مفاهیم پایهمقالات

وایت پیپر (white paper) ماهیت و اهمیت آن

وایت پیپر (white paper) در بسیاری از کسب و کار­ها مورد استفاده قرار می­گیرد. این نوشته که با هدف بازاریابی و معرفی محصول یا خدمات ارائه می­گردد، چیزی ما­بین بروشور تبلیغاتی و مقالات علمی‌است. در نتیجه شامل برخی خصوصیات از هر دو آن­ها می­باشد. همانند بروشور برای ترغیب مشتریان و شرکاء به تعریف و تبلیغ محصول می­پردازد و همچون یک مقاله علمی‌شامل بخش‌های مختلف مانند چکیده، مقدمه، صفحات آموزشی و نتیجه­ گیری است.

هدف از نوشتن این مقاله ایجاد شناخت در مورد  وایت پیپر (white paper) در زمینه رمزارزهاست. در ادامه با ساختار کلی وایت پیپر آشنا خواهید شد. هدف از منتشر کردن آن توسط توسعه ­دهندگان و هدف از مطالعه آن توسط سرمایه‌گذاران مورد توجه قرار خواهد گرفت.

ساختار کلی وایت پیپر

به طور کلی وایت پیپر در زمینه ارزهای دیجیتال نوعی معرفی­نامه برای یک پروژه است. در آن توضیحاتی در مورد مشکلات موجود و راه حل‌های این پروژه برای رفع آن­ها ارائه می­شود. فرمت انتشار وایت پیپر فایل PDF و به صورت عمودی است که بین 6 تا 50 صفحه بوده و شامل عنوان، مقدمه، فهرست، صفحات آموزشی، تصاویر، نمودار، منابع معتبر و نتیجه گیری می‌باشد. از نظر سادگی در نگارش معمولا چندین دفعه مطالعه برای درک این مقاله نیاز است.

ساختار وایت پیپر مانند بسیار از مقالات علمی‌شامل بخش‌های زیر می‌باشد:

عنوان (Title): یک عنوان خوب باید فریبنده باشد و به وضوح به خواننده نشان دهد که در این مقاله­ چه چیزی یاد می‌گیرد.

چکیده (Abstract): چکیده خلاصه ای از نکات اصلی وایت پیپر را به خواننده ارائه می‌دهد. خواننده اطمینان حاصل می­کند که سندی مربوط به نیازهایش پیدا کرده است و بعد از خواندن می­فهمد که در جای درست قرار گرفته است.

مقدمه (Introduction): مقدمه معمولا اطلاعات پایه در خصوص بلاک چین و کاربردهای آن به خواننده ارائه می‌دهد. همچنین بازارهای ارز دیجیتال جدید را معرفی می‌نماید.

بیان مسأله (Problem Statement): این بخش اطلاعات بیشتری در مورد بازار هدف ارزدیجیتال به خواننده ارائه می‌دهد. همچنین مشکلات، کمبودها و نیازهای آن را بررسی می‌کند. راه حل‌های موجود برای چالش‌های پیش رو را مرور کرده و دلایل خود را برای کافی نبودن این راه حل‌ها اظهار می‌نماید.

توضیحات محصول (Product Descriptions): در این بخش محصول از زبان توسعه دهندگان آن معرفی شده و چگونگی حل مشکلات توسط این محصول مورد بحث قرار می‌گیرد.

جزئیات فنی (Technical Details): این قسمت مسائل فنی پروژه را توضیح می‌دهد. این مسائل شامل نحوه کار بلاکچین پروژه، چگونگی کارکرد نودها، توضیح دقیق و فنی در مورد چگونگی توسعه محصول، چگونگی عرضه کوین یا توکن دیجیتال و موارد فنی دیگر می‌باشد.

توکن (Token): در این بخش توکن یا کوین پروژه به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد. در مورد نحوه عملکرد آن صحبت می‌شود. چرایی، تعداد، چگونگی و زمان عرضه آن مشخص شده و منفعت آن برای دنیای ارزهای دیجیتال بیان می‌گردد.

نحوه استفاده از وجوه جمع آوری شده: در این قسمت خواننده متوجه می‌شود که سرمایه گذاریش روی این پروژه یا مبالغی که برای خرید توکن صرف کرده است چگونه و برای چه هدفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در خصوص طرح‌های تشویقی، خصوصیات افراد واجد شرایط برای سرمایه گذاری و سایر مسائل مالی آگاهی لازم را پیدا خواهد کرد.

معرفی تیم توسعه دهنده: در این بخش خواننده با بنیان گذاران و توسعه دهندگان پروژه آشنا خواهد شد. سوابق کاری آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و میزان اعتمادی که به آن‌ها خواهد داشت را می‌سنجد. این بخش می‌تواند تاثیر بسزایی در موفقیت پروژه یک ارز دیجیتال داشته باشد.

نتیجه گیری (Conclusion): در بخش پایانی یا همان جمع بندی خلاصه ای کلی از نقشه راه پروژه بیان می‌گردد و در صورت نزدیک بودن عرضه اولیه، این موضوع برای ترغیب مشارکت خوانندگان به آن‌ها اعلام می‌شود.

هدف توسعه دهندگان از انتشار وایت پیپر چیست؟

هدف از نوشتن وایت پیپر(white paper) برای توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال معرفی پروژه و تاثیر گذاری بر تصمیمات مشتریان و سرمایه‌گذاران است. این نوشتار به خواننده‌ها اجازه می‌دهد اطلاعاتی دقیق و جامعه را کسب نمایند. بنیان گذاران و نویسندگان وایت پیپر در عین حال با تعریف کردن از پروژه و آینده روشن آن افراد را به سرمایه گذاری و خرید متمایل می‌نمایند.

هدف سرمایه‌گذاران از مطالعه وایت پیپرچیست؟

امروزه که بحث بازار ارزهای دیجیتال بسیار داغ است، افراد زیادی تمایل پیدا کرده اند تا وارد این بازار شده و سرمایه خود را چند برابر کنند. با مطالعه وایت پیپر افراد متوجه خواهند شد که رمزارز مد نظرشان واقعا ارزش سرمایه گذاری دارد یا نه. با دقت کردن به وایت پیپر، مشکلات و راه حل‌های مطرح شده در آن، میزان واقع گرایی و موفقیت پروژه برای خواننده روشن خواهد شد.

قسمتی از تحلیل فاندامنتال به مطالعه و بررسی دقیق وایت پیپر(white paper) مربوط می‌شود. البته باید این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که توسعه دهندگان وایت پیپر را به نحوی ویرایش می‌کنند که تعریف و تمجید از پروژه را نشان می‌دهد. شما به عنوان یک سرمایه گذار باید با دقیق شدن در آن نقاط ضعف و خلاء‌های موجود را پیدا کرده و بهترین تصمیم را اتخاذ نمایید.

سخن پایانی

فرقی نمی‌کند که شما توسعه دهنده یک استارت آپ باشید یا اینکه سرمایه گذار در کریپتوکارنسی‌ها. در هر صورت اگر بتوانید تفاوت وایت پیپر خوب و قوی را از وایت پیپر ضعیف تشخیص دهید، قطعا در مسیر خودتان موفق تر خواهید بود. با چشمان باز و اطلاعات و آگاهی بیشتری پیش خواهید رفت و قدم‌های حساب شده تری بر می‌دارید.

برای نمونه می توانید وایت پیپر بیت کوین را از اینجا دانلود نمایید که مستقیم از خود سایت بیت کوین می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا