ترید و ماینینگمفاهیم پایهمقالات

چه نکاتی را مخصوصا ما ایرانی ها باید در استفاده از صرافی های ارز دیجیتال رعایت کنیم تا متضرر نشویم.

اگر به‌تازگی با بازار ارزهای دیجیتال آشنا شده باشید، احتمالاً تا اینجای مقاله به این سؤال فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید در یک صرافی ارز دیجیتال ثبت‌نام و فعالیت کنید. برای ما ساکنان ایران که در دوران تحریم‌های بسیار سنگین زندگی می‌کنیم، معاملات ارزهای دیجیتال با محدودیت‌های زیادی همراه است، اما غیرممکن نیست.

هرکس ممکن است روش خاص خود را برای معاملات ارزهای دیجیتال داشته باشد، اما طبق تجربه، اغلب کاربران ایرانی از دو روش زیر برای معاملات ارزهای دیجیتال بهره می‌برند:

۱. مراجعه به صرافی‌های ایرانی

 

صرافی‌های ایرانی برای اغلب ما بهترین نقطه شروع ممکن هستند. یعنی اگر در ابتدا فقط در کارت بانکی خود ریال داشته باشید، احتمالاً برای شروع بهترین کار این است که به یک سایت صرافی ایرانی مراجعه کنید.

اینکه می‌گوییم «احتمالاً» به این خاطر است که شرایط هر کس ممکن است متفاوت باشد. به‌عنوان مثال، اگر شما اقوامی در خارج از کشور داشته باشید، شاید بتوانید با هزینه کمتری ریال خود را به ارزهای دیجیتال تبدیل کنید. با این حال، به‌طور کلی و با توجه به تمام کاربران ایرانی، بهترین روش ممکن برای شروع کار، مراجعه به یک صرافی ایرانی است.

با ثبت‌نام در یک سایت صرافی ایرانی می‌توانید ریال خود را به بیت کوین و چند ارز دیجیتال مطرح دیگر تبدیل کنید.

متأسفانه در زمان نگارش این مطلب صرافی‌های ایرانی از ارزهای دیجیتال زیادی پشتیبانی نمی‌کنند و حجم معاملات بسیار کمی دارند. در حقیقت این صرافی‌ها برای معامله طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال مناسب نیستند، اما برای افرادی که قصد داشته باشند فقط در بیت کوین، اتریوم و چند ارز دیجیتال شناخته‌شده دیگر سرمایه‌گذاری کنند، ثبت‌نام در یک صرافی ایرانی کفایت می‌کند و نیاز به صرافی‌های خارجی وجود ندارد.

به‌طور کلی حتی اگر بخواهید در سایت‌های خارجی معامله ارزهای دیجیتال را انجام دهید، بازهم احتمالاً گذر شما به صرافی ایرانی می‌خورد.

چگونه یک صرافی ایرانی معتبر پیدا کنیم؟

 

همین حالا کلمه «خرید بیت کوین» را در گوگل جستجو کنید، تا از تعداد بالای صرافی‌های ایرانی فعال متعجب شوید. طبق قاعده، وب‌سایت‌های صفحه اول و دوم گوگل همگی معتبر هستند، اما نباید تنها به نتایج گوگل اتکا کنید. برای اعتبارسنجی یک صرافی ایرانی اقدامات زیر می‌توانند برای شما مفید باشند:

قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید
با مقایسه قیمت صرافی‌ها با یکدیگر می‌توانید مناسب‌ترین قیمت را برای خرید یا فروش پیدا کنید. فراموش نکنید که قیمت نباید تنها معیار در نظر گرفته شود و قیمت بسیار مناسب ممکن است دامی از سمت کلاهبرداران باشد.

ظاهر صرافی را بررسی کنید
صرافی‌های معتبر معمولاً اهمیت زیادی برای ظاهر و رابط کاربری سایت خود می‌دهند. بنابراین صفحات مختلف وب‌سایت‌ها را بررسی و آنها را با یکدیگر مقایسه کنید. همچنین هر قدر که یک صرافی معتبرتر باشد، تعداد مخاطبان آن نیز بیشتر است. رتبه الکسای (Alexa.com) وب‌سایت‌های صرافی (که برحسب بازدید صرافی است) هم می‌تواند به انتخاب بهتر شما کمک کند.

با پشتیبانی سایت تماس بگیرید
به بخش پشتیبانی سایت پیام دهید یا با آنها تماس بگیرید و سؤالات ابتدایی بپرسید. یک تیم حرفه‌ای و معتبر، مشتریان خود را به‌خوبی راهنمایی خواهد کرد.

به بخش «درباره ما» سر بزنید
تمامی صرافی‌های معتبر، در بخشی تحت عنوان «درباره ما» تیم توسعه‌دهنده پلتفرم خود را معرفی می‌کنند. همچنین اغلب صرافی‌ها آدرس دفتر خود را بر روی سایت قرار می‌دهند.

به بلاگ صرافی سر بزنید
بسیاری از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال، در بخشی تحت عنوان «بلاگ» برای مخاطبان خود محتوای آموزشی تولید می‌کنند. بسیار بعید است که یک صرافی کلاهبردار چنین وقت و هزینه‌ای را برای کلاهبرداری صرف کند.

شبکه‌های اجتماعی را دست‌کم نگیرید
تقریباً همه صرافی‌های معتبر، در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، توییتر و اینستاگرام فعال هستند. به صفحات آنها سر بزنید و نظرات سایر کاربران را درباره این صرافی‌ها بخوانید.

از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید
اگر بعد از طی همه مراحل فوق باز هم به نتیجه نهایی نرسیدید، از دوستان و آشنایانی که بیشتر با فضای ارزهای دیجیتال آشنایی دارند، برای تشخیص صرافی‌های معتبر کمک بگیرید.

2.صرافی‌های خارجی

 

تقریباً تمام پلتفرم‌های معاملاتی معتبر خارجی اعلام کرده‌اند که کاربران ساکن کشورهای تحت‌ تحریم نمی‌توانند فعالیتی در این پلتفرم‌ها داشته باشند. با این حال، معامله‌گران ایرانی توانسته‌اند با روش‌هایی برخی محدودیت‌ها را دور بزنند. فراموش نکنید که در صرافی‌های خارجی همواره ریسک مسدودشدن حساب و بلوکه‌شدن دارایی‌ها وجود دارد.

در حال حاضر اغلب معامله‌گران ایرانی با تغییر آی‌ پی خود از صرافی بایننس استفاده می‌کنند. این صرافی که بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان است، از بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال مطرح پشتیبانی می‌کند و بالاترین حجم معاملات را در بین تمام صرافی‌ها دارد.

به‌ جز بایننس، کاربران ایرانی از صرافی‌هایی مانند هوبی (Huobi)، کراکن (Kraken) و کوینکس (Coinex) هم استفاده می‌کنند، اما از نظر اعتبار به پای بایننس نمی‌رسند. در این صرافی‌ها هم ریسک بلوکه‌ شدن دارایی‌ها به‌ دلیل تحریم وجود دارد و به‌ علت اعتبار پایین‌ تر نسبت به بایننس، ممکن است در صورت مسدود شدن برداشت از آنها بسیار دشوار باشد.

طبق نظر معامله‌گران ایرانی، بهترین روش برای شارژ حساب کاربری در صرافی‌های خارجی این است که ابتدا از صرافی های معتبر ایرانی بیت کوین، تتر، لایت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری را خریداری کنید و سپس با انتقال آن به صرافی خارجی حساب کاربری خود را شارژ کنید.

روند تبدیل و معامله ارزهای دیجیتال در صرافی‌های خارجی متمرکز تقریباً یکسان است، صرافی‌های غیرمتمرکز هم می‌توانند یکی دیگر از گزینه‌های ما برای معامله ارزهای دیجیتال باشند. همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، در صرافی‌های غیرمتمرکز معاملات مستقیماً از داخل کیف پول کاربران انجام می‌شود و صرافی به هیچ عنوان دسترسی یا کنترل به دارایی‌ها ندارد. البته این صرافی‌ها هم معایب و خطرات خاص خود را دارند.

همچنین امکان تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر در داخل برخی کیف پول‌ها مانندتراست والت (Trust wallet)، اکسودوس (Exodus) و اتمیک والت (Atomic Wallet) هم وجود دارد، اما فراموش نکنید که به‌طور کلی هزینه و کارمزدهای تبدیل در کیف پول نسبت به صرافی‌ها به‌شدت بالاتر است و برای بلندمدت ممکن است توجیه اقتصادی وجود نداشته باشد.

چکیده :

 

صرافی ارز دیجیتال یک بستر مجازی (اغلب وب‌سایت) است که در آن افراد می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را در قبال پول ملی یا ارزهای دیجیتال دیگر معامله کنند.

صرافی‌ها یا خودشان طرف معامله مشتریان هستند و از اختلاف بین قیمت خرید و فروش سود می‌برند یا فقط به‌عنوان یک واسط بین معامله‌گران عمل می‌کنند و تنها کارمزد معاملات را می‌گیرند.

برای ما معامله‌گران ایرانی با توجه به تحریم‌ها بهترین نقطه شروع صرافی‌های ایرانی هستند. در سایت‌های صرافی ایرانی می‌توان ریال را به بیت کوین، اتر، تتر و سایر ارزهای دیجیتال مطرح تبدیل کرد. اگر قصد معامله حرفه‌ای ارزهای دیجیتال را دارید و یا می‌خواهید ارزهای کمتر شناخته‌شده را معامله کنید می‌توانید با در نظر گرفتن ریسک تحریم‌ها، ارز خریداری‌ شده در سایت صرافی ایرانی را به یک صرافی خارجی منتقل کنید و در آنجا معاملات موردنظر خود را انجام دهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا