مقالات

تمام آنچه باید در مورد استیکینگ در بایننس بدانید

از آنجایی که مبحث استیکینگ در بایننس این روزها بسیار داغ است، لازم دانستیم تا اطلاعات شما را در این زمینه افزایش دهیم. در این مقاله با مفهوم استیکینگ و ایده ی بنیادی آن که از الگوریتم اثبات سهام نشآت می گیرد آشنا خواهید شد، استیکینگ یا سرمایه گذاری در صرافی بایننس را یاد خواهید گرفت و در پایان ریسک ها، معایب و مزایای آن را بررسی خواهیم کرد.

استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

برای اینکه مفهوم را به خوبی متوجه شوید برایتان مثالی می زنم. فرض کنید قصد دارید مبلغی از پولتان را در بانک بگذارید. برای اینکار حساب بلند مدت باز می کنید و با توجه به مدت زمانی که پول بلوکه می شود درصدی سود دریافت می کنید. بانک در این مدت از پول شما برای سرمایه گذاری ها و پروژه هایش استفاده می کند و در پایان آن را به همراه سودش به شما بر می گرداند.

در دنیای ارزهای دیجیتال نیز دقیقا این نوع نگهداری از سرمایه وجود دارد که به آن استیکینگ ارزهای دیجیتال گفته می شود. پول شما می تواند یکی از رمزارزها باشد که از این قابلیت پشتیبانی می کند. بانک می تواند یک صرافی ارز دیجیتال معتبر مثل بایننس باشد، البته بعضی از کیف پول ها مثل تراست والت هم این قابلیت را دارند. شما با توجه به حداقل های ممکن در هر پلتفرم، انتخاب می کنید که می خواهید چه مقدار کوین را برای چه مدت زمان نگهداری نمایید. درصد سود با توجه ها به انتخاب هایتان تعیین می گردد.

کوین هایی که شما از طریق استیکینگ نگهداری می کنید اغلب برای فعالیت بلاک چین با استفاده از الگوریتم اثبات سهام مورد استفاده قرار می گیرند.

این نگهداری برای کسانی خوب است که به آینده ی یک رمزارز امیدوار هستند و می خواهند آن را برای مدت طولانی حفظ (HODL) کنند. به این ترتیب علاوه بر اینکه با افزایش قیمت رمزارز، سرمایه آن ها نیز افزایش پیدا می کند با استیکینگ هر چند وقت یکبار مقداری به کوین هایشان اضافه می شود.

مفهوم الگوریتم اثبات سهام

در شبکه بلاک چین برای تایید تراکنش و ساخت یک بلاک جدید، دو نوع الگوریتم می توانند مورد استفاده قرار گیرند. الگوریتم اثبات کار که بلاک چین بیت کوین بر آن اساس فعالیت می کند و دیگری الگوریتم اثبات سهام است.

در الگوریتم اثبات کار، تایید تراکنش و ساخت بلاک جدید بر عهده ماینرهاست. ماینرها که دستگاه های کامپیوتری قدرتمندی هستند، با حل کردن مسائل پیچیده ریاضی به تایید تراکنش و ساخت بلاک جدید کمک کرده و در ازای این فعالیت پاداش دریافت می کنند. فعالیت ماینرها در شبکه بلاک چین خالی از عیب نیست. علاوه بر اینکه خریدن ماینرها شامل هزینه های بسیار گزاف می شود، میزان برق مصرفی توسط آن ها نیز بسیار زیاد است. همچنین وقتی یک بلاک چین از الگوریتم اثبات کار Proof Of Work استفاده می کند، مدت زمان مورد نیاز برای تایید تراکنش و ساخت بلاک جدید بالاست.

همین معایب بود که باعث شد ایده ی استفاده از الگوریتم اثبات سهام Proof Of Stake ظهور کند. در این الگوریتم شبکه بلاک چین دیگر به ماینرها برای حل مسائل ریاضی نیاز ندارد. در این الگوریتم اعتبار سنجی بلوک ها و تایید تراکنش ها توسط سهامدارن یا StakeHolders انجام می شود. هر فرد می تواند میزانی از کوین های خود که حداقل مشخصی دارد، برای مدت زمان مشخصی در اختیار شبکه بلاک چین قرار دهد. چگونگی این سرمایه گذاری را بعدتر توضیح خواهیم داد.

شبکه برای تایید تراکنش و ساخت بلاک جدید به صورت رندم بین سهامداران یکی را انتخاب می کند البته که هرچه مقدار سرمایه گذاری بیشتر باشد امکان انتخاب شدن هم بیشتر است. در واقع برگزیده شدن هر فرد هم بستگی به میزان سرمایه گذاری دارد و هم به صورت تصادفی انجام می شود. سپس فرد در ازای تایید تراکنش و ساخت بلاک جدید درصدی از کوین بومی شبکه که همان کوین سرمایه گذاری شده نیز هست را دریافت می کند.

استفاده از الگوریتم اثبات سهام به این دلیل مقبولیت بالاتری نسبت به الگوریتم اثبات کار دارد که، سرمایه گذاری با استفاده از کوین بومی شبکه انجام می شود و به فرض اینکه شخصی بتواند در شبکه تقلب کند، علاوه بر اینکه به خاطر کارش جریمه خواهد شد و مقداری از کوین هایش سوخت می شوند، ارزش سهام خودش به خاطر پایین آمدن امنیت شبکه نیز کم خواهد شد. پس عملا تقلب کردن سودی برای فرد به همراه نخواهد داشت. سرعت تایید تراکنش در این شبکه بسیار بالاتر است و برای مشارکت در آن نیاز به هزینه های بالا و مصرف برق زیاد نیست.

از چه راه هایی می توان استیکینگ ارزهای دیجیتال را انجام داد؟

  • به صورت شخصی: شما می توانید به صورت شخصی در فرایند اثبات سهام شریک باشید، که این کار نیازمند دانش فنی خاص خود می باشد.
  • با استفاده از کیف پول: بعضی از کیف پول ها به شما این امکان را می دهند که استیکینگ ارزهای دیجیتال را در آن ها انجام دهید.
  • استفاده از پلتفرم هایی مثل صرافی های ارزهای دیجیتال: شما می توانید از پلتفرم برخی از صرافی ها برای استیکینگ استفاده نمایید.

از آنجایی که امروز صرافی بایننس معتبر ترین و محبوب ترین صرافی ارزهای دیجیتال است، در ادامه استیکینگ در بایننس را به شما آموزش خواهیم داد.

استیکینگ در بایننس چگونه است

برای اینکه از رمزارزهای خود درآمد بیشتری در بایننس کسب کنید فقط کافیست چند مرحله بسیار ساده را پشت سر بگذارید. در قسمت Home روی گزینه More کلیک کنید و از قسمت Finance گزینه Staking را انتخاب نمایید. در این مرحله شما با سه حالت مختلف از استیکینگ رو به رو خواهید شد.

حالت Locked Staking

در این حالت کوین های شما برای مدت زمان مشخصی بلوکه شده و دیگر نمی توانید با آنها ترید کنید. درصد سودی که در این حالت به شما تعلق می گیرد نسبت به حالت های بعدی بیشتر خواهد بود.

در قسمت Locked Staking کیریپتوکارنسی هایی که می توانید به حالت قفل شده استیکینگ کنید مشاهده می شود. با کلیک کردن بر روی هر کدام حداقل کوین مورد نیاز مشخص شده و با توجه به مدت زمانی که برای نگهداری ارز انتخاب می کنید، درصد سود دهی نمایش داده می شود. با کلیک کردن بر روی گزینه Stake Now صفحه ای باز می شود که حالت انتخابی یعنی (Locked) را به شما نشان داده و می توانید مدت زمان را انتخاب کرده و میزان کوین مورد نظر را وارد نمایید.

برای اینکه استیکینگ شروع شود لازم است تایید کنید که قوانین و مقررات استیکینگ در بایننس را مطالعه کرده و با آن ها موافق هستید. سپس گزینه Confirm Purchase را می زنید.

حالت Flexible Staking

با انتخاب این گزینه شما همچنان می توانید رمزارزهای خود را در بایننس ترید کنید، اما سودی که به شما تعلق می گیرد از حالت قبل کمتر خواهد بود. بقیه مراحل را مثل حالت لاک استکینگ پیش ببرید.

حالت DeFi Staking

در این حالت، رمز ارز شما برای توسعه پروژه ها و قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد. این حالت دقیقا مثل سرمایه گذاری کردن روی یک پروژه در دنیای واقعی است. اگر پروژه موفق باشد و آینده خوبی داشته باشد، شما در سود شریک خواهید بود و در صورت ناموفق بودن پروژه و ضرر کردنش این ضرر شامل حال شما نیز خواهد بود. این نوع از سرمایه گذاری ریسک زیادی دارد و باید تحقیقات کامل و جامعی در خصوص پروژه ای که می خواهید پشتیبانی کنید، داشته باشید. اما از طرفی در صورت موفق بودن پروژه، سودی که کسب می کنید نیز بسیار زیاد خواهد بود.

ریسک های استکینگ بایننس

وقتی که رمزارزهای خود را به یک صرافی ارزهای دیجیتال منتقل می کنید، عملا این ریسک را به جان می خرید که در صورت هک شدن صرافی یا بسته شدن آن کوین های خود را از دست بدهید.

ریسک دیگری که ما ایرانیان را تهدید می کند مسدود شدن حساب است. در مقاله “صرافی بایننس را بهتر بشناسید” به صورت کامل راهکارهایی که برای دور زدن تحریم ها و ثبت نام در بایننس وجود دارند توضیح داده شده است. با وجود تمام کارهایی که می کنید این ریسک هرگز صفر نخواهد شد.

در آخر ریسک پایین آمدن قیمت رمزارز وجود دارد. اگر کوین شما در صرافی بلوکه شده باشد در صورت پایین آمدن قیمت، قادر به فروش به موقع آن نخواهید بود. پس بهتر است در مورد اینکه استیکینگ در بایننس را برای کدام رمزارز انجام دهید، مطالعه و دانش کافی داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا