مقالاترمزارز

ریپل و رمزارز XRP

درسال 2012 توسط Chris Larsen و Jed MC Caleb یک تکنولوژی به نام ریپل را آغاز کردند که هم یک نوع ارز دیجیتال و هم یک شبکه برای انجام تراکنش های مالی می باشد.

این ارز را با برچسب XRP می شناسند. سیستم کارکرد ریپل با وجود پیچیده بودن آن از یک واسطه به نام Gateway برای لینک ارتباطی زنجیره اعتماد بین طرفین استفاده می کند. ریپل یک تکنولوژی رمزنگاری شده به صورت متن باز است و این خصوصیت باعث کاهش دادن خطرات ناشی از نقل و انتقال بین المللی وجه می‌باشد.

سازندگان ریپل با هدف ایجاد بستری امن برای دادوستد پول و کاهش نگرانی از وجود نداشتن پول های فیزیکی در معاملات مردم این کار را به سرانجام رساندند. ریپل توسط بانک‌ها و موسسات مالی دیگر پذیرفته شده است کارمندان می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را ارسال، دریافت و به صورت غیرمتمرکز نگهداری کنند.

ارز دیجیتال ریپل

ریپل یک پلتفرم است و کمپانی آن واقع در سانفرانسیسکو آمریکاست. ساختاری است که تراکنش های مالی بین المللی را سریعتر و کم هزینه تر می کند و غیر متمرکز انجام می دهد. امروزه بسیاری از بانک ها و موسسات مالی از محصولات ریپل برای انجام تراکنش های مالی خود استفاده می کنند.همانطور که می دانید، دو مفهوم ریپل و XRP با هم متفاوت هستند. ریپل اسم یک کمپانی است که نظام مالی سنتی تا حد زیادی تغییر داده است، ارزدیجیتال XRP، توسط شرکت ریپل ساخته شده و یک دارایی دیجیتال است. همانطور که می دانید در حال حاضر فقط یکی از محصولات ریپل از XRP استفاده می کند.همچنین سرعت تراکنش های بالا و کارمزدهای پایین را از مزیت های XRP می توان برشمرد.

تاریخچه ریپل

ریپل پی را میتوان یک سرویس مالی برشمرد.این امکان را برای افراد ایجاد می شود که ارتباطات اعتباری و مالی را با همکاران و خانواده ارتقا دهند و از پرداخت های امن با ارزهای سنتی و انلاین بهره بگیرید.

اولین موسس ریپل فردی با نام رایان فوجر (Ryan Fugger)  است. این فرد در سال 2004 شرکتی به نام ریپل پی (Ripple Pay) را ایجاد کرد اگر از زمان پیدایش بیت کوین با خبر باشید قطعا می دانید که این اتفاق 4 سال قبل از پیدایش بیت کوین اتفاق افتاد. جک مک کالب هم را میتوان یکی از پایه گذاران ریپل دانست وی در سال 2011 به تیم ریپل ملحق شد مک کالب در سال 2010 صرافی مشهور “ام تی گاکس ” را تاسیس کرد. همچنین در بیت کوین فعالیت زیادی داشت او توانست فوجر را مجاب به همکاری کند. در سال 2012 مک کالب کریس لارسن را استخدام کرد و مدیریت اجرایی شرکت را به او واگذار کرد. اختلافات جدی مک کالب با اعضای شرکت و مخالفت او با رویکردهای اتخاذ شده توسط کریس لارسن باعث شد تا در سال 2014 از تیم ریپل جدا شود.

3 محصول شرکت ریپل

1) XCurrent
2) XRapid
3) XVia
• XCurrent: امکان انتقال سریع ، امن و کم هزینه پول، توسط بانک ها به سراسر جهان به وسیله این پلتفرم انجام می شود. ارز XRP در این شبکه هیچ کاربردی ندارد.
• XRapid: این محصول به منظور رفع ایجاد نقدینگی معاملات بین بانکی شکل گرفته است و به طور مستقیم از ارز دیجیتال XRP استفاده می کنند. بانک ها می توانند از این روش برای ذخیره سازی پول های خود به طور مستقیم استفاده کنند.
• XVia:این شبکه یک واسط کاربر می باشد که برای استفاده آسان از ایکس کارنت وایکس رپید طراحی شده، و به کاربران اجازه می دهد تا علاوه بر بانک‌ها، از طریق بانک‌ها پول خود را ارسال کنند.

5 سازمان دیگر که در آینده قرار است با ریپل همکاری کنند عبارتند از:

1) RationalFX
2) Money Match
3) FairFX
4)UniPAY
5)Exchange4Free
این سازمان ها از سیستم XVia برای انتقال پول و دارایی استفاده می کنند.

شرکای ریپل

بانک‌ها تنها متقاضیان استفاده از ریپل نیستند.یکی از صرافی های بزرگ رمزنگاری در کره جنوبی به نام کوین وان، با ریپل در حال همکاری است. این صرافی از محصول ریپل به نام XCurrent برای پرداخت های بین المللی استفاده کرده است.

ریپل چگونه کار میکند؟

سیستم ریپل دروازه هایی دارد که در اصل درگاهی هایی هستند که دولت ها و کمپانی ها و بانک ها می توانند با استفاده از آن ها به شبکه متصل شوند. این ساختار ” پروتکل تراکنش ریپل ” نام دارد، این ساختار یکی از مهمترین قسمت تکنولوژی ریپل برشمرده می شود و بیشتر به عنوان ریپل نت ” RippleNet” شناخته شده است.

همانطور که میدانید کمپانی ها،بانک ها و دولت ها با استفاده از ریپل نت می توانند معاملات خود را سریعتر و کم هزینه تر انجام دهند. بانک ها بزرگترین کاربران ریپل هستند، با استفاده از ریپل نت بانک ها می توانند پرداخت های بین المللی خود را راحت تر و سریعتر و کم هزینه تر انجام دهند. علاوه بر این عضویت در ریپل نت به این معناست که گیرنده قادر به دریافت هر نوع ارز (دلار، یورو) و یا هر رمز ارزی (اتریوم کلاسیک، بیت کوین) خواهد بود. در واقع ریپل نت توسط هر کاربری (شخص ،بانک ، کمپانی ،دولت ها …) می تواند مقادیر زیادی پول را به فرای مرزها منتقل کند.همانند کمپانی های بزرگی همچون اپل و آمازون میلیارد ها دلار تبادل برون مرزی دارند.ریپل جزو قدیمی‌ترین ارزهای رمزنگاری شده می باشد.در سال ۲۰۱۷ قیمت ریپل چیزی حدود 0.0066 دلار بود و در سال ۲۰۱۸ بالاترین قیمت آن ۳.۶۵ دلار بود ،که به دلیل مشارکت در توسعه فناوری و ساخت صنعت در بازار ارزش بالایی دارد به همین علت جزء سومین ارز برتر حساب می شود.XRP بر خلاف بیت کوین ،توسط طراحان سیستم استخراج شده و در صورت نیاز به بازار عرضه می‌شوند.
هنگامی که اسم ریپل می آید همه فکرشان به سمت ارز دیجیتال آن یعنی XRP می‌رود. وقتی اتریوم خریداری می‌کنید در اصل روی شبکه اتریوم سرمایه‌گذاری می‌کنید. ولی هنگامی که یک XRP خریداری می‌کنید، الزاما شما روی ریپل سرمایه گذاری نکردید.
ریپل یک شرکت می باشد که یکی از محصولات آن XRP بوده و شما با خرید یک XRP در واقع بر روی یکی از محصولات این شرکت سرمایه گذاری کرده اید.

هدف ریپل

امروزه فناوری به صورت چشمگیری درحال پیشرفت است، تا آن جایی که با استفاده از هوش مصنوعی توانسته ماشین های بدون سرنشین را ابداع کنند، اما دربخش هایی هم پیشرفت قابل چندانی نداشته می توان به نقل و انتقالات بانکی بین المللی اشاره کرد.

نقل و انتقالات بین المللی از دو مشکل اساسی برخوردار هستند:

  1. گران بودن

اگر شما تابه حال نقل و انتقال برون مرزی و بین الملی انجام داده باشید می دانید که کارمزد انجام آن بسیار زیاد و پرهزینه می باشد. بانک های معمولی برای انجام این خدمات بدترین انتخاب یک مشتری هستند،حتی انجام یک کار عادی در بانک مثل تبدیل ارز نیز باید کارمزد بالایی را پرداخت کنند.

  1. کند بودن

با وجود این که درعصر تکنولوژی که همه چیز به سرعت و آسان انجام می گیرد،انجام تراکنش های بین المللی روزها تا هفته زمان می برد،دلیلی خاصی برای این موضوع وجود ندارد واقعیت این است که بانک ها هیچ اقدامی برای ارتقاء سیستم بانکی خود نمی اندیشند و هزینه های زیادی را برای مشتری های خود متقبل می شوند و مشتریان ناراضی هستند ریپل این روند را آسانتر و ارزانتر انجام می دهد.

مزایا و معایب ارزدیجیتال ریپل

مزایا:

  1. سرعت تراکنش

همانطور که در قسمت های قبل توضیح دادیم تراکنش های ریپل سریعتر از تراکنش های سنتی است، حتی در مقایسه با دیگر ارزهای دیجیتال با سرعت بالاتری انجام می شود.

  1. تیم توسعه

ریپل دارای یک تیم فوق العاده توانمند و با تجربه و متخصص هدایت می شود.

  1. مشارکت

همانطور که می دانید بسیاری از ارزهای دیجیتال می خواهند که در سطح بالا اقتصاد پیدا کنند و میتوان گفت ریپل در این زمینه به خوبی عمل کرده است.

 

  1. کارمزد تراکنش

هزینه و کارمزد استاندارد ریپل بسیار ارزان بوده وعملا رایگان است.انجام هر تراکنش در پروتکل ریپل  حدودا 0.0001  ریپل است.

معایب :

1.رقابت

همانطور که می دانید انجام تراکنش های بین المللی یک صنعت شگفت انگیز برای ارزهای رمزنگاری است.ریپل تنها با ارزهایی رقابت می کند که این هدف را دنبال می کنند مانند استلار که اکنون جایگاه مناسبی را در بین 10 ارز برتر ندارد.

2.متمرکز بودن

همانطور که می دانید موسس ریپل در حدود 20 میلیارد ریپل را در زمان انتشار برای خود اختصاص داده است .این کار نقد های زیادی را از سوی منتقدان در پی داشت زیرا آنها معتقد بودند که این کار با ذات اصلی ارزهای رمز نگاری که غالبا غیر متمرکز هستند متناقض است.

3.تمرکز بر روی شرکت های بزرگ

می دانید که کمپانی های بزرگ و موسسات مالی از ریپل استفاده می کنند تا هزینه های خود را کاهش دهند و در نتیجه خدمات بهتری به کاربران خود ارائه دهند. می توان گفت ریپل در حال حاضر رمزارز مناسبی برای افراد عادی نمی باشد.

آینده ریپل

ریپل با داشتن ویژگی های همچون ظرفیت بالای شبکه که در آن امکان پردازش 1500 تراکنش در ثانیه است و سرعت بالا (انتقال در حدود 4 ثانیه انجام می شود ) و دارا بودن کارمزد بسیار اندک (0.0003 XRP ) باعث شده میان کاربران محبوب شود. همچنین این ارز در برابر حمله های هکرها امنیت بسیار خوبی دارد و قابلیت تبادل با انواع ارزهای دیجیتال باعث شده چشم انداز این ارز دیجیتال بسیار خوب باشد.توسعه دهندگان ریپل با عرضه محدود این ارز از نوسان آن جلوگیری می کنند.توسعه دهندگان ریپل همکاری خود با بیش از 20 بانک را اعلام کردند که این موضوع می تواند از فاکتورهای اصلی رشد قیمت ریپل در آینده باشد. هرچند که این ارز نیز مانند سایر ارزهای دیجیتالی در بازار پر افت و خیز ممکن است دچار نوسان بشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا