ترید و ماینینگمفاهیم پایهمقالات

هش ریت یا نرخ هش چیست و چه اهمیتی در استخراج بیت کوین دارد؟

هش ریت بیت کوین چیست و در شبکه بلاک چین چه معنایی دارد؟ در استخراج و ماینینگ ارزهای دیجیتال چه ارتباطی میان سود ماینر ها با Hash Rate و سختی شبکه وجود دارد؟

اگر بخواهیم معنی هش ریت را در یک جمله بیان کنیم، می‌توانیم بگوییم Hash Rate، سرعت پردازش یک دستگاه استخراج کننده است. ماینینگ در ارزهای دیجیتال به معنی یافتن بلوک جدید از طریق انجام محاسبات پیچیده ریاضی است. در یک شبکه بلاک چین، بلوک‌ها را می‌توان مشابه یک معمای ریاضی درنظر گرفت. ماینرها با هدف یافتن جواب این معما، در هر ثانیه هزاران یا میلیون‌ها پاسخ متفاوت را ارائه می‌کنند. هرچه سرعت پردازش یک ماینر بالاتر باشد، در بازه زمانی کوتاه‌تر، پاسخ‌های بیشتری برای پیدا کردن هش شبکه ارائه می‌کند. به همین دلیل هم هست که احتمال موفقیت آن ماینر افزایش پیدا می‌کند. پس نرخ هش یک دستگاه استخراج، یکی از مهمترین المان‌ها در انتخاب آن خواهد بود. هش ریت که به هش پاور – Hash Power نیز معروف است، سرعت کار کردن یک دستگاه استخراج بیت کوین است. بنابراین به صورت خلاصه، در ماین کردن بیت کوین هرچه سرعت پردازش ماینر بیشتر باشد، احتمال موفقیت نیز افزایش می‌یابد. اگر قصد ماینینگ بیت کوین را دارید، لازم است با مفهوم هش ریت آشنایی داشته باشید. اما کلمه هش در Hash Rate به چه معناست؟ پس ابتدا باید مفهوم هش را شرح دهیم.

هش ریت – Hash rate بیت کوین چیست؟

تابع هش یا Hash Function تابعی است که به کمک آن می‌توان اطلاعات را فشرده کرد. فشرده سازی اطلاعات، یعنی خروجی تابع هش به مراتب از ورودی آن کوچکتر شود. تابع هش در بسیاری از قسمت‌های رمزنگاری، با هدف تبدیل یک ورودی‌ که اندازه و طول مختلفی دارد، به یک خروجی با اندازه و طول ثابت، کاربرد دارد. توابع هش رمزنگاری برای استفاده در پردازش تراکنش‌های رمز ارزها بسیار کاربرد دارند. این توابع، امنیت بسیار بالایی داشته و در برنامه هایی امنیتی، امضای دیجیتال و … به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در استخراج ارزهای دیجیتال، “هش” یک عملیات محاسباتی یا حدس برای حل یک بلوک است.

تاریخچه استخراج بیت کوین

در حال حاضر دیگر امکان ماین کردن بیت کوین با استفاده از سیستم‌های کامپیوتر خانگی یا لپ تاپ‌ها وجود ندارد. قدرت پردازش ماینرهای امروزی به مراتب بالاتر از کامپیوترهای معمولی است و این کامپیوترها، در رقابت با دستگاه‌های ماینینگ هیچ شانس موفقیتی ندارند. اما در اولین سالی که بیت کوین معرفی شد، افراد می‌توانستد به راحتی با کامپیوترهای خانگی خود، بیت کوین را استخراج کنند. در ادبیات دقیق‌تر، در ابتدا امکان استخراج بیت کوین با استفاده از GPU امکان‌پذیر بود. اما امروزه با ورود ASIC ها دیگر شانسی برای موفقیت سیستم‌های قدیمی نیست و کاملا از رده خارج شده‌اند.

هش ریت های مختلف بیت کوین چه معنایی دارند؟

واحد اندازه‌گیری هش ریت، هش بر ثانیه یا H/s است. برای مثال اگر Hash Rate یک دستگاه 60 هش بر ثانیه باشد، در هر ثانیه 60 هش متفاوت (پاسخ) را برای حل بلوک (حل معما) ارائه می‌کند. نرخ هش بیت کوین را با عباراتی همچون مگا، گیگا و ترا نشان می‌دهند. علت استفاده از این واحدها این است که عدد هش ریت بیت کوین بسیار بالاست. به همین دلیل برای نمایش آن از واحد مگا ( میلیون)، گیگا (میلیارد) و ترا (هزار میلیارد) استفاده می‌شود. مثال‌های نرخ هش را در زیر ملاحظه می‌کنید:

1KH/S = یک کیلو هش به معنی هزار هش در ثانیه است.

1MH/S = یک مگا هش به معنی یک میلیون هش در ثانیه است.

1GH/s = یک گیگا هش به معنی یک میلیارد هش در ثانیه است.

1TH/s = یک ترا هش به معنی هزار میلیارد هش در ثانیه است.

هرچقدر عدد هش ریت بالاتر رود، ماینینگ بیت کوین دشوارتر خواهد شد. در مورد بیت کوین، سختی شبکه به طور منظم تنظیم می‌شود تا در نهایت مقدار ثابتی بیت کوین تولید شود. هرچقدر ماینرهای بیشتری وارد شبکه شوند، سختی شبکه نیز افزایش می‌یابد. در این شرایط، هر ماینر که نرخ هش بالاتری داشته باشد، شانس بیشتری برای کسب پاداش خواهد داشت.

برای اینکه بدانید برای استخراج بیت کوین به چه قدرتی نیاز دارید، باید از ماشین حساب نرخ هش استفاده کنید، که برای محاسبه آن به اطلاعات زیر نیاز داریم:

  • قدرت هش
  • میزان برق مصرفی
  • کارمزد استخر
  • هزینه به ازای هر کیلو وات ساعت

با درنظر گرفتن موارد بالا مشخص می‌شود که درآمد روزانه شما از ماین کردن بیت کوین چقدر خواهد بود.

زمان استخراج بیت کوین با لپ تاپ چقدر است؟

همانطور که در بالا اشاره شد، استفاده از لپ تاپ برای ماین کردن بیت کوین کاملا منسوخ شده است. اما شاید برایتان جالب باشد بدانید اگر فردی بخواهد با سیستم معمولی خود استخراج بیت کوین انجام دهد، برای ماینینگ یک بیت کوین چقدر زمان نیاز دارد. نرخ هش یک لپ تاپ را 48 در نظر بگیرید. به صورت تئوری برای استخراج یک بیت کوین در روز، به 16500 تراهش بر ثانیه نیاز داریم. این مقدار برابر 1,425,600,000 تراهش در روز است. در نتیجه برای ماین یک بیت کوین در روز به 1,425,600,000,000,000,000,000 هش نیاز داریم. هش ریت لپ تاپ 48 هش بر ثانیه است. این دو عدد را باهم مقایسه کنید! با یک محاسبه ساده متوجه خواهیم شد که 343,750,000,000,000 روز لازم است تا مقدار هش لازم برای استخراج یک بیت کوین را با لپ تاپ تامین کنیم! محاسبات بالا نشان می‌دهد که چرا دیگر ماینینگ با استفاده از کامپیوترهای معمولی منسوخ شده است. همچنین دلیل استفاده از استخرهای ماینینگ، بالا بودن هش ریت شبکه است.

ارزیابی سلامت شبکه بلاک چین

Hash rate معیار بسیار خوبی برای ارزیابی سلامت یک شبکه بلاک چین است. زمانی که هش ریت شبکه بیت کوین بالاتر رود، احتمال وقوع حمله 51 درصد بسیار کاهش می‌یابد. بالا بودن نرخ هش بیت کوین به این معناست که برای حمله به شبکه، باید تعداد بیشتری ماینر مشارکت داشته باشند. به عبارت دیگر، برای حمله به یک شبکه سالم، به قدرت پردازش بالاتری نیاز است. همین ویژگی در شبکه بیت کوین باعث شده تا رخنه به این شبکه بسیار دشوار شود و عملا این کار غیرممکن به نظر برسد.

اما تسلط بر هش پاور – Hash Power نکته نگران کننده‌ در شبکه بیت کوین است. برای تشریح این جمله به تحقیقی که در سال 2018 انجام شده مراجعه می‌کنیم. این تحقیق نشان می‌دهد که 80 درصد ماینینگ بیت کوین توسط شش گروه از ماینرها انجام می‌شود و پنج مورد از آن‌ها مستقیما توسط افراد یا شرکت‌های چینی اداره می‌شوند. این تحقیق نشان می‌دهد که قدرت قابل توجهی از شبکه بیت کوین توسط چینی ها تامین می‌شود.

ارتباط بین سود ماینرها، هش ریت و سختی شبکه

اگر به بخش استخراج و ماینینگ بیت کوین علاقه‌مند باشید، احتمالا یکی از سوال‌های شما ارتباط بین نرخ هش و سختی شبکه با سود ماینرها خواهد بود. در واقع سوال این است که با بالا رفتن هش ریت و سختی شبکه، سود ماینرها چه تغییری می‌کند؟ Hash Rate و سختی شبکه به طرق مختلف بر روی سودآوری ماین کردن و استخراج ارزهای دیجیتال اثر گذار است. برای نمونه، بیت کوین را در نظر بگیرید. زمانی که هش ریت شبکه افزایش یابد، به دنبال آن سختی شبکه افزایش می‌یابد و در نتیجه درآمد ماینرها کاهش می‌یابد.

تاثیر هزینه برق بر سودآوری استخراج

در صنعت ماینینگ ارزهای دیجیتال، هزینه برق یکی از المان‌های مهم در محاسبه سودآوری است. برای مثال، یک دستگاه استخراج بیت کوین با هش ریت 12 تراهش بر ثانیه را در نظر بگیرید. با توجه به سختی شبکه فعلی بیت کوین، این دستگاه به صورت تئوری در هر سال قادر به ماین کردن 0.318 بیت کوین است. اما برای محاسبه سود خالص آن، باید هزینه برق را هم در نظر گرفت. این مورد را “کارایی ماینر” می‌گویند.

هرچه هش ریت یک دستگاه افزایش یابد، هزینه برق مصرفی آن و در نهایت سودآوری آن کاهش می‌یابد. به طور کلی در زمان انتخاب ماینر، همواره بالاتر بودن نرخ هش دستگاه به معنی سودآور بودن آن نسبت به دیگر دستگاه‌ها نیست. در انتخاب دستگاه ماینر، همواره به کارایی آن توجه کنید.

منبع : کوین ریوت

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا