مفاهیم پایهمقالات

کیف پول یا Wallet ارز دیجیتال چیست؟

بیت کوین یا هریک از ارزهای دیجیتال نوعی سرمایه هستند که باید از آن ها به خوبی محافظت کرد. شما برای حفظ امنیت، پول یا طلای خود را در بانک یا گاوصندوق می گذارید. ارزهای دیجیتال همانطور که از اسم آن ها نیز مشخص است، ماهیت فیزیکی ندارد. در نتیجه نمی توان یک مکان فیزیکی برای نگهداری از آن ها در نظر گرفت. برای حفظ امنیت و نگهداری از ارزهای دیجیتال باید از کیف پول یا Wallet ارز دیجیتال استفاده کرد.

در این مقاله با مفهوم کیف پول دیجیتال آشنا خواهید شد و در آخر می توانید با توجه به نیازتان بهترین کیف پول را انتخاب نمایید.

کیف پول یا Wallet ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

برای اینکه با مفهوم کیف پول دیجیتال بهتر آشنا شوید به این مثال توجه کنید. فرض کنید که پول (ریال) خود را در یک حساب بانکی قرار داده اید. هر فرد یک شماره حساب و شماره کارت دارد که دیگران برای واریز پول به حساب شخص از آنها استفاده می کنند.

زمانی که نیاز داشته باشید از حسابتان پولی برداشت کنید یا به حساب فرد دیگری انتقال دهید با وارد کردن رمزتان در اینترنت بانک یا همراه بانک می توانید این کار را انجام دهید. یا اینکه به بانک مراجعه می کنید و اپراتور با دیدن کارت ملی و امضای شما و تطبیق دادن آن با حسابتان عملیات انتقال یا برداشت را انجام می دهد. هر کیف پول ارز دیجیتال دارای دو نوع کلید می باشد.

کلید عمومی: در واقع کلید عمومی نقش همان شماره حساب یا شماره کارت را ایفا می کند. شما می توانید برای دریافت ارز دیجیتال آن را در اختیار دیگران قرار دهید.

مثال کلید عمومی 34 بیتی:

17hxmDefjS7m7Z2B3YeeixbDVg7sgfZZiv

کلید خصوصی: امنیت و حفظ ارزهای دیجیتال شما کاملا به این کلید وابسته است. کلید خصوصی دریچه ی ورود شما به کیف پول یا Wallet ارز دیجیتال است. می توان گفت نقش کارت ملی یا امضا یا رمز عبور شما را ایفا می کند. هرکس که به کلید خصوصی شما دسترسی داشته باشد به تمام ارزهایی که در کیف پولتان دارید دسترسی خواهد داشت.


مثال کلید خصوصی 64 بیتی:

5HveYDc8CAagrXpej6JdAWKMzL3phKRjoejkXDHfEMEtYYrZp4z

کلید عمومی و کلید خصوصی با اینکه در ظاهر به نظر نمیرسد، با یکدیگر مرتبط هستند. مطابقتی که بین کلید خصوص و عمومی وجود دارد ثابت می کند که شما مالک ارز دیجیتال هستید و می توانید آن را خرج کنید.

انواع کیف پول یا Wallet ارز دیجیتال چیست؟

هات والت یا کیف پول گرم، آن دسته از کیف پول هایی که به صورت آنلاین هستند. در نتیجه اطلاعات باید روی یک سرور ذخیره شود. در فضای آنلاین و اینترنت همیشه ریسک حضور هکرها وجود دارد به همین دلیل امنیت این دسته از کیف پول ها صدرصد نیست. استفاده از کیف پول های آنلاین رایگان است.

کیف پول تحت وب: شما می توانید به مراجعه به وب سایت کیف پول خود را مدیریت کرده و به راحتی کوین های خود را منتقل کنید. مثل ذخیره کردن ارز در صرافی های کریپتوکارنسی. در این روش صاحب وب سایت به کوین های شما دسترسی داشته و ریسک هک شدن وب سایت نیز همیشه وجود دارد.

کیف پول دسکتاپ: روی کامپیوترشخصی شما نصب می شود و فقط خودتان به ارزهای دیجیتال تان دسترسی دارید، هرکجا که لپ تاپتان همراهتان باشد، می توانید کیف پول خود را مدیریت کنید. در این دسته بندی اگر هکرها بتوانند از راه دور به کامپیوتر شما دسترسی پیدا کنند، می توانند به کوین هایتان نیز دسترسی داشته باشند.

کیف پول روی موبایل: همانند دسکتاپ روی گوشی نصب می شود، همه جا آن را با خود دارید و هر زمان که بخواهید می توانید والت دیجیتال خود را مدیریت کنید. در فروشگاه هایی که از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می کنند می توانید پرداخت را با اسکن کردن QR کد انجام دهید. این نوع کیف پول نیازمند به روزرسانی مرتب می باشد.

کلد والت یا کیف پول سرد، این دسته از کیف پول ها به صورت آفلاین بوده و در نتیجه از امنیت بالایی برخوردار هستند.

کیف پول کاغذی: با پرینت گرفتن کلید های عمومی و خصوصی روی یک کاغذ و نگهداری از آن می توانید امنیت کوین های خود را حفظ کنید. موقع انتقال ارز دیجیتال می توان این کلید ها را وارد یک نرم افزار یا کیف پول تحت وب کرد یا اینکه QR کد چاپ شده روی کاغذ را اسکن نمود. با مراجعه به سایت های معتبری که کیف پول کاغذی تولید می کنند می توانید به رایگان این نوع کیف پول را در اختیار داشته باشید. اما توجه داشته باشید که در صورت گم کردن یا به هر دلیلی مخدوش شدن این کاغذ، شما دیگر به ارزهای خود دسترسی نخواهید داشت.

کیف پول سخت افزاری: از نظر امنیت در بالاترین رتبه قرار دارد. کلیدهای خصوص و عمومی شما در سخت افزاری شبیه به فلش ذخیره می شود. فقط و فقط زمانی که بخواهید کوین های خود را منتقل کنید به اینترنت وصل می شود و شما با وارد کردن پین کد شخصی می توانید مدیریت آن را بر عهده داشته باشید. برای خرید این نوع کیف پول شما باید هزینه پرداخت کنید.

کیف پول ارز دیجیتال

بهترین کیف پول یا Wallet ارز دیجیتال برای شما چیست؟

با توجه به مطالب قبلی این مطلب کاملا روشن است که  شما می توانید کیف پول سرد را به عنوان روشی ایمن تر برای ذخیره سازی برای مدت طولانی مد نظر داشته باشید و کیف پول گرم را به عنوان روشی کمتر مطمئن برای انجام سریع معاملات خود، انتخاب کنید. با این وجود ما توصیه می کنیم قبل از انتخاب کیف پول مطمئن باشید، این مفاهیم را کاملاً درک کرده اید.

بهترین کیف پول های بیت کوین در سال 2021

بهترین برای مبتدی ها: Exodus (کیف پول گرم)

بهترین برای کاربران پیشرفته ای که فقط به بیت کوین علاقه دارند: Electrum (کیف پول گرم)

بهترین برای کاربران موبایل: Mycelium (کیف پول گرم)

بهترین کیف پول سخت افزاری: Ledger Nano X (کیف پول سرد)

بهترین برای ذخیره تنوع زیاد کریپتوکارنسی: Trezor Model T (کیف پول سرد)

بهترین کارایی نسبت به هزینه صرف شده: Ledger Nano S (کیف پول سرد)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا