مقالاترمزارز

معرفی رمز ارز بیت کوین کش BCH و شبکه آن Bitcoin Cash

بیت کوین کش یک ارز دیجیتال و یک شبکه پرداخت مبتنی بر بلاک چین است. این ارز دیجیتال درواقع یک انشعاب (فورک) بیت کوین محسوب می‌شود که در پی اختلاف‌نظر بین فعالان بیت کوین، در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد.

از روزهای اول ظهور بیت کوین تا همین امروز، سرعت و کارمزد تراکنش‌های این ارز دیجیتال، یکی از چالش‌برانگیزترین بحث‌های این حوزه است. بیت کوین نمی‌تواند در هر ثانیه بیش از هفت تراکنش را پردازش کند و این موضوع کاربرد آن برای پرداخت‌های روزمره را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

گروهی معتقد هستند که برای افزایش سرعت تراکنش‌ها و کم کردن کارمزدها لازم نیست تغییری در بیت کوین ایجاد شود و باید از راه‌حل‌های جایگزین (مثل لایتنینگ یا Segwit) استفاده کرد.

گروه دیگری عقیده دارند که هدف اصلی بیت کوین کاربرد داشتن به‌ عنوان پول و روش پرداخت است و برای رسیدن به این هدف، راه‌حل‌های جایگزین بی‌فایده هستند. بنابراین و طبق نظر گروه دوم، باید یک سری از قوانین محدود‌کننده بیت کوین را تغییر داد تا مشکل سرعت و کارمزد تراکنش‌ها حل شود. برخی از پیروان تفکر دوم، بیت کوین کش را از دل بیت کوین بیرون کشیدند.

بیت کوین کش چیست؟

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) ارز دیجیتالی است که خود را «پول نقد الکترونیکی همتا به همتا» معرفی می‌کند؛ درست همان چیزی که در عنوانِ مقاله ایده بیت کوین (وایت پیپر) آمده بود.

کش (Cash) در زبان انگلیسی به‌معنای پول نقد است. به عبارت دیگر، بیت کوین کش می‌خواهد بیت کوینی باشد که با افزایش سرعت تراکنش‌ها، بتوان از آن به‌ عنوان پول استفاده کرد.

این ارز دیجیتال، انشعاب یا همان فورکی از بیت کوین است. در ۱ اوت سال ۲۰۱۷، با ایجاد بلاک شماره ۴۷۸,۵۵۹ در بلاک چین بیت کوین، یک بلاک چین جدید ایجاد و به این ترتیب، رسماً بیت کوین کش متولد شد.

علت اصلی رقم خوردن اختلاف در جامعه بیت کوین که منجر به پیدایش بیت کوین کش شد، یک مسئله بنیادی بود: مشکل مقیاس‌پذیری یا همان مسئله کندی تراکنش‌ها و افزایش کارمزد آنها در گذر زمان که در شبکه بیت کوین وجود دارد.

بیت کوین کش با افزایش حجم بلاک تا حداکثر ۳۲ مگابایت که در بیت کوین محدود به ۱ مگابایت است، امکان پردازش تراکنش‌های بیشتری را فراهم می‌کند.

به دور از اختلاف‌نظرهای ایدئولوژیک و اندازه بلاک، شباهت‌های زیادی بین بیت کوین و بیت کوین کش وجود دارد. هر دوی آنها برای تأیید تراکنش‌ها و تولید سکه‌های جدید از مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) یا همان استخراج (ماینینگ) استفاده می‌کنند و تعداد کل واحدهای هر دو محدود به ۲۱ میلیون است.

بیت کوین کش خود در نوامبر سال ۲۰۱۸ فورک شد و بیت کوین اس‌وی (Bitcoin SV) از آن به وجود آمد.

تاریخچه پیدایش

حامیان بیت کوین کش معتقدند که این ارز دیجیتال اهداف اصلی بیت کوین را دنبال می‌کند. به‌گفته آن‌ها، براساس طرح ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین، قرار بود این شبکه ارز دیجیتال همتا‌ به همتایی برای تبادلات مالی باشد.

پس از گذشت حدود پنج سال از خلق بیت کوین، با افزایش مقبولیت این ارز دیجیتال در بین عموم و درنتیجه افزایش قیمت آن، بیت کوین به‌جای یک ارز، بیشتر به ابزاری برای ذخیره ارزش تبدیل شد. به‌دلیل افزایش تعداد تراکنش‌ها، در سال ۲۰۱۵ بود که کم کم بلاک چین بیت کوین داشت شلوغ می‌شد و مشکل مقیاس‌پذیری نمایان شد. محدودیت اندازه بلاک بیت کوین باعث شده بود تراکنش‌های زیادی در صف منتظر تأیید بمانند. چون بلاک‌ها نمی‌توانستند همزمان با رشد تعداد تراکنش‌ها حجم خود را ارتقا دهند.

در بیت کوین، حجم بلاک‌ها محدود به ۱ مگابایت است و با در نظر گرفتن راهکارهایی مانند Segwit، می‌توان گفت که هر بلاک بیت کوین حداکثر حدود ۴,۰۰۰ تراکنش را در خود جای می‌دهد. از آنجا که هر ده دقیقه یکبار، یک بلاک ساخته می‌شود، خودِ شبکه بیت کوین نمی‌تواند در هر ثانیه بیش از ۷ تراکنش را پردازش کند.

گروهی از افراد با نفوذ که از همان ابتدا در حوزه بیت کوین فعالیت گسترده داشتند، با پیشنهاد افزایش اندازه بلاک به ۸ الی ۳۲ مگابایت، در پی بهبود وضع موجود برآمدند، چراکه با افزایش اندازه بلاک، شبکه می‌تواند تعداد بیشتری تراکنش را در ثانیه پردازش کند.

میانگین تعداد تراکنش‌ها در هر بلاک بیت کوین بین ۱,۰۰۰ تا ۱,۵۰۰ است. این در حالی است که در جریان آزمایشی که در سپتامبر سال ۲۰۱۸ بر روی بلاک چین بیت کوین کش انجام شد، هر بلاک این بلاک چین قادر به ثبت بیش از ۲۵,۰۰۰ تراکنش است.

بیت کوین کش چگونه کار می‌کند؟

از آنجایی که بیت کوین کش از بیت کوین هارد فورک شده، شباهت‌های زیادی میان این دو وجود دارد. هر دو از الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) استفاده می‌کنند و هر کسی می‌تواند تجهیزات محاسباتی خود را به شبکه متصل کند. همچنین تمامی آدرس‌های شبکه بیت کوین که پیش از هارد فورک دارای مقداری رمز ارز BTC بودند، به همان اندازه، ارز دیجیتال شبکه Bitcoin Cash یعنی رمز ارز BCH دریافت نمودند. فرمت آدرس‌های این دو شبکه یکی است، اما بلاک چین این دو از هم جدا هستند.

همچون بیت کوین، هدف زمانی ساخت هر بلاک در شبکه بیت کوین کش نیز تقریبا 10 دقیقه است و حداکثر موجودی رمز ارز BCH در این شبکه، 21 میلیون واحد خواهد بود. هر 210,000 بلاک (تقریبا هر 4 سال)، طی فرآیند هاوینگ، پاداش استخراج رمز ارز BCH نصف می‌شود.

بر خلاف بیت کوین، بیت کوین کش با افزایش اندازه بلاک خود، توانایی پردازش تعداد تراکنش‌های بیشتری در هر بلاک دارد. در ابتدا، اندازه هر بلاک در این شبکه 8 مگابایت بود (اندازه بلاک بیت کوین 1 مگابایت است) و سپس در سال 2018، این مقدار به 32 مگابایت افزایش یافت.

در عمل، میانگین اندازه بلاک در شبکه بیت کوین کش از ابتدای خلق آن در سال 2017 تا به امروز، فقط چند بار بیشتر از 1 مگابایت شده و علت آن، عدم استقبال گسترده از این شبکه بلاک چینی بود، به طوری که هیچ وقت هیچ بلاکی پر نشده است.

هر دو شبکه بیت کوین و بیت کوین کش، از یک الگوریتم با نام DDA برای تنظیم سختی استخراج شبکه خود استفاده می‌کنند. با این حال، سختی شبکه Bitcoin هر 2016 بلاک مجددا تنظیم می‌شود. این در حالی است که در مورد بیت کوین کش، پس از هر بلاک یک بار الگوریتم تنظیم سختی استخراج اجرا می‌شود.

در گذشته، شبکه Bitcoin Cash از یک الگوریتم تنظیم سختی فوری به منظور کاهش سختی استخراج رمز ارز BCH و در نتیجه تشویق ماینرها به ماینینگ در این شبکه بلاک چینی استفاده می‌کرد. با این حال، بعدا این الگوریتم به دلیل بی‌ثباتی حذف شد. یکی از دلایلی که باعث شده اکنون شبکه بیت کوین کش هزاران بلاک از شبکه بیت کوین جلوتر باشد، استفاده از همین الگوریتم تنظیم سختی فوری در گذشته بوده است.

در سال 2019، بیت کوین کش فناوری امضاهای شنور (Schnorr Signatures) را جایگزین مدل سنتی امضاهای دیجیتال کرد. امضاهای شنور یک طرح ساده و امن است که مقیاس‌پذیری و حریم خصوصی تراکنش‌ها را نسبت به امضاهای فعلی بیت کوین تحت عنوان ECDSA افزایش می‌دهد.

ویژگی‌های کلیدی بیت کوین کش و رمز ارز BCH

شباهت‌های زیاد و تفاوت‎های کلیدی بیت کوین کش و بیت کوین، ممکن است برخی از کاربران تازه‌ وارد به حوزه ارزهای دیجیتال را سردرگم کند. در فهرست زیر، برخی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های Bitcoin Cash ذکر شده است:

  • کدهای بیت کوین کش بسیار شبیه به بیت کوین بوده و به جز موارد اندکی، تقریبا یکسان است.
  • حداکثر عرضه رمز ارز BCH بیست و یک میلیون واحد است.
  • همچون بیت کوین، Bitcoin Cash نیز از اثبات کار به منظور اجماع و توزیع رمز ارزهای جدید استفاده می‌کند.
  • بر خلاف اندازه بلاک یک مگابایتی بیت کوین، در شبکه بیت کوین کش این رقم 32 مگابایت است.
  • جامعه بیت کوین کش اعتقاد دارند که این ارز دیجیتال انطباق بیشتری با آرمان‌ها و تفکرات اولیه ساتوشی ناکاموتو دارد.
  • سختی استخراج رمز ارز BCH پس از هر بلاک، مجددا تنظیم می‌شود.
  • در شبکه Bitcoin Cash از فناوری SegWit استفاده نشده است.
  • امضاهای شنور برای تراکنش‌های رمز ارز BCH از سال 2019 به‌کار گرفته شد.
  • در برنامه‌های آتی، قرار است امکان توسعه قرارداد هوشمند به شبکه بیت کوین کش افزوده شود.

هارد فورک بیت کوین اس وی (BSV)

در سال 2018، بخشی از جامعه بیت کوین کش با هارد فورک این ارز دیجیتال، یک رمز ارز جدید به نام بیت کوین ساتوشی ویژن یا به صورت مخفف، بیت کوین اس وی (Bitcoin SV یا BSV)، خلق کردند که اندازه بلاک آن به 2 گیگابایت افزایش یافت.

این هارد فورک بحث برانگیز با حمایت کریگ رایت (Craig Wright) و کلوین ایر (Calvin Ayre) انجام شد و حاصل آن، یک جنگ عظیم بر سر هش ریت تحت عنوان Hash War بود. با این حال، رمز ارز BSV نتوانست حمایت جامعه ارزهای دیجیتال را به خود جلب کند. نبودن حمایت کافی و گسترش استفاده از بیت کوین اس وی احتمالا بخاطر ادعای دروغین کریگ رایت مبتنی بر اینکه او ساتوشی ناکاموتوی واقعی است، بود.

بیت کوین کش چگونه استخراج می‌شود؟

همانطور که گفته شد، الگوریتم اجماع بیت کوین کش مانند بیت کوین، اثبات کار یا PoW است. این بدان معناست که فرآیند تولید و توزیع رمز ارزهای BCH جدید از طریق ماینینگ انجام می‌شود. به عبارتی ساده‌تر، افراد علاقه‌مند به منظور استخراج و کسب Bitcoin Cash، باید ماینر و سایر تجهیزات مرتبط با ماینینگ را خریداری و آن را به شبکه بلاک چین این ارز دیجیتال متصل کنند.

از آنجایی که بیت کوین کش مانند بیت کوین از الگوریتم رمزنگاری SHA256 استفاده می‌کند، ماینرهای BTC قابل استفاده برای استخراج رمز ارز BCH هستند. بنابراین استخراج‌کنندگان Bitcoin Cash و بیت کوین این فرصت را دارند تا در صورتی که سودآوری ماینینگ در یکی از این شبکه‌ها بیشتر از دیگری شد، فورا اتصال خود را به شبکه دیگر تغییر دهند.

شایان ذکر است که به منظور سودآوری بیشتر، بهتر است برای ماین کردن Bitcoin Cash به یکی از استخرهای استخراج این شبکه متصل شد. در حال حاضر استخر ViaBTC، انت پول (Antpool) و بی‌تی‌سی دات کام (Btc.com)، قدرتمندترین ماینینگ پول‌های رمز ارز BCH محسوب می‌شوند. همچنین برای استخراج بیت کوین کش باید به این نکته توجه کرد که این ارز دیجیتال همچون بیت کوین، دارای ساز و کار هاوینگ بوده و پاداش استخراج آن تقریبا هر 4 سال یک بار نصف می‌شود.

پیش بینی آینده ارز دیجیتال Bitcoin Cash

برای پیش بینی روند این ارز دیجیتال ، شما نیاز به شناخت روند این ارز دیجیتال در گذشته دارید . می خواهیم تاریخچه قیمت Bitcoin Cash از سال 2017 تا 2019 و تا به امروز بررسی کنیم . بیت کوین کش در کل تاریخ خود از نظر محدودیت بازار ، دهمین کوین برتر و یا حتی نزدیک به پنجمین ارز برتر است .

بیت کوین کش از نظر نوسانات قیمت در سال اول خود ، اتفاقات وحشتناکی را تجربه کرد . اما در اواخر سال 2018 و تا کنون قیمت این رمز ارز بی ثبات است و در یک روند نزولی قرار دارد . بیت کوین کش قیمت خود را در حدود 573 دلار در آگوست 2017 آغاز کرد و طی دو ماه به بالا ترین حد خود رسیده است .از آنجا که ارز دیجیتال بیت کوین کش از محبوبیت خاصی در میان کاربران برخوردار است ، پیش بینی نحوه افزایش قیمت این ارز مهم و قابل بررسی است .

پیش بینی قیمت ها بسیار متفاوت است زیرا برخی معتقدند که بیت کوین کش واقعی بیت کوین است و باید به همان اندازه افزایش یابد . اما در این حال کسانی نیز هستند که فکر می کنند این ارز دیجیتال تلف شده است .

طبق گزارشات انجام شده در سایت TradingBeasts برای ارز دیجیتال بیت کوین کش یک پیش بینی قیمت کاملا متوسط در نظر گرفته شده است . طبق پیش بینی های انجام شده در آغاز سال 2021 بیت کوین کش حدود 200 دلار و در پایان سال حدود 306 دلار در نظر گرفته شده است . این ارز دیجیتال به تدریج در حال رشد است و احتمالا در پایان سال 2023 بیت کوین کش حدود 481 دلار خواهد بود .

منبع : وال هالا کریپتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا