فرار می‌کنند. حتی سرمایه‌گذاران باتجربه‌ای همچون مارک کیوبن (Mark Cuban) نیز قربانی چنین کلاهبرداری شده‌اند.

یک راه کاهش خطر کلاهبرداری Rug Pull، خرید کوین‌ها و توکن‌هایی است که بررسی و ممیزی روی آن‌ها صورت گرفته یا تا حدودی نظارت شخص ثالث روی آن‌ها وجود دارد.

بنابراین استراتژی بهتر، تمرکز بر سرمایه گذاری‌هایی است که احتمال عملکرد بهتر در بلند مدت توسط آن‌ها وجود دارد. رمز ارزها در کل دارایی سوداگرانه‌ای هستند و هیچ کس از آینده دقیق آن‌ها خبر ندارد. از این رو، اگر همچنان خواهان سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال هستید، حتما ارزهایی را انتخاب کنید که بنیاد و فاندامنتال قوی داشته و احتمال بقای آن‌ها در بلند مدت بیشتر باشد.

آینده میم کوین ها و میم توکن ها

 

اتکا به فعالان معروف مجازی حوزه رمزارز برای خرید رمز ارز بعدی کار ساده‌ای به‌نظر می‌رسد. اما موفقیت نهایی میم کوین ها و توکن های میم، به قدرت جامعه آن‌ها بستگی دارد.

به‌طور حتم، حتی با وجود سرکوب‌های قانونی همانند اقدام دولت تایلند، به‌خاطر وجود ابزارهایی که دسترسی به میم توکن ها را بیش از پیش کرده‌اند، این نوع رمز ارزها همچنان در حال گسترش هستند. مثلا وبسایت Meme.com یک بازارچه جدید است که کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال میم را با یکدیگر مقایسه کرده و توکن با طرح میم خود را بسازند که ارزش آن، بر اساس ارزش روندها یا میم‌هایی که نمایانگر آن هستند تعیین خواهد شد.

 

منابع : Decyrpt و Fool

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا