ترید و ماینینگ

مفاهیم پایه و انواع ترید (Trade) ارزهای دیجیتال

هرچقدر که شهرت رمزارزها در جامعه بیشتر می شود، تمایل افراد برای ورود به این بازار نیز افزایش پیدا می کند. در شبکه های اجتماعی انواع تبلیغات را می بینید که به شما وعده می دهند، چگونه با خرید بیت کوین یک شبه میلیونر شوید. یک شبه ثروتمند شدن حتی در بازار ارزهای دیجیتال هم امکان پذیر نیست، اما می توانید با کسب دانش و تجربه ی لازم، به معامله و ترید مشغول شده و سود خوبی نیز به دست آورید.

برای اینکه بتوانید یک تریدر یا معامله گر ماهر باشید، قبل از هرچیز باید شخصیتتان با این کار همخوانی داشته باشد. ترید کردن برای افرادی که ریسک پذیری بالایی دارند و نوسانات بازار آن ها را دچار اضطراب و استرس شدید نمی کند، می تواند سوددهی بالایی داشته باشد. در ادامه ی این مقاله با انواع ترید و  مفاهیم رایج آن آشنا خواهید شد.

برای اینکه مطمئن شوید، مناسب ترید کردن هستید، مطالعه مقاله ” چه کسی می تواند معامله یا ترید انجام دهد؟ ” به شما کمک می کند.

انواع ترید

شما می توانید با توجه به شخصیتتان و مدت زمانی که دوست دارید در طول روز به ترید مشغول باشید، یکی از انواع ترید را انتخاب کنید. یا حتی می توانید برای ارزهای دیجیتال متفاوت نحوه ی ترید متفاوتی را برگزینید. تمام این ها به علاقه، دانش و نحوه ی تحلیل کردن شما بستگی دارد.

معامله ی فوری یا اسکالپینگ Scalping Trading

در این دسته از معاملات شما تقریبا تمام طول روز پای بازار هستید. در طی چند ساعت یا حتی چند دقیقه معامله می کنید. این نوع تریدینگ برای افراد تازه کار و غیر حرفه ای چندان توصیه نمی شود. اینکه ساعات طولانی پای بازار باشید و به تمام نوسانات توجه کنید می تواند برایتان استرس زیادی به همراه داشته باشد.

در خرید و فروش فوری، تریدر با تکیه بر تحلیل هایش رمزارز را در قیمت پایین خریداری کرده و بعد از چند دقیقه یا چند ساعت در قیمت بالاتر می فروشد. سودی که در اسکالپینگ به دست می آید چندان بالا نیست اما به دلیل اینکه تریدر در طول روز تعداد زیادی معامله انجام می دهد، در نهایت می تواند سود خوبی به دست آورد.

به همان میزان که در اسکالپینگ سود هر معامله کم است ضرر نیز پایین است و این می تواند به عنوان مزیتی برای این نوع از انواع ترید محسوب شود.

همانطور که می دانید هر معامله شامل هزینه تراکنش می شود، به همین خاطر در Scalping Trading تریدر کمتر سراغ رمزارزهای بزرگ مثل بیت کوین یا اتریوم می رود و بیشتر بر روی رمزارزهایی تمرکز دارد که هزینه تراکنش پایینی دارند.

خرید و فروش روزانه Day Trading

در خرید و فروش روزانه ساعات کاری اندکی پایین تر می آید و تریدر به جای اینکه در چند دقیقه معامله کند در طول روز معامله را انجام می دهد. بازار رمزارزها مثل سایر بازارهای سهام یا بورس نیست، در واقع این بازار تعطیلی ندارد و هر 7 روز هفته 24 ساعته فعال است. به همین خاطر مفهوم روز در این بازار کمی متفاوت است. در خرید و فروش روزانه معامله بسته به تحیلی تریدر می تواند کمی بیشتر از یک روز هم طول بکشد. میزان سود دهی و در کنارش ضرر دادن در این نوع معامله کمی بیشتر از حالت قبل است.

ترید سوینگ یا نوسانی Swing Trading

قبل از اینکه با این نوع از معامله آشنا شوید، خوب است دو مفهوم در ترید را به صورت خلاصه و مختصر بیاموزید.

سطح حمایت: وقتی که قیمت رزمزارز دچار نوسان می شود، در نمودار نوسانات یک خط فرضی وجود دارد که قیمت رمزارز از آن مقدار کمتر نخواهد شد. در واقع با پایین آمدن قیمت میزان تقاضا افزایش پیدا کرده و تعداد خرید در آن قیمت زیاد می شود، افزایش خرید باعث بالا رفتن قیمت شده و عملا قیمت رمزارز از سطح حمایت پایین تر نخواهد رفت.

سطح مقاومت: در نمودار نوسانات یک خط فرضی نیز وجود دارد که قیمت رمز ارز از آن بلاتر نخواهد رفت. سطح مقاومت به دلیل وجود سفارش های زیاد فروش در آن قیمت به وجود می آید.

سطوح مقاومت و حمایت معمولا عددهای رندی هستند زیرا افراد تازه کار علاقه دارند که خرید و یا فروش را در قیمت های رند انجام دهند. اگر رمز ارزی بتواند سطح مقاومت را بشکند معمولا با افزایش قیمت شدیدی رو به رو خواهد شد. مثلا وقتی بیت کوین سطح مقاومت 20 دلار را شکست قیمت این مز ارز تا 60 دلار نیز افزایش پیدا کرد.

حالا که کمی با این مفاهیم آشنا شدید بهتر می توانید، خرید و فروش نوسانی را درک کنید.در این نوع خرید و فروش، تریدر طی چند روز یا چند هفته معامله انجام می دهد. تریدری که مهارت زیادی در تحلیل تکنیکال داشته باشد با در نظر داشتن کف قیمت خرید می کند و با بالا رفتن قیمت به تدریج و یا یکباره فروش را انجام می دهد. در این نوع از معامله شناسایی سطوح حمایت و مقاومت به تریدر کمک می کند تا بهترین میزان سود را کسب کند. به دلیل وسیع تر بودن افق دید در این نوع معامله نوسانات کوچک و لحظه ای بازار استرس و اضطراب شدیدی برای تریدر ایجاد نخواهد کرد.

در بازار رمزارزها نوسانات شدیدی وجود دارد و باعث می شود، سودی که از معامله سوینگ به دست می آید کاملا ارزش زمان صرف شده را داشته باشد. اگر می خواهید از میان انواع ترید، سوینگ را انتخاب کنید به خاطر بسپارید که باید مهارت و دقت بالایی در تحلیل تکنیکال داشته باشید. اگر تحیلیل شما اشتباه بوده و به موقع متوجه اشتباهتان نشوید همانقدر که سود این معامله می تواند زیاد باشد ضرر آن نیز زیاد خواهد بود.

موقعیت گیری Position Trading

موقعیت گیری تقریبا عملی ما بین سوینگ و سرمایه گذاری است. یعنی تریدر مدت زمان طولانی تری را برای فروش در نظر می گیرد این مدت زمان می توند چند ماه تا چند سال باشد. البته که برای Position Trading نیز باید تحلیل تکنیکال خوبی داشته باشید و به تحلیل خود مطمئن باشید. با داشتم مهارت و تحلیل صحیح میزان سود گرفتن از این نوع معامله قابل توجه خواهد بود.

انواع تحلیل ها

تا به اینجای مقاله چندین بار در مورد نیاز به مهارت تحلیل تکنیکال صحبت کردیم. به طور کلی تریدرها به دو نوع تحلیل تکیه می کنند. تحلیل فاندامنتال یا بنیادی و تحلیل تکنیکال که در زیر به اختصار در مورد این دو نوع تحلیل صحبت خواهیم کرد. معمولا تریدرهایی که در تحلیل های خود از هر دو نوع آن ها استفاده می کنند و همچنین به یادگیری متد و روش های جدید علاقه مند هستند بیشتر می توانند در این بازار سود کنند.

تحلیل بنیادی Fundamental Analysis

هر رمزارز برای به وجود آمدن نیاز به یک تکنولوژی دارد که پشتوانه آن باشد. اهداف و آینده نگری های مخصوص خود را دارد. میزان امنیت و نفوذ پذیری در شبکه رمزارزهای مختلف متفاوت است. تمام این موارد می توانند در ارزش آن رمزارز دخیل باشند. همچنین قانون گذاری های جدیدی که در سراسر دنیا اتفاق می افتد و اخباری که هر روز منتشر می شود می تواند روی قیمت رمز ارزها تاثیر داشته باشد. به خاطر بیاورید که صحبت های ایلان ماسک چگونه قیمت بیت کوین را بالا برد.

بررسی و تجزیه و تحلیل تمام پشتوانه و عوامل خارجی که می توانند روی قیمت رمزارز اثر بگذارند تحلیل بنیادی را شکل می دهند.

تحلیل تکنیکال Technical Analysis

همانطور که از اسم آن نیز معلوم است این نوع تحلیل به صورت تکنیکی انجام می شود. تریدر با مطالعه ی آماری بازار و استفاده از متد های خاص خود می تواند آینده بازار را پیش بینی کند. تاریخچه قیمت، الگوهای بازار، حجم معاملات و چند فاکتور دیگر می توانند در متدی که تریدر مورد استفاده قرار می دهد دخیل باشند. او با کمک گرفتن از دانش و تجربه ی خود الگویی را برای روند قیمت رمزارز پیدا کرده و طبق همان الگو قیمت را برای چند ساعت، چند روز، چند ماه و یا چند سال آینده پیش بینی می کند.

می توانید در مقاله ” مفاهیم کاربردی و اصطلاحات ترید ارزهای دیجیتال ” با اصطلاحات و مفاهیمی که در تریدینگ به کار می روند بیشتر آشنا شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا