مفاهیم پایهمقالات

نگاهی کلی به تکنولوژی بلاک چین

افزایش شهرت ارزهای دیجیتال مانند بیتکوین و اتریوم، باعث شده تا افراد واژه بلاک چین را بیشتر از قبل بشنوند. در واقع یکی از دلایلی که تکنولوژی بلاک چین یا زنجیره بلوکی بر سر زبان ها افتاده، این است که زنجیره بلوکی بستری امن برای جا به جایی و استخراج کریپتو کارنسی هاست.

همانطور که از اسم آن نیز مشخص است بلاک چین، زنجیره ای از بلوک هاست. هر بلوک شامل 3 بخش می شود: اطلاعات، هش و هش بلوک قبل.در ادامه ی این مقاله توضحات تکمیلی هر یک از این 3 قسمت و نحوه ی کار کردن بلاک چین را مطالعه خواهید کرد.

تعریف کلی تکنولوژی بلاک چین

زنجیره بلوکی فضایی نامتمرکز برای ذخیره اطلاعات و گزارش هاست که به دلیل توزیع داده ها میان همه ی اعضای یک شبکه و استفاده از رمز نگاری امکان دستکاری داده ها، حذف یا هک کردن آنها را تقریبا ناممکن کرده است.

یک جمع صد نفره را تصور کنید که هر کس برگه در دست دارد، هر متنی که یکی از اشخاص بنویسد روی برگه دیگر اشخاص نیز ظاهر خواهد شد. همه می توانند یک اطلاعات را ببینند و داشته باشند. اگر هرکدام از این افراد بخواهد اطلاعات را تغییر دهد یا پاک کند به فرض اینکه در برگه خودش این کار را انجام دهد، اطلاعات همچنان به شکل قبل در 99 برگه دیگر باقی خواهد ماند.

کار کرد بلاک چین نیز شبیه به همین داستان است، با این تفاوت که به جای 100 نفر ملیون ها نفری که به شبکه وصل هستند یک کپی از اطلاعات بلاک ها را در اختیار دارند.

تکنولوژی بلاک چین برای اهداف و در زمینه های مختلفی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.هر جایی که نیاز به ذخیره اطلاعات توزیع شده باشد. به این ترتیب یک یا چند نفر قدرت این را نخواهند داشت که اطلاعات را دستکاری کنند، مثل انتخابات الکترونیکی یا شبکه مالیات یا بیمه. مهم ترین مورد استفاده از بلاک چین در ارزهای دیجیتال می باشد.

ساختار بلاک چین

1- اطلاعات: که در رابطه با ارزهای دیجیتال شامل فرستنده ،گیرنده ، مبلغ ارز تاریخ و زمان جا به جایی و … می باشد.

2- هش: که یک نوع امضای منحصر به فرد برای هر بلوک است. این امضا از طریق حل کردن مسائل ریاضی دشوار به وجود می آید و نوعی تابع ریاضی می باشد. هش مثل اثر انگشت برای هر بلوک منحصر به فرد و یکتاست.

3- هش بلوک قبل: امضای هر بلوک در بلوک بعدی ذخیره خواهد شد. به همین خاطر اگر کسی بتواند اطلاعات یک بلوک را دستکاری کرده و تغییر دهد، باعث خواهد شد که هش آن بلوک نیز تغییر کند. اما هشی که در بلوک های بعد به عنوان “هش بلوک قبل” ذخیره شده اند دیگر اعتبار نخواهند داشت. به همین دلیل تغییر و دستکاری اطلاعات در بلاک چین تقریبا ناممکن است.

هش

سیستم اثبات کار ( Proof of Work )

همانطور که قبلا نیز اشاره شد میلیون ها سیستم کامپیوتری به شبکه بلاک چین متصل هستند، که به آن ها نود گفته می شود. تمام نودها یک کپی از اطلاعات بلاک چین را در خود ذخیره دارند. هر زمان که یک بلاک جدید بخواهد به زنجیره بلوکی اضافه شود تمام نودها با بررسی اطلاعات بلاک چین معتبر بودن یا معتبر نبودن بلوک را مشخص می کنند. زمانی که اکثریت نودها در مورد معتبر بودن این اطلاعات به توافق برسند، بلوک جدید به زنجیره بلوک اضافه خواهد شد.

اگر شخصی بتواند اطلاعات یک بلوک را تغییر دهد و هش بلوک های بعد را نیز به روز رسانی کند این کار تنها در یک سیستم کامپیوتری امکان پذیر خواهد بود. زمانی که بقیه نودهای متصل به شبکه این تغییر اطلاعات را مورد بررسی قرار دهند در مورد نامعتبر بودن آن به توافق می رسند. به همین علت تغییر اطلاعات در زنجیره بلوکی غیر ممکن است.

سیستم اثبات کار

کاربردهای زنجیره بلوکی

هرکجا که برای ذخیره اطلاعات نیاز به اعتماد کردن به سایرین باشد می توان از تکنولوژی بلاک چین استفاده کرد و نیاز به اعتماد را از بین برد. به این صورت تقلب، دستکاری و دروغ از بین خواهند رفت و اعتماد به سیستم بلاک چین جایگزین آن ها خواهد شد. در حال حاضر معروف ترین و پرکاربرد ترین زمینه استفاده از زنجیره بلوکی در رمزارز ها می باشد.

دنیایی را تصور کنید که اطلاعات بدون تحریف و بدون دستکاری در اختیار همگان قرار می گیرد. جایی که حتی قدرت های بزرگ نمی توانند حقیقت را مخفی کنند!

استفاده از این تکنولوژی مستلزم ایجاد زیرساخت ها و اعمال سیاست های جدید خواهد بود. با پیشرفت روزافزون علم امیدوار هستیم در آینده ای نزدیک شاهد استفاده از زنجیره بلوکی در زمینه های بیشتری باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا