مفاهیم پایهمقالات

هاوینگ بیت کوین Bitcoin Halving چیست؟

برخی از افراد با توجه به نوشتار انگلیسی این واژه را‌ هالوینگ می‌خوانند، در حالی که حرف L خوانده نمی‌شود و تلفظ صحیح‌ هاوینگ می‌باشد. از این پس نیز در این مقاله با تلفظ صحیح یعنی،‌ هاوینگ نوشتار را دامه خواهیم داد. زمانی که‌ هاوینگ بیت کوین Bitcoin Halving اتفاق می‌افتد، تعداد بیت کوین‌های تولیدی جدید نصف شده و پاداش بلاک جدید 50 درصد کم می‌شود. این فرایند که از ابتدا توسط ساتوشی ناکاموتو طراحی و برنامه ریزی شده بود، با هدف کنترل تورم و حفظ ارزش بیت کوین به وقوع می‌پیوندد. در ادامه‌­ی این مقاله توضیحات کاملی در مورد چگونگی انجام فرایند هاوینگ به دست خواهید آورد.

هنگام‌ هاوینگ بیت کوین چه اتفاقی می‌افتد؟

برای پاسخ دادن به این سوال بهتر است ابتدا در مورد چگونه تولید شدن بیت کوین جدید صحبت کنیم. طی فرایند استخراج یا ماینینگ بیت کوین‌های جدید تولید می‌شوند که می‌توانید در مقاله ” استخراج یا ماینینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟ ” به طور کامل در مورد این موضوع مطالعه نمایید. در واقع وظیفه­‌ی ماینر‌ها تایید تراکنش و حفظ امنیت شبکه می‌باشد. وقتی که ماینری با تایید تراکنش بلاک جدیدی را به شبکه بلاکچین اضافه می‌نماید، پاداشی به شکل بیت کوین دریافت می‌کند. زمانی که‌ هاوینگ بیت کوین اتفاق می‌افتد پاداش ساخت بلاک جدید 50 درصد کم شده و تولید بیت کوین جدید نصف می‌شود.

چرا‌ هاوینگ اتفاق می‌افتد و چه سودی دارد؟

خوب است بدانید که تعداد کل بیت کوین‌ها محدود بوده و 21 میلیون واحد می‌باشد. این محدود بودن یکی از عوامل با ارزش بودن بیت کوین به حساب می‌آید. اما اگر میزان استخراج بیت کوین همیشه ثابت بود و هر 4 سال یکبار نصف نمی‌شد، کل این بیت کوین‌ها در عرض تقریباً 8 سال استخراج می‌شد. دیگر بیت کوینی برای استخراج وجود نداشت و از نظر اقتصادی و تورم اتفاقات ناخوشایندی برای این ارز دیجیتال پیش می‌آمد.

ویتالیک بوترین خالق اتریوم بهترین توضیح را دراین مورد بیان می‌کند. یادداشت شخصی او که در مجله بیت کوین مگزین منتشر گردیده است به خوبی دلیل لزوم آهسته شدن سرعت تولید بیت کوین را توضیح می‌دهد:

” علت اصلی انجام این کار کنترل تورم است. یکی از بزرگ‌ترین خطاهای ارزهای فیات سنتی که تحت کنترل بانک‌های مرکزی هستند، این است که این بانک‌ها می‌توانند به هر میزان که بخواهند پول چاپ کنند و اگر بیش‌ازحد چاپ کنند، ارزش ارز دولتی طبق قانون عرضه و تقاضا سریعاً رو به کاهش می‌گذارد.

بیت کوین برخلاف ارزهای رایج طوری طراحی شده است که مثل یک کالای باارزش، مانند طلا، عمل کند. میزان طلاهای موجود در دنیا محدود است و با استخراج هر گرم از آن، استخراج طلاهای باقی‌مانده سخت‌تر از قبل می‌شود.

به دلیلِ همین عرضه (موجودی) محدود است که طلا توانسته در طی شش هزار سال گذشته، جای پای خود را به‌عنوان یک وسیله تبادل و ابزار ذخیره ارزش محکم کند. کاری که امیدواریم بیت کوین هم از پس انجام آن برآید. ”

هاوینگ بیت کوین چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

همانطور که پیش تر نیز گفته شد‌، هاوینگ بیت کوین Bitcoin Halving تقریباً هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد. طبق طراحی و برنامه ریزی اولیه ای که توسط ساتوشی معین شد، بعد از تولید هر 210 هزار بلاک در شبکه بلاکچین،‌ هاوینگ رخ داده و تولید بیت کوین نصف می‌شود. مدت زمان تقریبی مورد نیاز برای تولید یک بلاک 10 دقیقه می‌باشد، این بدان معناست که در هر ساعت تقریباً 6 بلاک، هر روز تقریباً 144 بلاک و هر سال تقریباً 52260 بلاک جدید تولید می‌شود. پس تقریباً 4 سال طول می‌کشد که 210 هزار بلاک جدید تولید شود. خوب توجه داشته باشید که کلمه تقریباً چندین بار در این پاراگراف تکرار شده است. زیرا تولید یک بلاک جدید ممکن است دقیقا 10 دقیقه زمان نبرد و چندین ثانیه کمتر یا بیشتر باشد.

در سال 2008 که بیت کوین پا به عرصه ظهور گذاشت، در هر 10 دقیقه که یک بلاک جدید و 50 بیت کوین جدید تولید می‌شد، بعد از اولین‌ هاوینگ بیت کوین Bitcoin Halving در سال 2012 تولید بیت کوین در هر 10 دقیقه نصف و 25 واحد شد،‌ هاوینگ بعدی در سال 2016 تولید بیت کوین را مجددا نصف کرد و به ازای ساخت یک بلاک جدید در مدت زمان 10 دقیقه 12.5 واحد بیت کوین تولید می‌گردید، طی آخرین‌ هاوینگی که در 2020 انجام شد تولید بیت کوین به 6.25 واحد کاهش پیدا کرد. خوب است بدانید که با توجه به اعداد و ارقام و محاسبات ریاضی مشخص می‌شود که آخرین بیت کوین موجود در سال 2140 استخراج خواهد شد.

هدف از نوشتن این مقاله

طبق قوانین اقتصادی که بین عرضه و تقاضا وجود دارد، اگر عرضه کم شود و تقاضا ثابت بماند، قیمت افزایش خواهد داشت. در مورد بیت کوین نمی‌توان مطمئن بود که با کاهش عرضه یعنی همان‌ هاوینگ بیت کوین تقاضا ثابت مانده و قیمت افزایش می‌یابد، زیرا همیشه اینطور نیست. اما تجربه نشان داده است که شاید بلافاصله بعد از‌هاوینگ با افزایش قیمت رو به رو نباشید، اما بعد از مدتی این اتفاق رخ می‌دهد.

شما به عنوان یک تریدر یا حتی هلدر، با دانستن این موضوع می‌توانید، آگاهانه و هوشمندانه نسبت به انجام معاملات و خرید و فروش اقدام نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا