مقالاتترید و ماینینگمفاهیم پایه

APY و APR در دیفای و استیک ارز دیجیتال

هنگامی که وارد حوزه ارزهای دیجیتال می‌شوید، ممکن است اصطلاحات صنعت بلاک چین و بانکداری شما را سردرگم کند. ممکن است که کلمات مرتبط با بلاک چین آشنا به نظر برسند، اما درک برخی اصطلاحات سرمایه گذاری ظرائف خاص خود را دارد.

اگر حین گشت و گذار در دنیای کریپتو سری به پلتفرم‌های دیفای زده باشید، اولین چیزی که توجه را جلب می‌کند، گزینه‌های مختلفی است که برای سپرده‌گذاری پیش روی شما قرار می‌گیرد. حتما چنین جمله‌ای به گوشتان خورده است: «فلان استخر در ازای استیک کردن فلان ارز دیجیتال APR فلان درصدی می‌دهد» یا «فلان استخر نقدینگی APY فوق العاده‌ای ارائه می‌کند». تا اینجا باید متوجه شده باشید که به بیان ساده، استیکینگ ارز دیجیتال چیزی شبیه به سپرده‌گذاری است؛ و استخر (Pool) و مزرعه (فارم) گزینه‌های مختلفی هستند که به شما امکان سپرده‌گذاری ارز دیجیتال را می‌دهند. در اینجاست که پای نرخ بهره پیشنهادی این پلتفرم‌ها و تفاوت APY و APR به میان می‌آید.

پلتفرم‌های مختلف دیفای، مخصوصا آن‌ها که روی بایننس اسمارت چین قرار دارند (برای مثال پنکیک سواپ)، در میان کاربران ایرانی با استقبال خوبی مواجه شده‌اند. اما نرخ بهره پیشنهادی این پلتفرم‌ها با دو اصطلاح APY و APR بیان می‌شود که با هم تفاوت دارند و در برخورد اول ممکن است کمی گیج‌کننده به نظر برسند. به همین دلیل است که تصمیم گرفتیم در مورد دو نوع نرخ بهره سرمایه گذاری، APY و APR و تفاوت و ارتباط آن‌ها صحبت کنیم.

APR چیست؟

APR مخفف عبارت انگلیسی Annual Percentage Rate به معنای «نرخ درصدی سالانه» است. معنای عملی آن درصد سود یا بهره‌ای است که در ازای سرمایه گذاری طی یک سال دریافت می‌کنید. این درصد اعلام شده، دقیقا معادل سود اعلامی بانک‌هاست؛ و معمولاً هزینه‌های اضافی مانند کارمزد و غیره را شامل شده و به طور خالص بیان می‌شود. اما باید توجه داشت که درصد بیان شده در قالب APR ترکیب کردن سود (Compounding) را شامل نمی‌شود. یعنی درصد اعلامی به صورت APR فرض را بر این قرار داده که سرمایه‌گذار، اجازه برداشت سود خود را دارد و قصد سپرده‌گذاری مجدد بهره دریافتی را ندارد. به عبارت دیگر، APR معادل نرخ بهره ساده است.

APY چیست؟

APY مخفف عبارت انگلیسی Annual Percentage Yield به معنای «بازدهی درصدی سالانه» است. APY نرخ واقعی بازدهی از یک سرمایه گذاری است که با در نظر گرفتن بهره مرکب به دست می‌آید. APY یا نرخ بهره مرکب، بر خلاف APR یا نرخ بهره ساده، به سرمایه گذاران اجازه می دهد که سود خود را به سرمایه گذاری اولیه اضافه کنند و در واقع روی سود خود هم سود دریافت کنند. به عنوان مثال، در دنیای دیفای، می‌توانید پاداش‌های استیک کردن را دریافت کنید و آن‌ها را به توکن‌های استیک شده اضافه کنید تا دفعه بعد سود بیشتری دریافت کنید.

تفاوت APY و APR

همانطور که قبلاً متوجه شده اید، APY و APR تقریباً یک ابزار هستند اما نتایج متفاوتی را برای شما به ارمغان می‌آورند. هر دو به سود سرمایه گذاری سالانه اشاره دارند، اما APY سود بازدهی بالاتری را به دلیل ترکیب شدن ارائه می‌دهد.

در حال حاضر، بیشتر ابزارهای دیفای و ارزهای دیجیتال از APR استفاده می‌کنند و اگر می‌خواهید سود مرکب دریافت کنید، باید خودتان در پلتفرم ترکیب را به صورت دستی (Manual) انجام دهید. بسیاری از کاربران سود خود را به صورت روزانه یا هفتگی مجدداً سرمایه گذاری می‌کنند تا سود بیشتری به دست آورند. البته اخیرا ویژگی ترکیب خودکار سود (Auto-Compounding) هم به بسیاری پلتفرم‌ها اضافه شده که به شما در صرفه‌جویی در هزینه ارتباط با بلاک چین کمک می‌کند.

نکات کلیدی

  • APR مخفف عبارت Annual Percentage Rate به معنای «نرخ درصدی سالانه» و معادل با نرخ بهره ساده است.
  • APY مخفف عبارت Annual Percentage Yield به معنای «بازدهی درصدی سالانه» و معادل با نرخ بهره مرکب است.
  • APY همیشه درصدش بیشتر از APR است؛ چونکه شامل سود بهره است و نه تنها سود سرمایه گذاری اولیه.
  • در فضای دیفای، رسیدن به APY یا سود مرکب امکان پذیر است. کاربران به طور روزانه یا هفتگی سود خود را به صورت Manual به سرمایه گذاری اولیه اضافه می‌کنند. البته بعضی پلتفرم‌ها ویژگی ترکیب خودکار سود (Auto-Compounding) را هم ارائه می‌کنند.

منبع : وال هالا کریپتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا