مقالاتترید و ماینینگمفاهیم پایه

چگونه می توان از شاخص ترس و طمع در ترید ارزهای دیجیتال استفاده کرد

شاخص ترس و طمع از 0 تا 100 مقیاس بندی شده و برای ارزیابی احساسات بازار ارز دیجیتال به کار می‌رود. برای تجزیه و تحلیل بازار سهام از شاخص ترس و طمع وب سایت خبری CNNMoney  استفاده می‌شود.

ترس (عدد 0 تا 49) نشانگر  پایین‌تر بودن قیمت یک ارز از ارزش واقعی خود و عرضه بیش از حد آن در بازار است. طمع (عدد 50 تا 100 ) نشان دهنده بالاتر بودن قیمت یک ارز از ارزش واقعی خود و حباب احتمالی آن است.

توجه به تغییرات سطح ترس و طمع می‌تواند بخشی از استراتژی معاملاتی شما هنگام انتخاب ورود یا خروج به بازار ارز رمزنگاری باشد.

شاخص ترس و طمع دقیقا چیست؟

وب سایت CNNMoney در ابتدا شاخص ترس و طمع را برای تجزیه و تحلیل احساسات بازار سهام ایجاد کرد. پس از آن، وب سایت “ Alternative.me” نسخه خود را متناسب با بازار رمزارز منتشر کرد.

شاخص ترس و طمع ارز رمزنگاری مجموعه‌ای از روندها و شاخص‌های مختلف بازار را تجزیه و تحلیل می‌کند تا مشخص کند آیا فعالان بازار احساس ترس دارند یا طمع. عدد 0 نشان دهنده ترس شدید  است، در حالی که عدد 100 طمع شدید و عدد 50  خنثی بودن بازار را نشان می‌دهند.

حاکم بودن ترس بر بازار احتمالا نشانه پایین بودن قیمت ارزهای رمزنگاری از ارزش واقعی خودشان است. ترس زیاد در بازار می‌تواند منجر به فروش بیش از حد شود. ترس لزوما به معنای ورود بازار به یک روند نزولی طولانی مدت نیست. بلکه، می‌توان آن را یک اصلاح کوتاه یا میان مدت به خاطر احساسات کلی بازار در نظر گرفت.

وضعیت طمع در بازار نقطه مقابل ترس است. اگر سرمایه‌گذاران و معامله‌گران طمع داشته باشند، احتمال بیشتر بودن قیمت از ارزش واقعی خود و حباب بودن آن وجود دارد. موقعیتی را تصور کنید که در آن فومو (ترس از دست دادن فرصت) باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران قیمت‌ها را در بازار بالا ببرند و در نتیجه قیمت بیت کوین بالاتر از ارزش واقعی اش شود. به عبارت دیگر، افزایش طمع ممکن است منجر به تقاضای بیش از حد و افزایش غیرطبیعی قیمت شود.

شاخص ترس و طمع چگونه کار می‌کند؟

وب سایت “ Alternative.me” هر روز احساسات را از منابع مختلف گرفته و تجزیه و تحلیل می‌کند و عدد جدیدی از 0 تا 100 برای این شاخص ارائه می‌دهد. در حال حاضر، شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال فقط از اطلاعات مربوط به بیت کوین استفاده می‌کند. دلیل این امر آن است که وقتی صحبت از قیمت و احساسات می‌شود، بیت کوین همبستگی قابل توجهی با کل بازار ارز رمزنگاری دارد. این وب سایت قصد دارد در آینده از اطلاعات سایر ارزهای بزرگ بازار (از جمله اتریوم و بایننس کوین) در این شاخص استفاده کند.

مقیاس بندی‌های این شاخص را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:
0 تا 24: ترس شدید (نارنجی)
25 تا 49: ترس (زرد مایل به قهوه‌ای/ زرد)
50 تا 74: طمع (سبز روشن)
75 تا 100: طمع شدید (سبز)

نحوه محاسبه عدد شاخص

برای تعیین میزان طمع در بازار، عبارت‌های جستجوی پرمخاطب را بررسی کنید. برای مثال، حجم بالای جستجوهای مرتبط با بیت‌کوین به معنای درجه بالایی از طمع در بین سرمایه‌گذاران است. این عامل 10 درصد از عدد شاخص را تشکیل می‌دهد. از لحاظ تاریخی، افزایش جستجوهای گوگل در مورد بیت‌کوین با نوسانات شدید قیمت آن ارتباط نزدیکی داشته است.

برای محاسبه این عدد چند فاکتور دیگر مانند نظرسنجی ها در نظر گرفته می‌شوند که 15 درصد از عدد را تشکیل می‌دهند. نظرسنجی با بیش از 200 شرکت کننده، عدد این شاخص را بالاتر می‌برد که این نشان دهنده حضور سرمایه‌گذاران حریص در بازار است.

مومنتوم به توانایی بازار برای حفظ روند بلند مدت قیمت اشاره دارد که 25 درصد از عدد شاخص را تشکیل می‌دهد. این وضعیت سلامت بازار و جهت حرکت را بررسی می‌کند. قسمت طمع، شاخص مومنتوم را در نظر می‌گیرد.

نرخ تسلط، سهم بازار یک ارز را نسبت به کل بازار ارزیابی می‌کند. برای مثال، هرچه نرخ تسلط بیت‌کوین بیشتر باشد، آلت‌کوین‌های کم تری وجود خواهند داشت. با این حال، کاهش نرخ تسلط حاکی از افزایش طمع در بازار است و 10 درصد از عدد شاخص را تشکیل می دهد.

جالب است بدانید که رسانه‌های اجتماعی 15 درصد بر این شاخص تاثیر دارند، زیرا در حال حاضر یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی ما هستند. در انتهای منطقه طمع این شاخص، فاکتورهایی مانند هشتگ ها، میزان مشارکت، تم ها و غیره در نظر گرفته می‌شوند.

یک چهارم (یعنی 25 درصد) از عدد شاخص را نوسانات بازار تشکیل می‌دهند. این قیمت فعلی یک ارز رمزنگاری (مثلا بیت‌کوین) را بررسی کرده و آن را با تغییرات اخیر آن در 30 تا 90 روز گذشته مقایسه می‌کند تا مشخص کند بازار چقدر نوسان دارد. در شاخص ترس و طمع، نوسانات در قسمت ترس هستند.

استفاده از شاخص ترس و طمع در معاملات

شاخص ترس و طمع برای معاملات روزانه مناسب است و ابزار خوبی برای معاملات بلند مدت نیست. استفاده از این شاخص به عنوان یک شاخص روند به شما کمک می کند تا عاقلانه در ارزهای رمزنگاری سرمایه گذاری کنید. برای مثال، زمانی که عدد شاخص ترس و طمع پایین است، ممکن است به این معنی باشد که قیمت ارز رمزنگاری افزایش می یابد و می توانید براساس آن تصمیم بگیرید که آیا می خواهید بخرید، هولد کنید یا بفروشید. معمولا افزایش قیمت بدان معناست که زمان خوبی برای فروش است.

با این حال، بالا بودن عدد این شاخص ممکن است نشان دهنده این باشد که قیمت ارز رمزنگاری به زودی کاهش می یابد و فرصت خرید خوبی را ایجاد خواهد کرد. بنابراین، احساسات زمانی تحریک می شوند که در بازار روند صعودی یا نزولی رخ دهد. شاخص ترس و طمع وقتی که به منطقه ترس شدید وارد می شود، تمایل به برگشت دارد.

این شاخص به ردیابی تغییرات در احساسات بازار کمک می کند. برای مثال، نوسانات بزرگ در بازار ممکن است به شما این فرصت را بدهند تا قبل از پیروی بقیه بازار از روند، به موقعیت وارد یا از آن خارج شوید.

این شاخص برای تحلیل بازه های بلندمدت بازار ارز رمزنگاری به خوبی عمل نمی‌کند. بلکه در یک بازار صعودی یا نزولی بلندمدت، دوره های مکرر ترس و طمع وجود دارد. با این حال، معامله گران نوسان گیر از این حرکت بازار سود خواهند برد. معاملات نوسانی یک استراتژی معاملاتی است که در آن سرمایه گذاران دارایی هایی را می خرند و نگه می دارند تا از حرکت های بازار(که مطابق با انتظار آنهاست) سود ببرند.

آیا شاخص ترس و طمع اطلاعات قابل اعتمادی درباره آینده قیمت ارائه می دهد؟

شاخص ترس و طمع فقط به تجزیه و تحلیل احساسات مربوط می شود. تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال تحت تاثیر احساسات فعالان بازار قرار نمی گیرند و از این رو، روش های ارجح تری برای پیش بینی جهت حرکت بازار هستند.

اگر یک سرمایه گذار بلندمدت هستید و به شاخص ترس و طمع اتکا می کنید، احتمالا برخی روندهای صعودی قابل توجه قیمت را از دست خواهید داد. از طرف دیگر، این شاخص ابزاری ارزشمند برای معامله گرانی است که در مدت زمان کوتاهی وارد چندین موقعیت خرید و فروش می شوند.

اگر براساس تحلیل های فاندامنتال معامله می کنید و می خواهید از شاخص ترس و طمع برای هدایت تصمیمات سرمایه گذاری خود استفاده می کنید، ممکن است در نهایت پول خود را از دست بدهید، چون این شاخص برای معامله گران تکنیکال مناسب است.

اگرچه شاخص ترس و طمع اطلاعات وضعیت بازار ارزهای رمزنگاری را به روز شده و لحظه ای ارائه می دهد، معامله گران و سرمایه گذاران باید در مورد استفاده از ابزارهای مناسب برای اهداف سرمایه گذاری خود، به طور کامل تحقیق کنند.

چگونه شاخص ترس و طمع را متعادل کنیم تا یک معامله گر موفق باشیم

کاهش حجم معاملات خود، داشتن یک برنامه معاملاتی، ثبت معاملات در دفتر وقایع روزانه و یاد گرفتن از دیگران شما را از اثرات ترس شدید یا طمع شدید نجات می دهند.

نوسانات قیمت در معاملات مهم (یا بزرگ) کم تر قابل توجه هستند و این امر تراکنش های بزرگ را استرس زا تر می کند. بنابراین، بسیار مهم است که حجم معاملات خود را کاهش دهید تا احساسات و تصمیمات معاملاتی خود را متعادل کنید.

داشتن یک برنامه معاملاتی واضح راهی برای تبدیل شدن به یک معامله گر موفق است. بدون برنامه، شخص ممکن است به دلیل اهرم بیش از حد، سرمایه خود را از دست بدهد.

با ثبت فعالیت های معاملاتی در یک دفتر روزانه معلوم می شود که شما در کدام معامله سود به دست آورده اید و در کدام یک ضرر کرده اید. این به شما کمک می کند تا تصمیمات معاملاتی منطقی تری اتخاذ کنید و از اشتباهات خود درس بگیرید.

تجزیه و تحلیل فعالیت های معاملاتی ثبت شده در یک دفتر برای خودداری از ورود به معاملات زیان ده و ادامه دادن به معاملات سود ده ضروری است. اگر می خواهید یک معامله گر موفق باشید، در حین انجام معاملات احساسات خود را کنار بگذارید.

از همکاران خود یا سرمایه گذاران موفقی مانند وارن بافت درس یاد بگیرید. اما از استراتژی پیروی از گروه و تقلید کورکورانه اجتناب کنید، چون بر احساسات شما تاثیر می گذارند و ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید.

همچنین می توانید گزارش های منتشر شده توسط منابع معتبر مانند کوین بیس یا پی پال را بخوانید تا دانش خود را در مورد بازار بالا ببرید. برای مثال، کوین بیس گاهی اوقات هشدارهایی درباره کاهش یا افزایش قیمت منتشر می کند که ممکن است به شما در تصمیم گیری های سرمایه گذاری کمک کنند.

منبع : بلک وال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا