مقالاتترید و ماینینگرمزارز

ارز دیجیتال شیبا Shib

مقدمه

اگر تجربه سرمایه گذاری و یا فعالیت در حوزه ی رمز ارزها را داشته می باشید و یا اینکه اطلاعاتی در ارتباط با دنیای ارز های دیجیتال داشته باشید، می دانید که امروزه رمزارزهای بسیاری در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارند. هر کدام از این رمز ارزها ویژگی ها و عملکرد مخصوص به خود را دارند و شما می توانید با بررسی روند قیمت رمز ارزها به راحتی سرمایه گذاری کنید. در این مقاله قصد داریم تا رمز ارز شیبا SHIB که اولین ارز لیست شده در صرافی ShibaSwap است را به شما معرفی نماییم . این رمز ارز به علت رشد قیمتی که تا به حال داشته است، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است و امروزه ترند بازار رمز ارزها می باشد.

رمز ارز شیبا SHIB

توکن شیبا از جمله توکن های مبتنی بر استاندارد ERC-20 است. و منظور از اینکه شیبا یک توکن ERC-20 است این است که در استاندارد ERC-20 قوانینی طراحی شده است که این قوانین بر روی توکن پیاده سازی شده است. در واقع ERC-20 قوانینی می باشند که اجازه می دهند توکن هایی بر بستر اتریوم ساخته شود. نام مستعار این رمز ارز DOGECOIN KILLER یا قاتل دوج کوین می باشد که رمز ارز شیبا SHIBA بسیار در تلاش است تا از رمز ارز دوج DOGE پیشی بگیرد.

نام این رمز ارز از یک نژاد سگ شکاری در ژاپن گرفته شده است. شیبا Shiba یکی از نژادهای سگ بومی ژاپن است. این نوع سگ در مناطق کوهستانی ژاپن زندگی می کند و بسیار هوشیار و چابک می باشد. این نوع از سگ ها فراموش می کنند که کجا چیزهای گرانبهای خود را دفن می کنند.

اگر بخواهیم به صورت دیگر به تعریف ارز دیجیتال شیبا بپردازیم، می توان گفت این رمز ارز در دسته ی میم کوین ها Memecoin قرار دارد. میم کوین ها در واقع نوعی از توکن ها می باشند که بیشتر جنبه شوخی و سرگرمی دارند. این نوع از توکن ها زمانی که در فضای اجتماعی بسیار مورد توجه کاربران قرار می گیرند، می توان سود مناسبی از آنها کسب نمود. به عبارت دیگر می توان گفت این نوع از ارزهای دیجیتال هیچ پشتوانه فنی ندارند و در بازار گسترده ارزهای دیجیتال یک نوع شوخی به شمار می روند.

معرفی صرافی شیباسواپ ShibaSwap

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد ارز دیجیتال شبیا SHIB اولین ارز لیست شده در این صرافی باشد. صرافی شیباسواپ در دسته ی صرافی های غیرمتمرکز می باشد که در آن مبادله رمزارزها صورت می گیرد. اگر بخواهیم به معرفی این صرافی بپردازیم می توان گفت شیباسواپ ShibaSwap به عنوان بخشی از برنامه های اکوسیستم شیبا اینو Shiba Inu است که توسط آن راه اندازی خواهد شد. در اکوسیستم شیبا اینو Shiba Inu علاوه بر ارز دیجیتال شیبا SHIB دو توکن دیگر با نام های BONE و LEASH ارائه شده است که در ادامه مطالب به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

معرفی توکن های BONE و LEASH

علاوه بر ارز دیجیتال شیبا SHIB، دو توکن LEASH و BONE از توکن های اکوسیستم شیبا می باشند. در ارتباط با توکن LEASH می توان گفت که قبلا قرار بوده است تا این توکن قیمتی برابر با قیمت یک دوج کوین داشته باشد، اما این موضوع بعدها تغییر یافت و عرضه کل این توکن برابر با 100000 توکن می باشد. از توکن LEASH به عنوان پاداش استفاده می شود. در واقع زمانی که افراد به تامین نقدینگی ارز دیجیتال شیبا SHIB در صرافی می پردازند، توکن Leash را به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد.

یکی دیگر از توکن های اکوسیستم شیبا BONE نام دارد. این توکن از توکن های حاکمیتی می باشد که دارندگان ان می توانند با استفاده از آن در ارتباط با مدیریت اکوسیستم شیبا رای دهند. عرضه کل این توکن برابر با 250000 توکن می باشد. این توکن در صرافی شیباسواپ ShibaSwap کاربرد بسیار دارد.

قیمت و کل عرضه شیبا اینو

حجم خرید شیبا در آبان 1400 حتی از خود ETH، ارز دیجیتال بومی اتریوم، بیشتر شد! این در حالی است که SHIB یکی از چند صد هزار توکن اتریومی بازار به شمار می‌رود. در اولین روزهای آبان 1400 سقف تاریخی جدیدی برای این ارز دیجیتال به ثبت رسید و به قیمت 0.0000724 دست پیدا کرد. در این زمان مارکت کپ بالای 40 میلیارد دلار شده بود! با در نظر گرفتن این عدد، SHIB از پلتفرم‌ها و پروژه‌های قدرتمندی نظیر آواکس، چین لینک، استلار، وی چین، ترون، فانتوم، اینترنت کامپیوتر و بی‌شمار گزینه دیگر سرمایه در گردش بالاتری دارد!

مقدار عرضه ارز دیجیتال شیبا اینو محدود است، اما عددی با صفرهای متعدد به این منظور در نظر گرفته شده است؛ در نهایت 1 کوآدریلیون SHIB یعنی 1,000,000,000,000,000 عدد از آن وجود خواهد داشت. ریوشی، شخصیت ناشناس سازنده توکن SHIB همان ابتدا نیمی از کل عرضه یعنی 500 تریلیون عدد توکن شیبا اینو را به ویتالیک بوترین خالق اتریوم اهدا کرد، اما او 90 درصد دارایی خود را سوزاند! او اعلام کرد دلیل این کار، بی‌علاقگی برای تبدیل شدن به یک منبع قدرت این چنینی بوده است. ویتالیک بوترین 10 درصد ارز دیجیتال باقی مانده در کیف پولش را به یک موسسه خیریه در هند که با ویروس کرونا مبارزه می‌کند هدیه داد.

برنامه شیبا اینو برای توکن سوزی

هولدرهای شیبا اینو به برنامه اخیر سازنده برای توکن سوزی دل خوش کرده‌اند، اما نمی‌دانند در همان ابتدای عرضه توکن، نزدیک به پنجاه درصد کل عرضه توسط ویتالیک بوترین سوزانده شد! همانطور که گفتیم بعد از عرضه SHIB، ریوشی پنجاه درصد کل عرضه را به سازنده اتریوم اهدا کرد، اما او این هدیه را نپذیرفت و در عوض 90 درصدش را سوزاند و 10 درصد بقیه را صرف مبارزه با کروناویروس کرد.

توکن سوزی به زبان ساده، حذف دائمی تعدادی توکن از گردش است. همانطور که بانک مرکزی یک کشور با چاپ و توزیع بی‌رویه اسکناس ارزش آن را کاهش خواهد داد، در صورت عرضه کنترل نشده یک رمز ارز نیز قیمت هر واحد کم می‌شود. در توکن سوزی، توکن‌ها به یک آدرس خورنده (Eater Address) ارسال می‌شوند. این آدرس فاقد کلید خصوصی است، به همین دلیل تمام توکن‌های ذخیره در آن برای همیشه از دسترس خارج هستند. اگر بلاک چین را خوب درک کرده باشید، باید بدانید دسترسی به توکن‌های ذخیره در آدرسی که کلید خصوصی آن موجود نیست، هرگز امکان‌پذیر نخواهد بود. ویتالیک بوترین چنین بلایی سر 90 درصد موجودی SHIB خود آورد؛ آن‌ها را به یک کیف پول ارسال و سپس کلید خصوصی این والت را حذف کرد!

تا امروز تعداد زیادی توکن شیبا اینو سوزانده شده است، اما به نظر برنامه منظمی برای انجام این کار وجود ندارد. به عنوان مثال در روز 2 آبان 1400، شیبا اینو به اندازه 900 میلیون واحد، به ارزش حدود 35 هزار دلار، توکن سوزی داشت، اما تاریخ بعدی این عمل مشخص نیست.

صرافی ShibaSwap که توسط سازنده توکن SHIB توسعه یافته، مکانیزمی برای سوزاندن توکن‌ها در نظر گرفته است. جفت‌های معاملاتی یا استخرهای (نقدینگی) جدید به منظور افزوده شدن می‌بایست 25 هزار دلار توکن SHIB و LEASH از بین ببرند. استخر ETH-RYO هم روالی پیاده کرده تا 1 درصد کارمزدهای تمام تراکنش‌ها سوزانده شوند.

نکته‌ای جالب و البته مشکوک طبق بررسی‌های وب سایت CoinGecko این است که عرضه کل در حال حاضر 497 تریلیون عدد است، به این معنی که 3 تریلیون عدد سوزانده شده یا در چرخه وجود ندارند! الیته یک احتمال این است که مقدار SHIB اهدا شده به موسسه خیریه هندی مبارزه‌کننده با کروناویروس، در چرخه لحاظ نشده است.

جالب است بدانید نزدیک به 10 هزار کاربر از سازنده شیبا اینو درخواست کرده‌اند برنامه سوزانده توکن‌ها را با سرعت بیشتر و با حجم بالاتری ادامه بدهد. متن این در خواست را می‌توانید در وب سایت change.org مشاهده کنید.

ریسک خرید ارز دیجیتال شیبا اینو

سرمایه گذاری در انواع بازارهای مالی با مقداری ریسک همراه است. هرگز نمی‌توان سودآوری یک دارایی را قطعی دانست، اما با تحلیل، امکان ارزیابی احتمال موفقیت یا شکست وجود دارد. حال ریسک سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال در مقایسه با سایر دارایی بیشتر می‌شود. این ریسک حتی برای ارز قدرتمندی مثل بیت کوین و اتر (اتریوم) نیز بالا است. در رابطه با توکنی مثل شیبا اینو، ریسک دو چندان می‌شود.

دلیل سودآوری بالای رمز ارزها، سرعت بالای نوسانات است، اما نباید فراموش کرد نوسان در دو طرف حرکت می‌کند. ممکن است ارزی مثل SHIB که طی یک روز بالای 500 درصد رشد کرده است، در زمانی مشابه با سقوطی شدید مواجه شود. با در نظر گرفتن نبود پشتوانه‌ای تکنولوژیک برای این پروژه، چنین احتمالی وجود دارد. ممکن است به خاطر تغییر روند عرضه و تقاضا، امکان تبدیل یک رمز ارز به ارز فیات سلب و دارایی‌تان رسما بی‌ارزش شود.

البته نیازی به نگرانی نیست. این مطالب صرفا هدف هشدار دارند تا افراد تازه وارد در بازار رمز ارزها بدانند وضعیت سرمایه گذاری آن‌ها تا ابد صعودی نخواهد بود.

ارز دیجیتال شیبا اینو موفق شد در زمانی کوتاه به مارکت کپی بسیار بالا دست پیدا کند و در فهرست بیست گزینه برتر بازار قرار بگیرد. تجربه نشان داده پشتوانه رشد یک ارز دیجیتال فقط قدرت شبکه و تکنولوژی بستر آن نیست. دوج کوین و شیبا اینو بهترین مثال هستند! حال تا وقتی نهنگ‌ها پشت آن‌ها را خالی نکنند، جای نگرانی نیست و روند صعودی با ورود قوی‌تر آن‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

نهنگ های پرقدرت SHIB

بررسی وب سایت اتر اسکن نشان داد تا اولین هفته آبان 1400، تعداد هولدرها (آدرس‌های) توکن شیبا اینو به حدود 860 هزار نفر (در شبکه اتریوم) رسیده است، هر چند ثانیه به ثانیه این تعداد بیشتر می‌شود. با در نظر گرفتن سایر آدرس‌های دارنده‌ی SHIB روی دیگر بسترها نظیر bep20 می‌توان تعداد خریداران ارز دیجیتال شیبا اینو را بالای یک میلیون نفر تخمین زد.

با این حال نبض بازار در اختیار 8 نفر است؛ بدون در نظر گرفتن موجودی صرافی‌ها و همچنین مقادیر از بین رفته در توکن سوزی تنها 8 آدرس حدود 70 درصد کل عرضه را در اختیار دارند. بزرگترین نهنگ شیبا اینو به تنهایی 41 درصد کل تعداد توکن‌های SHIB را در مشت خود دارد!

شبیه بازار سایر ارزهای دیجیتال، رفتار قیمت توکن شیبا اینو نیز کاملا متاثر از فعالیت نهنگ‌ها است. کافی است هشت آدرس اصلی به این نتیجه برسند که Shiba Inu به اندازه کافی برای آن‌ها سودآوری داشته و اکنون باید به سراغ یک توکن دیگر رفت (و آن را پامپ کرد). در صورت وقوع چنین اتفاقی، قیمت شیبا فرو خواهد رفت و از آن سوی کهکشان (جایی که الان قرار دارد) به اعماق زمین سقوط می‌کند!

شاید تصور کنید چنین احتمالی برای بازار تمام رمز ارزها وجود دارد، اما فراموش نکنید بلاک چین‌های کاربردی نظیر اتریوم، کاردانو و سولانا به بی‌شمار اپلیکیشن و دارایی قفل شده درونشان متکی هستند و با فعالیت نهنگ‌ها چندان زیر و رو نمی‌شوند. اما رفتار قیمت میم کوین‌ها و شت کوین‌ها کاملا متاثر از رفتار نهنگ‌ها است. مراقب تصمیمات آ‌ن‌ها باشید.

به ایلان ماسک دل خوش نکنید!

دوج کوین توسط ایلان ماسک حمایت می‌شود و شیبا اینو نیز دنباله‌روی این ارز است، به طوری که تصمیم دارد ورژن بهتری در مقایسه با آن ارائه کند. پس با وجود پرریسک بودن سرمایه گذاری در آن، نمی‌توان از احتمال بالای رشد و موفقیتش چشم‌پوشی کرد. اما نباید از یک نکته بسیار مهم غافل شد.

اگرچه شیبا اینو خود را قاتل دوج کوین خطاب می‌کند، و دوج کوین نیز مورد حمایت ایلان ماسک است، اما ثروتمندترین فرد دنیا به طور مستقیم هیچ حمایتی از توکن SHIB نمی‌کند. او ابتدای آبان 1400، در پاسخ به سوال یکی از حساب‌های کاربری انجمن شیبا اینو در توئیتر درباره این که چقدر SHIB خریداری کرده است، پاسخی غیر منتظره داد:

هی ایلان ماسک، تو چقدر شیبا اینو داری؟

این توئیت درست روزی منتشر شد که ارز دیجیتال شیبا اینو موفق شده بود با رسیدن به قیمت 0.000044 دلار سقف تاریخی جدیدی به ثبت برساند. شاید انتظار آن‌ها حمایتی جانانه از سوی ایلان ماسک بود تا شتاب بیشتری به این رشد ادامه‌دار بدهد، اما عکس این قضیه رخ داد. او در پاسخ، به وسیله انتشار یک توئیت، گفت:

من فقط رشته‌های هش اسکی (ارزهای دیجیتال) با نام بیت کوین، اتریوم و دوج کوین دارم. همانطور که قبلا گفتم، دار و ندار خود را در رمز ارزها سرمایه گذاری نکنید! ارزش واقعی در تولید محصولات و ارائه خدمات (ارزشمند) به انسان‌های هم‌نوع شما است، نه پول در هر شکل و فرم.

بعد از این پاسخ ایلان ماسک و اشاره وی به نداشتن شیبا اینو در پورتفولیوی سرمایه گذاری ارز دیجیتال خود، قیمت SHIB حدود بیست درصد سقوط کرد.

سخن پایانی

رمز ارز شیبا SHIB یکی از رمز ارزهایی می باشد که اطلاعات کافی و دقیقی در ارتباط با این رمز ارز تا به اکنون وجود ندارد. همچنین وایت پیپر این رمز ارز تا به اکنون ارائه نشده است و در سایت CoinMarketCap در رتبه 14 قرار دارد. نام این رمز ارز از یک نژاد سگ در ژاپن گرفته شده است. به این نکته نیز توجه نمایید که این رمز ارز به دلیل افزایش قیمت چشمگیری که داشته است در حال حاضر توجه افراد را به خود جلب کرده است.

منبع : وال هالا کریپتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا