ترید و ماینینگ

چه کسی می تواند معامله یا ترید انجام دهد؟

با افزایش تورم و افت اقتصادی، درآمدهای گذشته دیگر پاسخگوی نیازهای امروز نیست. احتمالا شما هم به این فکر افتاده اید که باید درآمد بیشتری داشته باشید. با شناخته تر شدن هرچه بیشتر رمزرزها در ایران افراد بیشتری علاقه مند می شوند تا به معامله یا ترید ارزهای دیجیتال مشغول شوند، زیرا شنیده می شود که بازار ارزهای دیجیتال گرم است و سود دهی خوبی دارند. این را به خاطر داشته باشید که بسیاری از افراد نیز به خاطر  نداشتن دانش و تجربه کافی میزان زیاد یا حتی کل سرمایه خود را از دست داده اند.

در این مقاله با مفهوم معامله یا ترید ارز دیجیتال آشنا خواهید شد و در آخر متوجه می شوید که فرد مناسبی برای فعالیت در این بازار هستید یا نه.

مفهوم ترید چیست و به چه کسی تریدر می گویند؟

واژه Trade به معنی معامله می باشد. از گذشته های دور تا به امروز انسان ها به شکل های متفاوتی با یکدیگر معامله می کردند. در دنیای ارزهای دیجیتال به خرید و فروش ارزها که به هدف کسب سود انجام می شود، ترید گفته می گویند. تریدر نیز شخص معامله گر است که با تکیه بر دانش و تجربه خود می تواند خرید و فروش را در بهترین قیمت و زمان انجام داده و از معامله سود دریافت نماید.

تفاوت تریدر و سرمایه گذار

در مقابل تریدر که برای کسب سود مدام در حال خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال است، وقتی یک فرد با مطالعه و کسب اطلاعات بنیادین در مورد یک رمز ارز آن را خریداری می کند، می داند در آینده این رمزارز پیشرفت خواهد کرد و ارزشش افزایش خواهد یافت. به همین دلیل آن را نگه داشته و قصد ندارند تا مدت ها آن را بفروشد. به این فرد سرمایه گذار می گویند، او دیگر نیاز ندارد تا هر روز قیمت ها را چک کند و نمودار ها را بررسی نماید، افق دید سرمایه گذار بلند مدت است و به نوسانات قیمت در کوتاه مدت اعتنایی ندارد.

البته ناگفته نماند که شما هم می توانید سرمایه گذار باشید و هم تریدر. به این معنا که یک رمزارز مثلا بیت کوین را برای سرمایه گذاری بلند مدت انتخاب می کنید و دیگر نوسانات قیمت آن در کوتاه مدت برایتان مطرح نیست و می دانید در بلند مدت سود خواهید کرد. همچنین در مورد بقیه رمز ارزها در کوتاه مدت ترید می کنید.

خصوصیات شخصیتی تریدر

ریسک پذیری بالا وقدرت قبول شکست: تریدر باید بتواند در موقعیت های مختلف میزان ریسک یک معامله را بسنجد و در صورت منطقی بودن آن را پذیرفته و معامله را انجام دهد. کسی که قدرت ریسک کردن نداشته باشد عملا توانایی معامله یا ترید کردن را نیز ندارد.

هنگام معامله ارزهای دیجیتال باید این نکته را به خاطر بسپارید که ضرر کردن قسمتی از یادگیری است. هیچ تریدری نیست که تمام معاملاتش منجر به سود شده باشند و هرگز ضرر نکرده باشد. اگر قدرت پذیرش شکست و ضرر کردن را ندارید فکر ترید کردن را از سرتان بیرون کنید.

کنترل احساسات: دو احساس طمع و ترس باعث می شوند که گاهی اوقات حتی تریدر های بسیار قهار هم دچار ضرر شوند. وقتی بازار ریزشی باشد، ترس باعث می شود که بدون توجه به برنامه ریزی اولیه و از روی احساس فروش انجام دهید. هنگامی که بازار صعودی است طمع باعث می شود که با امید به بالاتر رفتن قیمت، فروش را در نقطه ای که از قبل تعیین کرده بودید انجام ندهید. احساس ترس و طمع می توانند بینش منطقی شما را کور کرده و باعث تصمیم گیری های اشتباه شوند. یک تریدر ماهر کنترل بسیار زیادی بر روی احساساتش دارد.

منظم و با برنامه بودن: تریدر موفق کسی است که قبل از شروع معامله، نسبت ریسک به ریوارد را محاسبه کرده، درصد سود مد نظرش را بداند و حداقل و حداکثر قیمت برای خرید و یا فروش را از قبل مشخص کرده باشد. مهم تر از همه او باید به برنامه ریزی خود متعهد و پایبند باشد. تعهد و پایبندی به این برنامه ریزی از گرفتن تصمیمات لحظه ای و احساسی جلوگیری می کند. حتی اگر معامله یا ترید منجر به ضرر شما شود به راحتی می توانید اشتباهات تکنیکی خود را پیدا کرده و از آن ها درس بگیرید.

تمایل به یادگیری مداوم: تکنولوژی هر روز پیشرفت می کند و همراه با این پیشرفت امکانات و دانش جدیدی را برای بشر به ارمغان می آورد. معامله گری که به یادگیری علاقه داشته باشد همیشه چند قدم از دیگران جلوتر است. او اخبار روز را دنبال می کند و هر روز روش های جدیدی برای تحلیل کردن بازار می آموزد. استفاده کردن از روش های تحلیلی مختلف در یک معامله، باعث وسیع تر شدن دید تریدر می شود. میزان ریسک را کاهش می دهد و احتمال سود کردن را بالاتر می برد.

نتیجه گیری

با توجه به تمام آنچه که گفته شد اگر همچنان قصد دارید در بازار ارزهای دیجیتال معامله یا ترید کنید، این را به خاطر بسپارید که از سرمایه ای استفاده کنید که از دست دادن آن برایتان فاجعه بار نباشد. بهتر است بگویم وقتی پول خود را به رمزارز تبدیل کردید و وارد بازار شدید دیگر آن رسرمایه را از دست رفته تصور کنید، در این صورت سود دهی برایتان لذت بخش خواهد بود و ضرر کردن دنیاتان را دگرگون نمی کند.

برای اینکه ترید کردن را بیاموزید راهی بسیار طولانی در پیش خواهید داشت، برای شروع دو مقاله زیر شما را با مفاهیم پایه و نحوه ی ترید کردن آشنا خواهند کرد.

مفاهیم پایه و انواع ترید (Trade) ارزهای دیجیتال

مفاهیم کاربردی و اصطلاحات ترید ارزهای دیجیتال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا