مقالاتمفاهیم پایه

CBDC چیست؟

مقدمه

کشور های در حال توسعه به دنبال ساخت ارز دیجیتالی بانک مرکزی خود هستند.

ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) نوعی پول نقد دیجیتالی است که توسط بانک مرکزی یک کشور صادر می شود. امروزه اشکال دیجیتال ارز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که به جای استفاده از پول نقد، کارت نقدی یا اعتباری خود را بکشید، یا زمانی که از طریق واریز مستقیم پرداخت می‌کنید، مؤسسه مالی مرتبط باید تراکنش را به صورت دیجیتالی ثبت کرده و موجودی حساب شما را به‌روزرسانی کند.

ارز CBDC

یک CBDC از سیستم‌هایی که قبلاً توسط مؤسسات مالی خصوصی ایجاد شده‌اند، با انتشار یک ارز دیجیتال فیات که از حمایت کامل یک بانک مرکزی برخوردار است، پشتیبانی می‌کند. در بیشتر کشورها، تنها نوع پول بانک مرکزی در دسترس عموم، اسکناس فیزیکی است.

علاقه به CBDC ها در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است. بر اساس گزارش شورای آتلانتیک – یک اندیشکده مستقل که مقر آن در واشنگتن دی سی است – در مجموع 87 کشور در حال بررسی صدور CBDC از مارس 2022 هستند. کمتر از دو سال قبل، در می 2020، فقط 35 کشور در حال بررسی CBDC بودند.

تعداد کشورهایی که قصد راه اندازی CBDC را دارند در دو سال گذشته افزایش یافته است.

روسیه و هند قبلاً CBDC های آزمایشی را راه اندازی کرده اند که در حال حاضر در حال آزمایش هستند.

ایالات متحده هیچ برنامه مشخصی برای صدور CBDC ندارد، اما فدرال رزرو اخیراً از عموم مردم دعوت کرده است تا یک بحث آزاد در مورد ارزش CBDC در ایالات متحده آغاز کنند.

در فوریه 2022، وزیر دارایی هند، نیرمالا سیتارامان، اعلام کرد که بانک مرکزی هند (RBI) روپیه دیجیتالی را در سال مالی 2022 تا 2023 که از اول آوریل 2022 آغاز می شود، معرفی خواهد کرد. از بزرگترین اقتصادهایی که CBDC صادر کرده اند.

 

این اعلامیه پس از تعدادی گزارش متناقض از سوی بانک مرکزی این کشور منتشر شد که از سال 2018 آغاز شد، زمانی که بانک تهدید کرد تجارت همه ارزهای دیجیتال خصوصی در هند را ممنوع خواهد کرد. این قانون در مارس 2020 توسط دادگاه عالی هند لغو شد

 

جزئیات در مورد CBDC هند کمیاب است، اما Sitharaman اظهار داشت که CBDC باعث تقویت اقتصاد هند، افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های سیستم مدیریت ارز کشور می‌شود و ارز دیجیتالی باثبات و تنظیم‌شده را ارائه می‌کند که با ارزهای دیجیتال خصوصی مقابله می‌کند.

در یک سخنرانی در 14 فوریه 2022، شری تی رابی سانکار، معاون فرماندار RBI، ابراز نگرانی کرد که پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال خصوصی “توانایی مقامات برای کنترل عرضه پول یا نرخ بهره را تضعیف کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا